ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت ثابت ایران ارزان نیست

| چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

در یکی دو هفته گذشته اعلام تعرفه‌های مبهم و نامشخص جدید اینترنت ثابت و حجمی و واگذارکردن تعیین میزان مصرف منصفانه اینترنت به شرکت‌های اینترنتی باعث شد که مردم خصوصا در اینترنت اعتراضات گسترده‌ای را به این نحوه قیمت‌گذاری وارد کنند.

در حالی که به زعم و باور بسیاری از کاربران ایرانی قیمت اینترنت در مدل جدید گران‌تر از قبل شده و تعرفه‌های جدید منصفانه نیست اما به یکباره دو خبرگزاری رسمی آن هم در یک روز و به نقل از یک منبع خارجی! مدعی شده‌اند که اینترنت ایران ارزانترین اینترنت دنیا است!

باتوجه به انتشار همزمان این مطلب در این دو خبرگزاری آن هم همزمان با اعلام تعرفه‌های جدید، شائبه‌هایی در خصوص چرایی انتشار این مطلب به وجود آمد. چراکه تقریبا بعید بود این اتفاق تصادفی باشد، به خصوص زمانیکه منبع خبر چندان شناخته شده نبود.

اما بگذارید یک بار پاسخ این پرسش را بررسی کنیم که واقعا اینترنت ایران ارزان و به قول دو خبرگزاری مذکور ارزانترین کشور جهان است یا آنکه گران است؟

نکته جالب توجه دیگر در خصوص گزارش عجیب این دو خبرگزاری آنکه، فراموش نکنیم که پیش از این گزارش‌های زیادی در رسانه‌های مختلف در خصوص گران بودن اینترنت ثابت ایران (حتی در خود این خبرگزاری‌ها!) منتشر شده و حتی خود جهرمی وزیر ارتباطات نیز پیش از گرفتن رای اعتماد و در جلسه‌اش در اتاق بازرگانی تهران، اینترنت ثابت ایران را گران دانسته و خواستار کاهش قیمت آن شده بود.

نکته دیگر آنکه گزارش مذکور تنها به قیمت ارایه اینترنت در کشورهای مختلف پرداخته و خبری از سرعت و میزان محدودیت در استفاده از اینترنت نیست. حال آنکه از نظر سرعت ایران در رده کشورهای متوسط و رو به پایین محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این گزارش صرفا بخش ریالی و کف استفاده از اینترنت آن هم بدون در نظر گرفتن سرعت و محدودیت را محور بررسی خود قرار داده است.

 

گزارش‌های متعدد از گرانی اینترنت

در همین چند ساله اخیر بارها در رسانه‌ها گزارش‌های متفاوتی در خصوص گران بودن قیمت اینترنت ایران منتشر شده است و حتی برخی برآوردها ایران را به عنوان چهارمین کشور گران قیمت در زمینه قیمت اینترنت معرفی کرده است.

براساس گزارشی که پیش از این در عصر ارتباط تهیه و منتشر شد سایت numbeo.com که یکی از چندین ‌سایتی است که برای کسانی که قصد سفر به کشورهای مختلف دارند قیمت‌های مواد خوراکی، حمل و نقل، هتل، تفریحات، موزه‌ها و غیره را بررسی کرده و منتشر می‌کند مشخص شد که ایران در بین تمام کشورهای جهان چهارمین کشور گران‌قیمت در خصوص ارایه اینترنت است.

براساس این گزارش مشخص شد قیمت اینترنت در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال قیمت استفاده نامحدود از اینترنت ADSL  با سرعت ۱۰مگابیت در هر ثانیه برای یک ماه در کشور روسیه که از ارزانترین کشورها در این حوزه است تنها ۵ دلار یعنی حدود۲۰ هزار تومان  بود. اما در رتبه‌بندی این سایت ایران با اینترنت ۲۶/۸۸ دلاری خود در این زمینه بعد از جزایر برمودا، ازبکستان و بولیوی با اقتدار در رتبه چهارم گران‌قیمت‌ترین اینترنت‌های جهان ایستاده بود. به این ترتیب اینترنت ایران به لحاظ گرانی رتبه اول منطقه و چهارم جهان را از آن خود می‌کرد!

نکته جالب توجه اما آن است که باتوجه به نامشخص بودن سقف مصرف منصفانه عملا همچنان شیوه محاسبه اینترنت در ایران متفاوت با بسیاری از نقاط جهان است و با در نظر گرفتن آن همچنان کشورمان یک کشور گران قیمت در زمینه فروش اینترنت ثابت قلمداد می‌شود.

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید یکی از همین رسانه‌هایی که امروز به نقل از منبعی ناشناخته ایران را به عنوان ارزان قیمت‌ترین کشور در زمینه اینترنت معرفی می‌کند تنها دو سال قبل با استناد به منابعی دیگر رتبه قیمت اینترنت ایران را 46 تخمین زده بود!

 

تاکید جهرمی بر گرانی اینترنت ثابت

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر فعلی ارتباطات زمانی که هنوز رای اعتمادش را از مجلس نگرفته بود در صفحات مجازی خود از ارزان و به صرفه بودن اینترنت موبایل و گران و قدیمی بودن فناوری اینترنت ثابت در ایران خبر داد؛ جهرمی البته در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد نیز این موضوع را مطرح کرد و البته تاکید کرد که شرکت‌های اینترنتی می‌بایست با کاهش قیمت اینترنت کنار بیایند چون این کاهش قیمت در نهایت موجب افزایش بازار آنها خواهد شد.

وی در این مقطع با ذکر این که کاهش قیمت اینترنت موبایل نیز موجب افزایش استفاده مردم از این خدمت شده خواستار کاهش تعرفه‌های اینترنت ثابت شد. این اتفاق البته بعد از به وزارت رسیدن او نیفتاد بلکه نرخ تعرفه‌ها تغییر کرد و با سپردن تعیین میزان مصرف منصفانه به شرکت‌های اینترنتی رنگ و بویی پیچیده به خود گرفت که اعتراضات کاربران ایرانی اینترنت را در پی داشت و آن را به نوعی به گران شدن اینترنت تعبیر کردند.

 

تاکید مجلس بر گرانی اینترنت ایران

در سال 92 که هنوز اینترنت نامحدود نیز ارایه می‌شد رییس کمیته فناوری‌های نوین مجلس نیز بر گران بودن اینترنت ایران صحه گذاشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در سال 94 در گزارشی ایران را از لحاظ قیمت دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین کشورهای جهان معرفی کرده بود. در این گزارش که مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه کرده بود، اعلام شده بود خدمات اینترنت در ایران با ٢۵برابر قیمت اولیه به دست کاربران خانگی می‌رسد. بنابراین گزارش هر STM١پهنای باند اینترنت با قیمت ٩‌میلیون ‌تومان به کشور وارد می‌شد اما با قیمت ٢٣٢‌میلیون تومان به کاربران فروخته می‌شد.

برخی از آگاهان معتقدند که با نظر به ادغام برخی شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت ثابت در واقع واگذارکردن تعیین میزان مصرف منصفانه به شرکت‌های اینترنتی از سوی وزارت ارتباطات راهکاری برای حمایت از این شرکت‌ها و افزایش درآمد آنها باشد. با این تعبیر ایجاد جو رسانه‌ای مساعد برای کاهش مخالفت با تعرفه‌های جدید نیز می‌تواند به عنوان راهکاری برای تثبیت تعرفه‌های اینترنت ثابت عنوان شود. در صورت صحت این فرضیه باید گفت که این شکل جوسازی‌های رسانه‌ای به هیچ عنوان به نفع مردم و کشور نیست و صدالبته که باعث از بین رفتن اعتبار رسانه‌هایی شود که چنین ادعاهایی را مطرح کرده و جایگاه خود به عنوان نماینده مردم و افکار عمومی نادیده می‌گیرند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۹/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">