ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت حجمی و جنجال رسانه‌ای

| چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - حدود سه هفته پیش در همین ستون یادداشتی با عنوان" نه به اینترنت حجمی" منتشر شد که در آن وعده رگولاتوری مبنی بر تغییر روش محاسبه اینترنت حجمی برای سرویس‌های اینترنت پرسرعت ثابت و همچنین اشتیاق کاربران به حذف اینترنت حجمی مورد واکاوی قرار گرفت.

اما هفته گذشته تیتر" توقف فروش اینترنت حجمی از مردادماه" در یکی از خبرگزاری‌ها، برای تحریریه "عصر ارتباط"‌ که این موضوع به بایگانی سپرده‌شده را به جریان انداخته بود، شاید بیشتر از سایر رسانه‌ها باعث تدقیق در آن شد. 
متاسفانه بسیاری از رسانه‌ها بدون خواندن خبر به شکل کامل و تنها به اکتفای تیتر استنباطی یک خبرنگار، از پایان فروش اینترنت حجمی از مرداد ماه خبر دادند، در حالی که در اصل خبر، وزیر ارتباطات گفته که " درصدد تغییر سیاست فروش اینترنت هستیم" و تاکید کرده است:" این تصمیم در راستای افزایش استفاده نامحدود حجم اینترنت از شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته است تا با تسهیلات تعرفه‌ای مردم بتوانند از سایت‌های داخلی با سرعت و کیفیت و تعرفه مناسب استفاده کنند. قرار است این دستورالعمل مردادماه به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه و مطرح شود."
با این مقدمه ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
1-وزیر ارتباطات صراحتا اعلام کرده که قرار است یک دستورالعمل مردادماه به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه شود؛ پس این که دستورالعمل اساسا کی تحویل داده شود، چه زمان در مورد آن تصمیم‌گیری شود و آیا اصلا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد یا خیر مشخص نیست، چه بسا در صورت تصویب نیز مهلتی قرار باشد چندین ماهه برای اپراتورها در نظر بگیرند. مثل ماجرای تفکیک ترافیک اینترنت. پس آنچه مبرهن است این که به‌طور قطع اجرای چنین طرحی به دولت بعد به ارث خواهد رسید.
2-در خبر اول که به نقل از وزیر ارتباطات منتشر شد، واعظی به روشنی اعلام کرده که این تصمیم در راستای افزایش استفاده نامحدود حجم اینترنت از "شبکه ملی اطلاعات" صورت گرفته؛ نکته‌ای که از دید بسیاری از مردم و رسانه‌ها پنهان ماند این است که این دستورالعمل (که البته هنوز به کمیسیون نرفته) مربوط به سایت‌هایی است که در شبکه ملی اطلاعات در دسترس هستند، یعنی همان 200 سایت برتر که گفته می‌شود در حال حاضر به 500 سایت رسیده است و اتفاقا به گفته معاون وزیر کارایی لازم را نداشته و نیاز به تجدید نظر دارند! بنابراین خود ماجرای چگونگی تفکیک ترافیک اینترنت هم هنوز در حال بررسی است و بر فرض اجرایی شدن دستور‌العمل مذکور، ظاهرا لحاظ شدن توقف فروش اینترنت حجمی صرفا برای سرویس‌ها و محتوای داخلی رخ خواهد داد و نه سرویس اینترنت بین‌الملل.
3- با این تفاسیر، صورت مساله روشن و گویاست؛ فعلا خبری از توقف فروش اینترنت حجمی نیست و اساسا این موضوع در مقطع فعلی حتی ارزش خبری هم ندارد. چون فعلا ایده‌ای بیشتر نیست که قرار است در قالب پیشنهادی تدوین شود و سپس ارجاع شود و سپس ...  

  • ۹۶/۰۴/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">