ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت پرسرعت هنوز در راه است

| شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۸۵، ۰۸:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

با گذشت دو سال از آغاز کار 11 شرکتPAP و راه‌اندازی 220 هزار پورت در سراسر کشور، هنوز اینترنت پرسرعت تحقق نیافته است و کاربران، با وجود وعده‌های بی ‌پایه و اساس در این باره، از وجود اینترنت با کیفیت و استانداردهای جهانی ناامید شده‌اند.
به گزارش (ایسنا)، اکثر کاربران خطوط ADSL معتقدند که این سرویس به‌خاطر پایین بودن کیفیت و سرعت و قطع شدن متوالی اینترنت از مرکز مخابرات، تفاوتی با سرویس دایل‌آپ ندارد و همین امر باعث ایجاد نارضایتی میان کاربران خطوط ADSL شده است. همچنین رایانه‌ی اکثر کاربران به‌دلیل ضعیف بودن نرم‌افزارهای امنیتی شرکت‌های PAP، دچار ویروس شده و بعضا فایل‌های اطلاعاتی آن‌ها از بین می‌رود.
مسوولان شرکت‌های PAP هم از این وضعیت ناراضی‌اند و اکثر آن‌ها علت وجود چنین مشکلاتی را نبود لینک‌های ارتباطی بین مراکز، همکاری نکردن بدنه‌ی وزارت ICT با بخش خصوصی و نبود فرهنگ مناسب میان مدیران دولتی و دید منفی آن‌ها به بخش خصوصی می‌دانند.
بالا بودن تعرفه‌های مخابراتی شرکت‌های PAP را مجبور ساخته تا برای جلب مشتری و بازار و پایین آوردن قیمت، کیفیت سرویس‌های خود را کاهش دهند و این امر تحقق اینترنت پرسرعت را به مشکل دچار کرده است.
در همین راستا محمود خسروی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با بیان این‌که شرکت‌های PAP به‌جای برطرف کردن ضعف‌های خود نباید به‌دنبال متهم کردن کسی باشند، به خبرنگار ایسنا گفت: این‌که چرا در جریان تحقق اینترنت پرسرعت در کشور، برخی شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، باید بررسی شود و دلیل آن از نظر فرهنگی یا اقتصادی مشخص و ریشه‌یابی شود.
وی ادامه داد: مخابرات به تمام تعهدات خود در قبال شرکت‌های PAP به‌منظور فراهم کردن اینترنت پرسرعت عمل کرده و شرکت‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که این کارها انجام نشده است.
او با اعتراف به تعریف نشدن فرهنگ کار بین مخابرات و شرکت‌های PAP و بروز مشکلاتی در این‌باره، گفت: مخابرات فراتر از آن چیزی که در تعهداتش با شرکت‌ها داشته، عمل کرده است و تصمیم داریم تا در آینده‌ی نزدیک جلساتی را با شرکت‌ها و با حضور اپراتورها داشته باشیم و موارد مرتبط را پیگیری کنیم.
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی برنامه‌های این وزارتخانه برای گسترش و حمایت از اینترنت پرسرعت، گفته است: «ما انتقال فیبر نوری به مراکز پرجمعیت را جزو برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و هر کدام از دانشگاه‌های کشور حداقل 200 تا 300 مگابیت اینترنت لازم دارند؛ تا بتوانند به دانشجویان خود سرویس ارایه کنند».
محمد سلیمانی با بیان این‌که «بحث دیگر، منازل است که اتصال آن‌ها عمدتا به صورت dial-up است»، اظهار داشته: «در این میان دو یا سه مشکل اساسی وجود دارد؛ اول این‌که شبکه‌ی مخابراتی در بعضی از نقاط فرسوده است و قابلیت پاسخگویی به سرویس‌های جدید را ندارد؛ دوم این‌که گسترش فیبر نوری به همه‌ی منازل، حتی اگر امکانات و بودجه‌ی مورد نیاز هم موجود باشد، عملی نیست».
او افزوده است: «اما تکنولوژی ADSL کمک می‌کند که این مشکل برای کاربران خانگی حل شود، به‌همین دلیل مجوز PAP به شرکت‌های خصوصی ارایه شده، اما در این‌جا مشکلات دیگری پیش آمده است؛ یکی این‌که بخش خصوصی موجود، توان مالی آنچنانی ندارد که به عنوان نمونه بتواند کنار مرکز مخابراتی ما ساختمانی اجاره کند و تجهیزات بگذارد و ما فیبر به او بدهیم، نه آن‌که بخواهد از کابل مسی استفاده کند».
وی ادامه داد: «در نتیجه اکثر مراکز ما،‌ به آن‌ها جا داده‌اند و چند شرکت در آنجا کنار هم جمع شده‌اند؛ اما این در درازمدت خطرناک است؛ زیرا هر وقت بخش خصوصی و دولتی هر جا قاطی شود، خطرناک است».
او در ادامه‌ی سخنان خود با یکی از نشریات حوزه‌ی رایانه و ارتباطات (ماهنامه‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات)، با بیان این‌که «اگر مشتری هم در فاصله‌ی حداکثر در چند صد متری مرکز باشد، حاضریم برایش فیبر بکشیم»، ادامه داده است: «مشکل بعدی، به فاصله‌ی مشتری از مرکز مربوط است؛ زیرا هرچه فاصله از مرکز تلفن بیشتر باشد، سرعت کمتر خواهد بود و این باعث نارضایتی می‌شود؛ بعضی‌ها هم متاسفانه در دادن سرویس، استاندارد را رعایت نمی‌کنند و پهنای باند را که به‌عنوان مثال باید بین 100 نفر تقسیم کنند، عملا به 200 نفر یا 500 نفر می‌دهند».
وزیر ارتباطات افزوده است: «کاری که ما باید انجام دهیم، چند بخش است؛ یکی این‌که قوانین و مقررات را برای بخش خصوصی کاملا شفاف و روشن کنیم، نظارت را قوی‌تر کنیم که این کار را البته می‌توان بیشتر از مسوولان صنفی خواست و دیگر این‌که در شبکه‌ی زیرساخت دسترسی به فیبر را گسترش دهیم».
همچنین سیدحسین نوری - معاون تنظیم مقررات و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - معتقد است که اگر شرکت‌های PAP نمی‌توانند اینترنت پرسرعت ارایه دهند، کوتاهی از خود آن‌هاست و باید مشکلات خود را در این زمینه حل کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود وعده‌های داده شده، اینترنت پرسرعت در کشور، آن‌طور که باید محقق نشده است، به ایسنا گفت: در حال حاضر بحث اینترنت پرسرعت در کشور محقق شده و تعداد زیادی از شرکت‌ها این امکان را فراهم ساخته‌اند و وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده و به تمام تعهدات خود در این رابطه عمل کرده است. چند شرکت PAP هم که نتوانستند به تعهدات خود در این‌باره و نصب پورت‌ها عمل کنند، مطابق ضوابطی که کمیسیون تنظیم مقررات تعیین کرده، برایشان جرایمی ‌از جمله جرایم مالی در نظر گرفته می‌شود.
تاکید وی بر این‌که "نمی‌دانم چرا شرکت‌های PAP نمی‌توانند اینترنت پرسرعت را ارایه دهند و دولت و وزارت ارتباطات تمام تعهدات خود را در این زمینه، ازجمله کاهش تعرفه‌های پهنای باند برای شرکت‌ها انجام داده و اگر شرکت‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند، به خودشان مربوط می‌شود"، درحالی است که رضا فرزانه - مدیر یک شرکت‌ ندا - با اعلام این‌که زیرساخت‌ها‌ی تلفنی کشور محدودیت‌های سرعتی دارند و نمی‌توانند نیاز شرکت‌های PAP را برای ارایه‌ی سرویس ADSL با کیفیت مناسب فراهم کنند، گفت: شبکه‌ی فیبرنوری کشور هنوز بر تفکر توسعه‌ی مخابرات تلفنی است و دانش‌های جدید نتوانسته‌اند جایگاهی در میان مسوولان پیدا کنند.
وی با تاکید بر این‌که قیمت تمام شده‌ی سرویس ADSL برای شرکت‌های ندا بسیار بالاست، تصریح کرد: هزینه‌ی تامین پهنای باند و لینک‌های بین مراکز کمرشکن است که 80 درصد هزینه‌ی تمام شده‌ی سرویس اینترنت پرسرعت را تشکیل می‌دهند.
او در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر زیرساخت‌های کشور برای ارتباطات تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارتباطات دیتای کشور، باید از زیرساخت‌های تلفنی استفاده کند؛ درحالی‌که این دو نوع ارتباطات، زیرساخت‌های متفاوتی می‌خواهد و نباید با یکدیگر به‌کار گرفته شوند.
اما حمیدرضا کمیلیان - مدیر یکی دیگر از شرکت‌های ندا - با اعلام این‌که مسوولان وزارت ICT، تمایل بسیاری به راه‌اندازی سرویس ADSL دارند، اما مدیران میانی مخالف آن هستند و جلوی حرکت شرکت‌های PAP را می‌گیرند، اظهار کرد: مخابرات آماده‌ی راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نیست.
وی یادآور شد: شرکت‌های PAP برای جلب کاربر مجبورند که قیمت را پایین بیاورند، به‌همین دلیل کیفیت سرویس نیز پایین می‌آید و مشتریان ناراضی خواهند شد.
اما رضا کیوان - نایب رییس اتحادیه‌ی الکترونیک کرج - گفت: نبود امکانات لازم جهت قراردادن دستگاه‌های مورد نیاز در مراکز مخابراتی از معضلات اصلی راه‌اندازی نشدن سرویس اینترنت پرسرعت در کشور است و تمام معضلات این بخش تنها به دست شرکت مخابرات رفع می‌شود، چراکه بسیاری از خطوط قدیمی در سطح این شهر، به صورت PCM است و با این خطوط نمی‌توان سرویس ADSL راه‌اندازی کرد.
یکی دیگر از مدیران یک شرکت‌ ندا، زیرساخت‌های کشور را برای ارایه‌ی اینترنت پرسرعت آماده دانست وگفت: زیرساخت‌های اولیه برای ارایه‌ی اینترنت ارزان‌قیمت وجود دارد، اما بهره‌برداری نمی‌شود. مسوولان امر، باید راه‌کاری را تعیین کنند تا PAP‌ها بتوانند از زیرساخت‌ها را به طور کامل استفاده کنند؛ تا کیفیت خدمات آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.
سعید فاتح در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت اینترنت از این پایین‌تر نخواهد آمد، مگر این‌که دولت هزینه‌ی شرکت‌ها را پایین‌تر آورد.
اما ناصرعلی سعادت - رییس کمیته‌ی اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی - اظهار داشت: از نظر زیرساخت برای ارایه‌ی اینترنت پرسرعت مشکل نداریم، بلکه تنها برای بحث هماهنگی‌ها در این زمینه با مشکل مواجهیم.
وی با بیان این‌که در زمینه‌ی اینترنت پرسرعت در بحث بودجه و امکانات فنی با مشکلی روبه‌رو نیستیم، گفت: باید چارچوب‌های ساختاری برای برگزاری مناقصه، خرید محصول یا ارایه‌ی SLA به مردم، مشخص و کارشناسی شود‌؛ از طرفی، اینترنت پرسرعت، باید با همکاری بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی در عرضه به مردم ارایه شود.
به گفته‌ی مسعود ریاضیات - رییس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی - بروکراسی اداری در وزارت ICT در توزیع پهنای باند میان شرکت‌های خصوصی بسیار زیاد است و تعامل نامناسب دولت با شرکت‌های خصوصی باعث افزایش کاغذبازی و مشکلات بسیاری برای شرکت‌های اینترنتی شده و این امر تحقق اینترنت پرسرعت را در کشور کنده کرده است.
او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: شرکت مخابرات ایران، باید پهنای باند را با قیمت تمام‌شده در اختیار شرکت‌ها قرار دهد؛ تا شرکت‌های PAP بتوانند سرویس ADSL را با کیفیت و قیمت مناسب ارایه دهند، چراکه هرچه که قیمت‌های خود را پایین آورند، کیفیت خطوط کاهش پیدا می‌کند.
بنابر اظهارات او، در حال حاضر، کیفیت سرویس ADSL تفاوتی با سرویس دایل‌آپ ندارد و کاربران ADSL نیز از کیفیت این شبکه ناراضی هستند؛ شرکت‌های PAP برای ارایه‌ی خدمات ADSL از خود گذشتگی می‌کنند و هنوز پس از دو سال سرمایه‌گذاری به سودآوری نرسیده‌اند.
ریاضیات در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌ها در تلاشند تا با پایین آوردن هزینه‌ها، قیمت سرویس ADSL را کاهش دهند؛ تا کاربران به سمت استفاده از اینترنت پرسرعت تمایل پیدا کنند که البته این امر باعث کاهش کیفیت خواهد شد؛ اما درنهایت، محقق شدن اینترنت پرسرعت به تعامل مناسب دولت و شرکت‌های PAP بستگی دارد.

  • ۸۵/۰۴/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">