ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت چیزها پلتفرم جدید نفوذ است

| شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۴، ۰۵:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا گفت: چنانچه اینترنت همه چیز از طریق پیوست های فرهنگی و یا تحقق اینترنت ملی مهار نشود، مطمئنا یکی از مجاری نفوذ اقتصادی دشمن است.

صالح اسکندری، استاد دانشگاه و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت:امروزه اقتصاد فضای مجازی را با مفهوم اینترنت همه‌چیز Internet of Everything (IOE) توضیح می‌دهند. مفهوم اینترنت همه‌چیز، منطق اقتصاد کلاسیک و مدرن را با چالش مواجه کرده و یک انقلاب اقتصادی محسوب می شود که معادلات هزاره سوم را دستخوش تغییرات اساسی قرار داده است.

وی افزود: «اینترنت همه‌چیز» اگر چه یک فرصت بالقوه پیش روی اقتصاد کشورهای جهان به حساب می آید لکن در صورت عدم مهندسی زیرساخت ها، فقدان نظارت و هدایت می تواند تهدیدی برای کشورهای ضعیف به لحاظ اقتصادی تلقی شود و مستعمرات اقتصادی جدیدی را برای کشورهای پیشرفته خلق نماید.

رئیس مرکز آینده پژوهی ژرفا با اشاره به تحقیقات برخی مراکز و موسسات نظیر سیسکو و جنرال الکتریک گفت: اینترنت همه چیز در 20 سال آینده بیش از 15 تریلیون دلار به جی‌دی‌پی جهان اضافه خواهد کرد که این رقم 15 برابر مجموعه تولید ناخالص داخلی ایران است. تحقیقات سیسکو نشان می دهد که این تغییر انبوه فقط در سال 2020، نزدیک به 9 تریلیون دلار در اینترنت همه چیز فروش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اغلب 10 شغل برتر از نظر درآمد در سال 2010، در سال 2004 اصلاً وجود نداشته‌اند، گفت: این وضعیت تغییرات سریع دانش و ارتباط آن با بازار را نشان می‌دهد که با توجه به تحولات شگفت انگیز فناوری های ارتباطی به نظر می رسد این فاصله زمانی در خصوص شغل های برتر کمتر هم بشود.

اسکندری افزود: تقریباً اطلاعات فنی در جهان در هر دو سال دوبرابر شده است. یعنی برای دانشجویانی که یک دوره تحصیلی چهارساله را سپری می‌کنند، این پدیده به این معنی است که نیمی از آنچه آنها در سال اول می‌آموزند، در سال سوم تحصیلی‌شان تاریخ‌گذشته و بی‌مصرف شده است.

وی تصریح کرد: .  فقط 0.6 درصد اشیاء امروزه متصل به اینترنت هستند. در سال 1984 تنها 1000 ابزار به اینترنت متصل بود. این رقم در سال 1992 به یک میلیون و در سال 2008 به 10 میلیارد رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 میلادی، حدود 50 میلیارد پدیده شیئی به اینترنت متصل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به گزارش سیسکو در فوریه 2013، گفت: سود خالص کالاها تا یک دهه آینده (از 2013 تا 2022)، به میزان  14.4 تریلیون دلار حاصل از افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها، خواهد بود. این سود خالص متاثر از اتصال فرد به فرد و ماشین به فرد و ماشین به ماشین از طریق اینترنت همه‌چیزها است.

وی در ادامه با برشمردن برخی بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری تاکید کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور با توجه به تحولات اقتصادی جهان با پر رنگ تر شدن نقش اینترنت همه چیز می بایست فرصت ها و تهدید های پیش روی کشور در این عرصه را شناسایی کند و برای مواجهه با شرایط جدید متناسب با سیاست های تخصصی اقتصاد مقاومتی برنامه داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا گفت: اگر برای شرایط جدید برنامه نداشته باشیم اینترنت همه چیز پلت فرم کاملا مستعدی برای اجرای توطئه نفوذ اقتصادی است.

وی به عنوان یک نمونه به یک فعالیت اقتصادی در فضای اینترنت کشور در عرصه تهیه غذای خانگی با الگو گرفتن از نمونه های خارجی و بین المللی اشاره کرد و گفت: شرکتی در کشور از سال 1393 شروع به کار نموده است که لیست منو و غذاهای ارائه شده فقط توسط خانم های خانه دار در سطح تهران طبخ شده و از طریق اینترنت ثبت سفارش و برای مشتریان ارسال می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شیوه کار این است که خانم های خانه دار در یک سایت ثبت نام می کنند و برای خود پروفایلی همراه با عکس تشکیل می دهند و گردانندگان این شرکت از منزل اینها و آشپزخانه شان بازدید می کنند و مجوز طبخ غذا به آنها می دهند و مثلا آن خانم خانه دار به گردانندگان سایت اعلام می کند که من امروز دو پرس خورش قرمه سبزی در کنار ناهاری که برای خانواده خودم طبخ می کنم برای فروش تهیه می نمایم. متقاضی دیگری نیز در گوشه دیگری از تهران هوس خورش قرمه سبزی نموده از طریق پروفایل خانم خانه دار مربوطه و یا از طریق سایت، غذا را سفارش می دهد و با پیک برای وی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: به ظاهر هیچ ایرادی به این روش نیست و زنان خانه دار هم درآمدی را کسب می کنند لکن در قفای این روش، نوعی فرهنگ سازی غربی، جاسوسی اطلاعات و آثار مخربی وجود دارد که به تدریج زن خانه دار را از زندگی شخصی و خانوادگی دور می کند و او را مبدل به کارگر یک شرکت مجازی می نماید که به جای نفقه ای که شوهر باید به او بدهد یک شرکت مجازی به وی نفقه می دهد.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا در پایان با اشاره به ضرورت تهیه پیوست های فرهنگی برای فعالیت های اقتصادی در اینترنت و و ضرورت اهتمام مسئولین به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی خواست متناسب با تحولات اقتصادی جهان در عرصه اینترنت دارای برنامه و طراحی باشند.

  • ۹۴/۱۰/۱۹

اینترنت چیزها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">