ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این ۲۶ میلیون ایرانی

| شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی _ اکثر آمارهایی که دستگاه‌ها و نهادها از عملکردشان ارایه می‌دهند، محل بحث و تردید است.

چون یا مبنای مخدوشی دارند، یا بزرگنمایی شده‌اند و یا آنقدر از واقعیت دور است و برای مردم ناملموس، که باور آن را سخت می‌کند، مثل آمار اشتغال، آمار تورم و آمار پیشرفت‌ها.
اما اگر آماری سود یا زیان مستقیمی را متوجه دستگاه خاصی نکند، معمولا بیشتر قابل توجه و اتکا است. در روزهای گذشته مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد 26 میلیون ایرانی از اینترنت استفاده نمی‌کنند. این عدد را شاید بتوان تقریبا معادل 40درصد از جمعیت کشور که در سن و یا توانایی استفاده از اینترنت هستند، به شمار آورد.
دلایل این 26 میلیون ایرانی برای متصل نبودن به اینترنت بسیار جالب‌توجه و خواندنی است. این دلایل عبارتند از: بی‌نیازی به اینترنت، نداشتن سواد خواندن و نوشتن، نداشتن سواد استفاده از اینترنت، گرانی اینترنت، نگرانی از حریم خصوصی، نبود امکانات استفاده و دسترسی به اینترنت، مخالفت خانواده‌ها، نبود محتوای مناسب، نگرانی از محتوای نامناسب و مضر.
همانطور که قابل ملاحظه است، دلایل عدم استفاده یا ناتوانی در استفاده از اینترنت از سوی این 26 میلیون هموطن، کاملا صادقانه، باورپذیر و قابل درک است و هیچ آثاری از سیاسی‌کاری و اغراق در آن دیده نمی‌شود.
قصد حرف‌های تکراری و بی‌فایده نظیر اینکه مسوولان چنین یا چنان کنند، ندارم، چون وضع موجود، اصولا نتیجه سقف توانایی مسوولان بوده است و انتظار بیش از این، اتلاف وقت و انرژی است.
اما آمار مذکور از حیث پراکندگی جغرافیایی، سطح تحصیلی، وضعیت اقتصادی، سن و غیره می‌تواند پیام‌های زیادی برای بسیاری از اقشار از مسوولان تصمیم‌گیر گرفته تا حتی مدیران بازاریابی و تبلیغات داشته باشد.
نکته دیگر اینکه در جامعه‌ای که به سرعت و به عمد همه چیز به سمت اینترنت کشیده و هدایت می‌شود، باید مراقب نکات زیادی بود. نخست آنکه باید مراقب افزایش بیش از پیش شکاف دیجیتال در کشور بود. دوم آنکه اینترنت و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به مثابه کل کشور تلقی نکرد و اطلاع‌رسانی، هیاهوی کاذب و نظرسازی‌های موجود در آن را کافی و جدی نگرفت. 
و در نهایت آنکه در اتلاف بودجه و منابع کشور در پوشش وام‌دهی، توسعه خدمات اینترنتی و غیره تجدید نظر شود و از بودجه‌های مرتبط با این بخش‌ها کاسته شده و مبتنی بر واقعیات باشد. (البته اگر قصد و نیت بر تداوم اتلاف و سواستفاده از بودجه عمومی نباشد.)
منبع: فناوران اطلاعات

  • ۹۸/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">