ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازار مخابرات ایران بسته اما جذاب است

| يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۱:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

پایگاه اینترنتی ریپورت لینکر در تازه ترین گزارش خود در خصوص بازار مخابرات و تلفن همراه در ایران نوشت، بازار فعالیتهای مخابراتی در ایران علیرغم بسته بودن برای سرمایه گذران خارجی جذاب است.

به گزارش فارس، تنها دو اپراتور اصلی در بازار تلفن همراه ایران وجود دارد و اپراتور ایرانسل ام تی ان کمتر از یک سوم کل بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. اپراتور سوم تلفن همراه در ایران علی رغم تلاشهای مسئولین دولتی به بهره برداری نرسیده است. زیر ساختهای مخابراتی همچنان در کنترل و مالکیت دولت است . شرکت مخابرات زیر ساخت بزرگترین و اصلی ترین شرکت فعال در زمینه فعالیتهای کلان مخابراتی به شمار می رود . اجرای سومین اپراتور تلفن همراه مسیر دشوار و پیچیده ای را طی کرده است .

مناقصه واگذاری اپراتور سوم تلفن همراه اواخر اوت 2008 برگزار شد و ایران در ژانویه 2009 صحت آن را در ژانویه 2009 تایید کرد که بر اساس آن کنسرسیومی به رهبری شرکت اتصالات امارات و شرکت ایرانی تامین تلکام در آن پیروز شده بود. دولت ایران در ماه می 2009 ضمن لغو این قرارداد به علت عدم پایبندی اتصالات به تعهدات خود این اپراتور را به زین کویت واگذار کرد. دولت ایران اعلام کرد که اتصالات تعرفه و هزینه اخذ مجوز بهره برداری از اپراتور سوم را پرداخت نکرده است . در ماه جولای 2009 نیز اعلام شد که شرکت زین کویت نیز به تعهدات خود عمل نکرده است و مناقصه مجددی برگزار خواهد شد.

سرانجام در اکتبر 2009 شرکت تامین تلکام برنده نهایی این مناقصه شد و اکنون به دنبال یک شرکت معتبر بین المللی برای اجرای آن است . تامین تلکام باید تا پایان سال 2010 اپراتور سوم تلفن همراه را اجرایی کند . البته واگذاری و اجرای اپراتور دوم تلفن همراه نیز مشکلات زیادی داشت و دو سال از 2003 تا 2005 به طول انجامید. شرکت ترکسل ابتدا در مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه برنده شد ولی به دلیل عدم پرداخت تعرفه و امتیاز بهره برداری در زمان مقرر از این مناقصه کنار گذاشته شد . شرکت ام تی ان آفریفای جنوبی برنده نهایی آن پروژه شد .

علی رغم مشکلات و موانع قانونی بازار تلفن همراه ایران جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران دارد. جمعیت بالا و جوان ایران پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی به شمار می رود. ایران یکی از بزرگترین بازارهای مخابراتی خاور میانه را در اختیار دارد ولی این بازار به اندازه کافی توسعه نیافته است.

  • ۸۹/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">