ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم گفت: بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان و کوچک از زیرساخت آموزش مجازی برخوردار نیستند.

سید علی اکبر صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آموزش های مجازی دانشگاه ها گفت: اولین دانشگاه مجازی در سال ۸۲ راه اندازی شد یعنی ما تا الان حدود ۱۸ الی ۱۹ سال در این زمینه تجربه داریم، تاکنون بیش از ۲۰ دانشگاه در کشور این دوره‌ها را به صورت آموزش الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی ارائه می کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، شهیدبهشتی و برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی، آموزش های مجازی برگزار می کردند و زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و باعث شد کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود، نشان داد که چه ظرفیت بزرگی در این مسیر وجود دارد و این مسیر درستی است که دنیا نیز در این مسیر حرکت می کند و تحولات آینده آموزش برهمین مبنا خواهد بود.

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در شرایط موجود دانشگاه هایی که بسترهای لازم برای ارائه آموزش های مجازی را داشتند، محتوای تولید شده برای همه رشته ها و درگیر شدن همه اساتید در همه رشته ها را نداشتند، خوشبختانه یک بخش بزرگ این کار برگزاری کلاس برخط و یا آنلاین است.  

وی ادامه داد: به دانشگاه ها توصیه کرده ایم اساتید تا عادی شدن شرایط، کلاس خود را راس ساعت قبلی به صورت زنده برگزار کنند. دانشجویانی که نتوانستند از کلاس استفاده کنند از فیلم ضبط شده کلاس می توانند استفاده کنند.

صفوی تاکید کرد: هدف اصلی این است که کلاس ها زنده برگزار شده ولی ضبط هم بشود که دانشجویانی که نتوانستند در کلاس حاضر شوند به صورت خارج خط آن را در هر ساعت که راحت هستند تماشا کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک تعدادی درس های تولید شده با محتوای چند رسانه هم داشته ایم که در برخی رشته ها از آنها نیز استفاده می شود برخی دانشگاه ها هنوز امکان برگزاری کلاس زنده برای دانشجویان و اطلاع رسانی را فراهم نکردند کلاس ها را ضبط کرده و به صورت غیر برخط ارائه می دهند.

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم افزود: یک سری دانشگاه ها هستند که زیرساخت آموزش مجازی ندارند، ما این دانشگاه ها را به دانشگاه هایی که بستر داشته و از ظرفیت مازاد خود استفاده نمی کنند، معرفی می کنیم و با هزینه ای که می‌دهند از بسترهای اضافه این دانشگاه ها استفاده می کنند.

وی ادامه داد: تعدادی شرکت هستند که به دانشگاه ها کمک می کنند تا بسترهای آموزش مجازی را ایجاد کنند، از این شرکت ها خواسته ایم خدمات کامل با سرعت را به دانشگاه هایی که مراجعه می کنند ارائه دهند.

صفوی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاهی هیچ زیرساختی نداشته باشد، می تواند به این شرکت ها مراجعه کرده و ظرف ۴۸ ساعت فضای آموزش مجازی برای آن دانشگاه فراهم می شود و اساتید دانشگاه به این بستر وصل می شوند.

وی درباره اینکه چند درصد دانشگاه ها زیرساخت آموزش مجازی ندارند، گفت: بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان و کوچک، زیرساخت آموزش مجازی ندارند، این درحالی است که دانشگاه های بزرگ کشور که بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد دانشجویان در آنجا تحصیل می کنند، بالای ۷۰ درصد زیرساخت های آموزش مجازی لازم را دارند و درحال انجام این کار هستند.

وی درباره دلایل عدم زیرساخت لازم برای آموزش مجازی در برخی دانشگاهها گفت: مشکل از کل کشور است. در برنامه توسعه دو سه دوره قبل توسعه آموزش مجازی جز اولویت های کاری وزارت علوم و کشور بوده است اما تامین اعتبار و کمک به سیاست گذاری آن در اولویت نبوده است.

صفوی با بیان اینکه وقتی فردی فارغ التحصیل دوره مجازی است خیلی از ادارات و سازمان ها وی را جذب نمی کنند، خاطرنشان کرد:  وزارت ارتباطات مشکی برای کمک به دانشگاها ندارد، اگر دانشگاه ها درخواست می کردند پهنای باند به آنها اختصاص می یافت، وزارت علوم هم دراین زمینه جلو آمده، ولی نه با تمام ظرفیت، چون بدنه کشور و مدیران کشور، حتی در سطح وزارت علوم، باور جدی به این موضوع نداشتند.

وی افزود: از طرفی بدنه اجتماعی هم خیلی آمادگی نداشته است. در حال حاضر، کرونا با همه مصیبت هایی که داشت، برخی از ظرفیت ها را عیان کرده است که این یک نمونه است.

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم درباره مشکل اینترنت دانشجویان برای اتصال به برنامه ها، ادامه داد: خوشبختانه وزیر ارتباطات اعلام کرد، ترافیک استفاده از کلاس های مجازی برای آموزش الکترونیکی دانشگاه های کشور رایگان می شود که این کار صورت گرفته است.

وی افزود: باید ای پی های دقیق تک تک سرور مجازی دانشگاه ها را جمع آوری کرده و به وزارت ارتباطات ارائه کنیم تا آنها روی ای پی ها ترافیک را رایگان کنند و هم استاد و هم دانشجو متصل شوند.

 

در همین رابطه: ۲۳ درصد دانشجویان در کلاس های مجازی شرکت نکرده اند
مدیرکل امور فناوری و اطلاعات دانشگاه فنی وحرفه ای گفت: تاکنون ۲۳ درصد از دانشجویان این دانشگاه در کلاس های مجازی شرکت نکرده اند.
مهدی اردستانی مدیرکل امور فناوری و اطلاعات دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت اینترنت دانشجویان اظهار کرد: فهرست آن دسته از سامانه های اصلی موجود در دانشگاه که دانشجویان برای شرکت در آموزش مجازی استفاده می کنند به وزارت علوم اعلام شده است و در حال حاضر دانشجویان از اینترنت رایگان استفاده می کنند.
او با بیان اینکه سیستم دانشگاه فنی و حرفه ای هر لحظه گزارش حضور و غیاب دانشجویان در سامانه رانشان می دهد، تاکید کرد: حدود ۲۳ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای تا کنون نتوانسته اند در سامانه آموزش مجازی یا کلاس های آنلاین شرکت کنند.
اردستانی تصریح کرد: اکنون بیش از ۹۸ درصد اساتید به راحتی در کلاس های مجازی درحال فعالیت هستند و تنها اساتید گروه معارف که از سامانه جداگانه ای (سامانه نهاد) برای آموزش مجازی استفاده می کنند، نتوانسته اند وارد سامانه شوند.
مدیر کل امور فناوری و اطلاعات دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح کرد: در ترم جاری دانشجویان بخش عمده ای از نمرات خود را بدون امتحان دریافت می کنند. در دانشگاه فنی و حرفه ای ۷۵ درصد نمرات پایان ترم دانشجویان از طریق پروژه، تمرینات انجام شده در طول ترم و ... اعمال خواهد شد و ۲۵ درصد آن از طریق برگزاری امتحانات پایان ترم خواهد بود.

اردستانی با اشاره به تمهیداتی که برای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی اندیشیده شده است، تاکید کرد: سوالات باید از یک بانک سوال انتخاب شده و به صورت رندوم در اختیار دانشجویان قرار گیرد، برای مثال اگر استادی قرار است از هر دانشجو ۵ سوال بپرسد، باید ۲۰ سوال طراحی کند. در این صورت از ۲۰ سوال طراحی شده به هر دانشجو ۵ سوال به صورت جداگانه تعلق می گیرد و امکان تقلب کاهش پیدا می کند.
او افزود: برای درس های مهم تر هم اساتید باید از طریق بانک سوال به طراحی ۱۰۰ سوال اقدام کرده و تنها ۵ سوال در اختیار دانشجو قرار دهند. اگر این کار انجام شود شاهد کاهش تقلب در زمان برگزاری امتحانات مجازی خواهیم بود.

  • ۹۹/۰۳/۲۷

وزارت علوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">