ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

باید فکری برای اینترنت در زمان کنکور کرد

| جمعه, ۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سازمان سنجش به دنبال اختلال در زندگی عموم مردم و قطع اینترنت نیست و از دستگاه‌های اجرایی ذیربط انتظار دارد با اتخاذ شیوه‌ای مناسب امکان ارسال تصویر و سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را مسدود کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشستی با روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های تهران در دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه اینترنت یکی از نیازهای ضروری زندگی روزمره مردم است، تأکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور به دنبال اختلال در زندگی عموم مردم و قطع اینترنت نیست و از دستگاه‌های اجرایی ذیربط انتظار دارد با اتخاذ شیوه‌ای مناسب امکان ارسال تصویر و سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را مسدود کنند.

عبدالرسول پورعباس معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سلامت آزمون سراسری گفت: تمهیدات گسترده‌ای برای حفظ سلامت آزمون سراسری از مرحله طرح سؤالات تا برگزاری آزمون پیش‌بینی شده است که ارتقای امنیت مخازن در حوزه‌های اصلی و فرعی، تنوع‌بخشی دفترچه سؤالات و پاسخنامه‌ها، شناسنامه‌دار کردن و آموزش عوامل اجرایی و حفاظتی بخشی از آنها بوده است. علاوه بر این از سال گذشته با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های آشکارساز برای شناسایی ابزارها و ارتباطات‌ الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا نشست عوامل اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 روز پنجشنبه 4 خرداد ماه برگزار می‌شود و آخرین اقدامات لازم برای برگزاری نوبت دوم‌ آزمون سراسری در سلامت و آرامش کامل در سراسر کشور تشریح خواهد شد

وی با اشاره به تشکیل شورای حفاظت از آزمون سراسری متشکل از عوامل انتظامی، امنیتی و قضایی، گفت: محدودیت اینترنت آخرین حلقه حفاظت از آزمون سراسری است و ممکن است این پیشنهاد از سوی شورای حفاظت از آزمون سراسری که مرجعی تخصصی است به شورای امنیت کشور ارائه شود و البته با توجه به اینکه امروز اینترنت یکی از نیازهای ضروری زندگی روزمره مردم است، سازمان سنجش آموزش کشور به دنبال اختلال در زندگی عموم مردم و قطع اینترنت نیست و از دستگاه‌های اجرایی ذیربط انتظار دارد با اتخاذ شیوه‌ای مناسب امکان ارسال تصویر و سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را مسدود کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: حفظ سلامت آزمون سراسری از حقوق عامه و مورد مطالبه چند میلیون نفر از داوطلبان و خانواده‌های آنها است لذا انتظار می‌رود مراجع ذیربط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اقدامات تخصصی و انتخاب ابزار و شیوه‌ای مناسب نگرانی‌ها از سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را رفع نماید و البته بدین منظور نشست های متعددی در سطوح مختلف با این وزارتخانه و اپراتورهای تلفن همراه در حال برگزاری است که به نتیجه نهایی منتهی نشده است.
پورعباس با بیان اینکه سازمان سنجش برای جلوگیری از هرگونه خدشه به آزمون و حفظ امانت‌داری گام‌های مهمی برداشته است، گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط زمینه برگزاری رقابتی سالم با رعایت عدالت آموزشی و شایسته گزینی فراهم شود و داوطلبان عزیز اطمینان داشته باشند از زحمات و حقوق آنها در این مسیر محافظت خواهد شد.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم بسیاری از مشکلات با تمام توان به دنبال تغییر شیوه برگزاری آزمون سراسری و برگزاری آن به صورت هوشمند و بدون کاغذ هستیم و طراحی فرایندها و ایجاد بسترهای این اقدام مهم در حال انجام است و با تکمیل این فرایند بسیاری از آزمون‌های آینده به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که در این صورت بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های موجود مرتفع خواهد شد.
منصور انبیأ رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در ابتدای نشست روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های تهران ضمن خوشامدگویی و تبریک روز سوم خرداد به مناسبت پیروزی تاریخی فتح خرمشهر و ارائه گزارشی از عملکرد این دانشگاه بر همکاری بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد.
همچنین سایر اعضای نشست مذکور با طرح نظرات و دیدگاه‌های خود بر آمادگی دانشگاه‌ها برای افزایش همکاری و حفظ و ارتقا سلامت آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها تأکید کردند.

 

محدودیت اینترنتی در صورت نیاز هنگام آزمون سراسری اعمال می‌شود
در خبر دیگری در همین رابطه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: چنانچه خواسته‌های مسئولان سنجش در زمان برگزاری آزمون برآورده نشد و نگرانی برای امنیت آزمون بوجود آمد ما مجبور هستیم تصمیماتی را برای محدودیت اینترنت در زمان برگزاری آزمون اعمال کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمجید میراحمدی روز پنجشنبه در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ افزود: آزمون سراسری یک مقطع حساس و سرنوشت ساز برای داوطلبان و خانواده‌های آنهاست. اگر یک میلیون نفر برای کنکوری داریم اما مجموع افرادی که دغدغه آزمون دارند در روستاها و شهرها چند میلیون نفر است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: کیفیت، سلامت، انضباط و امنیت رخداد آزمون از شاخصه‌های کارآمدی نظام است. اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی این رخداد را با امنیت و سلامت و استانداردهای لازم برگزار کند جلوه‌ای از جلوه‌های کارآمدی و توانمندی امنیتی و انتظامی کشور است و اگر خدشه‌ای در برگزاری آن بوجود بیاید نه تنها برای جامعه رخداد نامبارک است نتیجه آن کاهش سرمایه اجتماعی برای نظام است.

وی با بیان این که سلامت آزمون سراسری مهم است، گفت: اینکه همه دستگاه‌های کشور خودشان را مسئول بدانند یک تکلیف تعطیل ناپذیر است. وقتی وزیرعلوم و رئیس سازمان سنجش درخواستی مبنی بر تهیه دستورالعمل ویژه آزمون‌ها در شورای امنیت کشور مطرح کردند مورد استقبال وزیر واقع شد و این دستورالعمل تهیه شد که در آن برای دستگاه‌های کشور مشخص شد. این دستورالعمل سال گذشته برای اولین بار اجرا شد و یکی از سالم‌ترین و بی نظیرترین کنکورها از نظر اینکه اتفاق نامبارکی و تقلبی رخ دهد، برگزار شد.

وی با بیان این که سازمان سنجش به این موضوع بسنده نکرده، گفت: این سازمان تلاش کرد که تغییرات اساسی متناسب با شرایط ایجاد کند. اتفاقات بزرگی که رخ خواهد داد بسیار خوب است و ما آمادگی کمک به سنجش برای اجرای تغییرات آزمون را داریم.

معاون وزیر کشور درباره امنیت و سلامت آزمون سراسری گفت: امنیت آزمون مساله ساده ای نیست و ما درباره خواسته‌های مسئولان سنجش درباره اینکه چه اقداماتی لازم و مکمل برای امنیت آزمون نیاز باشد را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: از جمله مواردی که این روزها هم به آن پرداخته شده مساله قطع اینترنت یا عدم قطع اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری است. آنچه که برای ما مهم است حقوق داوطلبان و ملت که درگیر این مساله هستند، است. حقی که حاکمیت تکلیف دارد رعایت شود و تضییع صورت نگیرد، باید با این نگاه آنچه لازم است انجام دهیم.

میراحمدی گفت: در موضوع اینترنت هم مسئولان وزارت علوم، هم مسئولان وزارت ارتباطات و سایر مسئولان بر این باور هستند که همانطور که سلامت و امنیت آزمون حق مردم است و حاکمیت باید این حق را تضمین کند، بهره مندی از اینترنت و استمرار این بهره مندی هم از حقوق مردم است. کسی به دنبال محدودیت در این حق نیست.

وی تاکید کرد: اما در موضوع مهم‌تر و ارجح بودن این مساله و اینکه آیا شیوه‌های دیگری برای این موضوع امکان پذیر است یا خیر، یا اینکه محدودیت‌های زمانی باشد، همه اعتقاد دارند که موضوع ارجح تر مهم‌تر است‌ بنابراین چنانچه خواسته‌های مسئولان سنجش برآورده نشد و نگرانی برای امنیت آزمون بوجود آمد ما مجبور هستیم تصمیماتی را برای محدودیت اینترنت در زمان برگزاری آزمون اعمال کنیم و اگر لازم شد و بررسی‌ها به این نتیجه رسید در جلسات مربوطه تصویب خواهد شد و به اطلاع مردم می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر به این نتیجه برسیم که بدون قطع اینترنت می‌توان امنیت کنکور را برقرار کرد همه از آن استقبال می‌کنیم.

میراحمدی اظهار داشت: ما برای کمک به سنجش برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت و کیفیت کامل آمادگی داریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">