ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بحث توییتری وزیر ارتباطات با یک نیویورک‌نشین

| چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از زمانی که پا به وزارتخانه گذاشته سعی داشته از خودش چهره‌ای مردمی به نمایش بگذارد و در همین راستا است که به مسایلی که کاربران در فضای مجازی مطرح می‌کنند علاقه ویژه نشان می‌دهد.

جهرمی از زمان شروع وزارتش تاکنون در موارد مختلفی از طریق شبکه‌های اجتماعی با کاربران ایرانی ارتباط برقرار کرده است. از جمله مواردی که جهرمی به آنها توجه نشان داده و در خصوص آنها مطالبی را در صفحه شخصی شبکه اجتماعی خود منتشر کرده می‌توان به انتشار پست‌هایی برای رفع مشکل بازی‌های آنلاین ویدیویی مثل GTA و فیفا، هشدار در مورد چالش نهنگ آبی، اعلام خبر حمله به سایت‌های ایرانی، هشدار در زمینه اجرای فاز اول رجیستری و نیز انتشار مطلبی برای تعیین میزان تعرفه اینترنت غیر حجمی اشاره کرد.

اخیرا نیز بحث‌های توییتری جهرمی با یک کارشناس ایرانی حوزه امنیت اطلاعات ساکن آمریکا نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرده و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است که در این مطلب به تفصیل به این مجادله برخط می‌پردازیم.

 

فعالیت جهرمی در فضای مجازی از دو زاویه

در این مدت همواره دو دید و نگاه مختلف به حضور فعال جهرمی در فضای مجازی وجود داشته است. برخی کاربران با تایید این حضور فعال از این که با وزیری جوان روبه‌رو هستند که در خصوص ریز جزییات مسایل مثل موضوع بازی‌های رایانه‌ای اظهار نظر می‌کنند وحتی پاسخ ایرانیان خارج‌نشین را می‌دهد خوشحال هستند و از حضور فعال جهرمی در شبکه‌های اجتماعی استقبال می‌کنند. اما از سوی دیگر برخی به شدت مخالف این حضور هستند.

مخالفان به این نکته اشاره دارند که وزیر یک کشور می‌بایست به مسایل اساسی حوزه مربوطه پرداخته و پرداختن به مسایل کوچکتر را به واحدهای زیرمجموعه واگذار کند. برخی از مخالفان، اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه وزیر در شبکه‌های اجتماعی را نوعی پروپاگاندا می‌بینند که دستاورد اثرگذار و عمده‌ای برای کشور نداشته و صرفا جنبه تبلیغاتی بالایی دارد.

 

پاسخ گزینشی وزیر به سوالات کاربران

اگرچه رسانه‌های فعال و مستقل انگشت‌شمار در حوزه ICT در رویکرد وزیر ارتباطات جدید، نادیده گرفته شده‌اند و وی ترجیح می‌دهد با نظرات دو یا سه خطی پراکنده کاربران سرگرم باشد که در آینده در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت.

اما باتوجه به حضور فعال جهرمی در شبکه‌های اجتماعی خصوصا در اینستاگرام و توئیتر عده زیادی نیز در مدت کوتاه وزارت او به مطرح کردن خواسته‌های خود در زیر پست‌های جهرمی پرداخته و یا با نوشتن هشتگ‌هایی از اقدامات او تجلیل یا یا اظهار نارضایتی کرده‌اند.

درخواست کاربران برای رفع فیلتر شدن یک سایت ارایه دهنده فیلم و سریال، انتقادات از نحوه اجرای طرح رجیستری، انتقاد به تعرفه‌های تعیین شده برای قیمت اینترنت و برخی متلک‌ها از جمله پرتکرارترین مسایلی هستند که در این مدت در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

در میان مسایل ریز و درشتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود اما جهرمی تنها به برخی از آنها به صورت گزینشی پاسخ می‌دهد و بسیاری دیگر را که حتی انتقادهای بجایی هستند بی‌پاسخ رها می‌کند.

به این ترتیب معیار و خط‌کش جهرمی برای پاسخ دادن یا ندادن به پرسش‌ها و مسایل کاربران ایرانی هنوز مشخص نشده است. گاه جهرمی در زمینه مسایلی که با انتقادات گسترده در فضای اینترنت روبه‌رو می‌شود سکوت می‌کند و گاه اظهارنظر یک کاربر که بازتاب زیادی هم نداشته مورد توجه قرار داده و در چند نوبت به آن پاسخ می‌دهد.

در همین راستا مجادله اخیر وزیر ارتباطات در فضایی توییتر با یک کاربر در هفته گذشته بسیار جالب توجه بود. جهرمی درپاسخ یک توییت امیر رشیدی که تاکنون چند بار در برنامه‌های مختلف صدای آمریکا با عنوان کارشناس امنیت اینترنت معرفی شده مطلبی را نوشت که در نهایت به پاسخ‌های ادامه‌دار دو طرف انجامید.

 

بگو مگوی وزیر با یک ساکن نیویورک

این یک کارشناس امنیت اینترنت ساکن آمریکا هفته گذشته یک توئیت را منتشر کرده و نوشت: " با پلن جدید جهرمی اگر اینترنت استفاده کنید و بروید مثلا سایت گوگل دو برابر پول می‌دهید به نسبت اینکه بروید سایت پارسی جو. بروید یوتیوب دوبرابر باید پول بدهید نسبت به آپارات. چه فرقی دارد؟ اینکه آپارات فیلم خاتمی را حذف می‌کند ولی یوتیوب نمی‌کند. این واقعا یک نوع فیلترینگ‌هوشمند است."

جهرمی که پیش از این بعضا از کنار انتقادات گسترده‌ کاربران مثل انتقاد به تعرفه‌های تعیین شده اینترنت و انتقاد از شیوه اجرای رجیستری گذشته بود این بار اما به سرعت در مقام پاسخگویی بر آمد.

وزیر در پاسخ این انتقاد، نویسنده را به سیاسی‌کاری متهم کرد نوشت: این نظر شما که البته بدبینانه‌ترین نگاه ممکن است، البته از سیاسیون بیشتر سرمی‌زند تا یک متخصص. اسپانسر دیتا در دنیا مرسوم است و معمولا با تفاهمات صاحبان خدمات و شبکه داران رخ می‌دهد. در اینجا چون قیمت تمام شده دیتای داخلی کمتر است برای کاربر نهایی نصف محاسبه می‌شود.

کمی بعد اما این کارشناس امنیتی بار دیگر پاسخ جهرمی را داده و نوشت: "جناب وزیر من اصلا با بحث تفکیک مشکلی ندارم و اتفاقا در کنفرانس‌های عمومی از آن دفاع هم کردم ولی مواردی از سانسور که عرض کردم فکت است نه نظر بدبینانه. اگر بخواهم بدبینانه بگویم می‌گویم جستجوگر ایرانی ... ]هفته‌نامه عصر ارتباط نام آن را حذف کرد[ بدافزار پخش می‌کند که البته آن هم فکت است. سرویس‌های داخلی در رانت فیلترینگ زنده هستند."

جهرمی اما باز هم بحث را تمام نکرده و نوشت: "بنده از ارتباط مدل قیمت گذاری و ارتباطش با سانسور که شما اشاره کرده بودید گلایه کردم که البته شما هم گفتید از این موضوع دفاع می‌کنید. اما در خصوص اینکه سرویس داخلی بدافزار پخش می‌کند لطفا مستندات ارایه کنید تا پیگیری شود. البته معتقدم سرویس‌های داخلی نیاز به حمایت دارند نه رانت."

رشیدی اما در پاسخ این اظهارات سریعا نوشت: "من از نفس تفکیک دفاع کردم نه نقض بی‌طرفی شبکه در قیمت گذاری. پیشنهاد می‌کنم راه ترامپ را در ایران نرویم و مدافع بی‌طرفی شبکه باشیم. مثلا اتحادیه اروپا را ببینید. آنها هم حامی بی‌طرفی شبکه هستند. در مورد جستجوگر ]...[ هم اگر ایمیل بدهید (مستندات) را برایتان می‌فرستم."

جهرمی البته این صحبت‌ها را نیز بدون پاسخ نگذاشت و در زیر این توئیت نیز نوشت: "اگر در تفکیک سودی برای کاربر نهایی یا سرویس دهنده خدمات و محتوا وجود نداشته باشد، چه فایده‌ای در آن است؟ بی طرفی اینجا مطرح نیست چون در این قاعده  مجموعه‌ای از سرویس‌ها و خدمات که هزینه تمام شده کمتری دارند، برای مشترک نهایی ارزانتر محاسبه می‌شوند."

کارشناس امنیتی ساکن آمریکا اما آخرین پست مجادلات خود با وزیر را گذاشته و در پاسخ جهرمی نوشت: "تمام نکته بی‌طرفی در همین است. در اینکه تبعیض و رانتی نباشد. آن هم در کشوری که ملت کلا با فیلترشکن (به اینترنت) وصل می‌شوند یا بیشتر روی تلگرام هستند. سی‌دی‌ان و امثال آن این قسمت را انشاالله حل می‌کنند ولی لطفا بی‌طرفی را در نظر بگیرید. که جز حقوق کاربران است."

پس از این مجادله ادامه دار اما کاربران دیگر نیز آمده و مسایل مختلفی را مطرح کردند که البته پس از این وزیر ترجیح داد که واکنش خاصی را به سایر اظهار نظرها نشان ندهد.

صد البته که انتقادات و ابهامات بسیار بیشتری نیز از سوی کاربران اینترنت در صفحه‌های وزیر ارتباطات مطرح شده بود که تلاش می‌شود هفته آینده بیشتر به این موارد پرداخت شود و پرواضح است که اقدام سطحی چند رسانه سفارشی‌نویس هم نمی‌تواند پاسخی برای آنها باشد.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

فارغ از موضوع نقض بی‌طرفی اینترنت در مدل قیمت‌گذاری جدید دولت و همچنین ایجاد نوعی رانت برای برخی سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی که وابستگی‌هایی دارند و در مورد آنها خواهیم نوشت، واقعیت آن است که در حوزه ICT مسایل و مشکلات بسیاری هم برای کاربران و هم برای بخش خصوصی وجود دارد. در خصوص کاربران تعرفه‌های بالای اینترنت، ابهام‌ها در زمینه رعایت شدن حریم خصوصی توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و تخلفات و کلاهبرداری‌های گسترده‌ای که در فضای مجازی صورت می‌گیرد نیاز به رسیدگی عاجل دارند. در حوزه بخش خصوصی نیز رعایت نشدن قانون کپی رایت و قانون مالکیت معنوی در حوزه نرم‌افزار، اپلیکیشن و محتوای ویدیویی و نیز عدم توجه به مساله تولید و واردات کالاهایی که مشابهشان در کشور تولید می‌شود در کنار مشکلات گمرکی چه در زمینه تعرفه‌گذاری کالاهای ICT وچه در زمینه زمانبر بودن ترخیص کالا و انبوهی از مشکلات کاری اعم از تعدد مجوزها و متولیان، بیمه، مالیات و غیره از جمله مسایل اساسی هستند که نیاز به رسیدگی دارند.

لذا اگرچه مشخص نیست وزیر ارتباطات تا چه زمان به مدل گفت‌وگوهای انتخابی با کاربران اینترنت ادامه خواهد داد، لیکن فارغ از علایق شخصی که حق هر فرد است، حوزه فاوا با مسایل گسترده‌ای مواجه است که رفته‌رفته می‌توانند چالش‌ساز شوند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">