ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر دومین جشنواره نرم افزارهای چند رسانه‌ای گفت: بخشنامه هیات دولت مبنی بر هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد خرید و تامین سخت افزار و نرم افزارهای رایانه‌ای نه تنها موجب کاهش و افت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نخواهد شد بلکه موجب رشد منطقی و متعادل فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می‌شود.
"محسن میر ابراهیمی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آی تی ایرنا افزود: در بخشنامه مذکور از دستگاه‌های اجرایی خواسته شده که قبل از اقدام برای تامین و خرید سخت افزار و نرم افزارهای رایانه‌ای با وزارت ‪ ICT‬هماهنگی لازم را به عمل آورند.
وی تصریح کرد: برخی از افراد و کارشناسان معتقدند که این بخشنامه موجب توقف فعالیت‌های توسعه‌ای رایانه‌ای در کشور خواهد شد و یا موجب رکود بسیار شدید فناوری اطلاعات و ارتباطات (‪ (ICT‬در کشور و حتی احتمال ایجاد نوعی رانت‌های اقتصادی در بازار ‪ ICT‬می‌شود.
دبیر دومین جشنواره نرم افزارهای چند رسانه‌ای ادامه داد: "امروزه متاسفانه اکثر نهادها و سازمان‌های دولتی به جای تامین و اختصاص متعادل بودجه به سخت افزار، نرم افزار، شبکه و آموزش، بودجه‌های خود را صرف سخت افزارهایی می‌کنند که بیشتر شکل نمایشی و تجملی داشته و کمتر کاربردی و دارای ارزش افزوده است."

میرابراهیمی تصریح کرد: به عبارتی صرف درصد بسیار عمده بودجه بابت تامین سخت افزارهایی که فاقد نرم افزار و سیستم‌های عملکردی می‌باشد نوعی اسراف و هدر دادن بیت المال بوده که باید جلوی آن از سال‌ها پیش گرفته می شد.
به عقیده وی، "بدیهی است نه ریاست جمهور و نه وزارت ‪ ICT‬علاقه مند به توقف و عدم توسعه این ابزار کارای مدیریتی و نظارتی نبوده و نخواهند بود و آیین نامه‌های اجرایی تسهیل‌کننده تصمیم‌گیری برای مدیران دستگاه‌های اجرایی خواهد بود."

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که حتی در زمینه نرم افزارهای کاربردی نیز سازمان‌های مختلف بودجه‌های خود را به صورت مکرر و موازی صرف نرم افزارهایی می‌کنند که چندباره پولش از بیت المال پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال نرم‌افزار جامع پورتال و درگاه الکترونیکی برای سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف توسط شورای عالی اطلاع رسانی تهیه و به صورت رایگان در اختیار سازمان‌ها قرار داده شده است.
وی تاکید کرد: اما با این وجود ما شاهد آن هستیم که سازمان‌ها به جای استفاده از این بستر ارتباطی جامع و کامل مجددا قراردادهای متعددی را در این رابطه منعقد کرده‌اند.
میر ابراهیمی گفت: همچنین علی رغم صرف هزینه‌های متعدد اکثر سازمان‌ها بارگذاری دیتا و اطلاعات را انجام نداده و یا به روز نمی‌کنند.
وی افزود: از این مصوبه دولت چنین برداشت می‌شود که دستگاه‌های اجرایی به استفاده بهینه و توسعه معقول و معتدل فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه‌های مختلف دولتی هدایت می‌شوند و برداشت محدودیت و یا کاهش بکارگیری فناوری روز از آن اشتباه است.

  • ۸۴/۱۰/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">