ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بدون محدوده؛ بدون عقوبت

| دوشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - وقتی زمان شروع و پایانی برای طرح و پروژه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و در واقع خط‌کش و محدوده‌ای به نام «زمان» نادیده گرفته می‌شود، آیا می‌توان فرد مسوولی را بابت تاخیر یا تعجیل در اجرای طرحی مورد انتقاد یا قدردانی قرار داد؟ پاسخ روشن است، خیر.

بیایید حالت دیگری را در نظر بگیریم. حالا اگر زمان شروع و پایانی در نظر گرفته شود، اما هیچ تنبیه یا تشویقی بابت نادیده گرفتن یا تسریع در اجرای آن مصوبه، پروژه یا برنامه برای مسوولان اجرایی پیش‌بینی نشود چه؟ در این مورد هم پاسخ روشن است، کار خاصی با مسوولان خاطی یا دلسوز نمی‌توان کرد.

این وضعیت سال‌هاست که تقریبا گریبان‌گیر تمامی قوانین، مقررات، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است و فعالان این حوزه هیچ‌گاه به خاطر ندارند که فرد مسوولی بابت تعلل در اجرا، توبیخ یا از مسوولیت خود برکنار شود. هیچ‌وقت.

مصادیق این مدعا از شمارش خارج است و از نپیوستن انبوهی از دستگاه‌ها به انواع سامانه‌های ملی، حاکمیتی، دولت الکترونیکی گرفته تا فهرست گسترده‌ای از طرح‌ها و مقرراتی را که هر هفته در هفته‌نامه عصر ارتباط منتشر می‌شود، شامل می‌شود.

آری، به همین خاطر است که ما در کشورمان نه می‌دانیم چطور و نه می‌توانیم و دیده‌ایم که از پایین‌ترین رده‌های اجرایی گرفته تا بالاترین رده‌های مسوولیتی، مدیری بابت کندی یا نادیده گرفتن مسوولیت‌های محوله، مستقیما مورد خطاب و عتابی قرار گیرد، چه رسد به برخورد و برکناری.

از همین روست که عادت کرده‌ایم به محض تصویب یک مصوبه یا اعلام در دستور کار قرار گرفتن یک طرح و پروژه، نه خوشحال شویم و نه هیجان‌زده، چون می‌دانیم زمانی نامحدود و ناروشن تا اجرا و تحقق کامل آنها در پیش روست و باید تمام این موارد را فهرست کرده و سال‌ها یادآوری، یادآوری و یادآوری کرد تا شاید روزی شاهد خروجی نهایی باشیم.

در این میان تجربه اما نشان می‌دهد انبوهی از سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی نیز با وجود صرف بودجه‌های کلان، کارنامه موفقی در این خصوص نداشته و به دلایل متعددی از سابقه دوستی و همکاری با مدیران گرفته تا نگرانی و برخی ملاحظات و تعارفات، آنها نیز در اجرای مسوولیت‌های نظارتی خود کوتاهی کرده و از بد حادثه اتفاقا در این مورد هم عقوبتی مشخص برای مسوولان این دستگاه‌ها پیش‌بینی نشده است!

در عوض وقتی هم موضوعی حسابی بالا می‌گیرد و داغ می‌شود، شاهد آن هستیم که هر نهادی آدرس نهاد دیگر را می‌دهد و رسانه‌ها آن‌قدر در این چرخه گرفتار می‌شوند که رفته‌رفته موضوع رها و به فراموشی سپرده می‌شود.

اگرچه سال‌ها قبل، پیشنهاد ایجاد داشبوردی از وضعیت اجرای طرح‌ها، برنامه‌ها، مقررات و مصوبات حوزه ICT را دادیم تا به این ترتیب به شکل شفاف آخرین وضعیت هر مورد به همراه ذکر نام مدیر و دستگاه مسوول در معرض دید افکار عمومی قرار گیرد، اما این موضوع نیز به سرانجام روشنی نرسید، تا ما کمافی‌السابق و در تاریکی به پیش و پس رویم و شاهد اتلاف وقت و پول و انرژی کشور باشیم. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۷/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">