ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران اسناد ۳۰ کشور در این رابطه مطالعه شد. گروه‌های مطالعاتی کار پژوهشی کردند و صدها نفر در فرایند تدوین این سند با نظرات و ایده‌هایشان مشارکت داشتند.

محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره در گفت‌وگو با ایرنا، درباره روند تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی گفت: از سال ۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی بحث هوش مصنوعی مطرح شد. بحث این که ما باید چه کار کنیم و استراتژی کشور چه باشد. گروه های مطالعاتی کار پژوهشی کردند و در کنار دانشگاه‌ها و بخش خصوصی صدها نفر با نظرهایشان مشارکت داشتند. سال ۱۴۰۱ این مباحث خدمت شهید رئیسی، رئیس جمهور وقت مطرح شد.

وی افزود: نکته این بود که چه کسی این سند را نهایی کند. رئیس جمهور شهید به این نتیجه رسیدند که شورای عالی انقلاب فرهنگی محور باشد و شورای عالی فضای مجازی هم کمک کند. شورای عالی امنیت ملی هم به ما کمک کرد و دانشگاه‌های مختلف و معاونت علمی ریاست جمهوری همه درگیر شدند. در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد.

ساعی در پاسخ به پرسشی درباره بازخوردها به سند نهایی توضیح داد: یک سند که تصویب می شود قطعا همه را راضی نمی کند. همه ممکن است اشکالاتی به سند داشته باشند. سعی شد که نظر مجموعه همه ذینفعان و ذیربطان هوش مصنوعی گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که اولویت‌های ملی به‌کارگیری هوش مصنوعی مشخص شده است اظهار داشت: این سند نقطه شروع است. هوش مصنوعی یک حوزه متحول شونده است. ممکن است دو سال دیگر وضعیت خیلی متفاوت باشد. شاید دو سال دیگر ما خودمان این سند را بازنگری کنیم. ولی الان یک سند ملی است که وظیفه دستگاه‌ها و اولویت‌های کشور را مشخص کرده است. ممکن است در یک رفت و برگشت نیاز به اصلاحاتی داشته باشد. این سند به تقویت بنیان‌های علمی و پژوهشی کشور کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی را تهدید یا فرصت می‌دانید بیان کرد: اگر فعالانه وارد بحث هوش مصنوعی شویم فرصت است و اگر فعالانه وارد نشویم حتما تهدید است. باید روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری صورت بگیرد و همه بخش‌های کشور مثل رسانه‌ها، آموزش و پرورش، حمل و نقل، دانشگاه‌ها و ... نسبت خودشان را با هوش مصنوعی تعیین کنند.

ساعی افزود: رقبای منطقه‌ای ما با کمک کشورهای غربی خیلی روی هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند. اگر دولت کمک کند امیدواریم در ۵ سال آینده کشور برتر در منطقه خودمان در حوزه هوش مصنوعی باشیم. چون ظرفیت انسانی قابل توجهی داریم.

به گزارش ایرنا، سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران که در جلسه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسید، خطاب به نهاد ریاست جمهوری، هیات وزیران، ستاد کل نیروهای مسلح، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان ملی هوش مصنوعی، مرکز ملی فضای مجازی و ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا، ابلاغ شد.

  • ۰۳/۰۸/۰۷

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">