ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلاتکلیفی طرح سلامت الکترونیکی

| شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

نماینده مجلس گفت: اجرای طرح سلامت الکترونیک قطعاً در نظم‌ دهی سیستم دارویی کشور و تأمین داروهای کمیاب مؤثر خواهد بود. شاید هراس از شفافیت نسخ علت بخشی از مخالفت‌ها باشد اما بیشترین دلیل مخالفت را مقاومت در برابر تغییر و تحول می‌دانم.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص مزایای طرح سلامت الکترونیک گفت: با اجرای طرح سلامت الکترونیک، نسخه هایی که توسط پزشکان برای بیماران نوشته می‌شود، کنترل شده و از تجویز بی‌مورد دارو جلوگیری خواهد شد. به هر حال دارو از اقلامی است که به آن یارانه تعقل گرفته و ثروت ملی کشور محسوب می‌شود. همچنین تأمین دارو، برنامه‌ریزی و دسترسی به داروهای کمیاب در کشور از جمله مزیت هایی است که با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی حاصل می‌گردد. 

وی افزود: در روزهای اولیه‌ اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک،  گلایه‌هایی از مردم در خصوص روند اجرایی طرح وجود داشت که به ما انتقال داده ‌شد. ما هم این گلایه‌ها را به دوستان خودمان در دولت و دستگاه های اجرایی رسانیدم تا درصدد رفع آن برآیند. خوشبختانه با گذشت زمان و رفع برخی نواقص این گلایه ها کمتر شد.

نماینده مردم بهشهر و نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، مقاومت در برابر تغییر را علت مخالف برخی پزشکان با اجرای این طرح دانست و ادامه داد: شاید هراس از شفافیت نسخ علت بخشی از مخالفت‌ها باشد اما بیشترین دلیل مخالفت را مقاومت در برابر تغییر و تحول می‌دانم. به هر حال برخی از پزشکان با روند درمانی گذشته بیشتر آشنا هستند و با آن راحت‌ترند و در مقابل این تغییر ایستادگی می‌کنند.

شریعتی اظهار داشت: در اجرای طرح سلامت الکترونیک، وزارت رفاه و وزارت بهداشت باید اتفاق نظر داشته باشند چرا که پیوستگی و هماهنگی میان این‌ها و سازمان های بیمه‌گر از لوازمات اصلی این طرح است. طبیعتاً هر چه این هماهنگی‌ها بیشتر شود، توفیقات این این طرح بیشتر حاصل می‌گردد.   

این نماینده مجلس درباه بودجه برای نظام سلامت کشور و تأمین زیر ساخت کافی بیان کرد: نظام سلامت بسیار گسترده و پیچیده است. طبیعتاً هرچه میزان بودجه را بالا ببریم، کیفیت را هم به همان میزان بالا برده‌ایم. ما برای تأمین سلامت مردم بودجه‌ بیشتری انتظار داریم اما با توجه به محدودیت‌ های بودجه‌ای در کشور، این 700 میلیارد تومان هم برای برداشتن گام های اول بسیار خوب و مؤثر است. اگر در مسئله‎‌ی اجرای این طرح، بخشی از مراحل دارای نقص باشد، قطعاً طرح را با چالش رو به رو می‌کند لذا بودجه برای تأمین زیرساخت کافی و اینترنت بسیار حائز اهمیت است.   

وی یادآور شد: هر بیماری تمایل دارد مشکلات و اسرارش در نزد پزشک و آن نظامی خودش را عرضه می‌کند، محفوظ بماند. در نتیجه حفظ اسرار بیماران و امنیت داده از لوازمات اصلی درمان است. اگر در این حوزه بی‌‌مبالاتی صورت گیرد، قطعاً اساس این طرح آسیب می‌بیند.

نماینده بهشهر در خصوص استقبال کم پزشکان از بخش های خصوصی تصریح کرد:  برای بخش های خصوصی این امکان وجود دارد که فناوری ‌های خود را توسعه دهند اما متاسفانه هنوز در بخش های مختلف کشور نتوانسته‌اند اطلاعات‌شان را بازیابی کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان در پاسخ به این سوال «علیرغم الزام قانون به دسترسی مردم به پرونده سلامت الکترونیک خود، چرا تاکنون این امر محقق نشده است؟»، بیان کرد: در اجرای طرح سلامت الکترونیک، نقش اول برای مردم است چرا که این کار برای آنان تعریف شده است. اگر مردم این طرح را بپذیرند و با روند آن بیشتر آشنا شوند و از آن استقبال کنند، یقیناً متصدی نظام سلامت در کشور، روش های جدیدی را برای دسترسی مردم به پرونده سلامت الکترونیکی‌شان اتخاذ می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">