ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بهره‌برداری از سامانه الکترونیکی هویت ملی

| دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

تفاهم‌نامه مشترکی میان سازمان‌های ثبت احوال و تعزیرات حکومتی به منظور بهره برداری از سامانه الکترونیک هویت ملی امضاء شد.

به گزارش ایسنا، حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور در جلسه‌ امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این جلسه به منظور ارتباط بیشتر سازمان تعزیرات حکومتی و ثبت احوال به منظور تسریع کار مردم است و این تفاهم‌نامه نیز در راستای ارتباط سازمان تعزیرات حکومتی با پایگاه اطلاعات جمعیت کشور است.

وی ادامه داد: پایگاه جمعیت اطلاعات کشور، اطلاعات مربوط به تمام ایرانیان را از بدو تاسیس سازمان ثبت احوال یعنی از سال 1297 تا کنون اعم از زنده و فوت شده را در اختیار دارد. از امروز نیز سازمان تعزیرات به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور احراز هویت افراد متصل می‌شود و قرار است از حدود 6000 استعلام از 200 هزار نقطه در کشور که با پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل هستند فراتر برویم و سازمان تعزیرات حکومتی با اتصال آنلاین به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ، اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: تعامل خوبی میان وزارت دادگستری و مجموعه قوه قضاییه با سازمان ثبت احوال وجود دارد و امروزه نیز با توسعه سازمان ثبت احوال همه اطلاعات به صورت الکترونیکی شده است و کارت ملی هوشمند به عنوان کلید دولت الکترونیک نیز معین شده است، در حقیقت این آمادگی وجود دارد که همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل شوند تا ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌، خدماتی ارائه شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص ثبت نام کارت ملی هوشمند نیز گفت: برای ثبت نام کارت ملی هوشمند ایستگاه‌های سیاری پیش بینی شده و این ایستگاه‌ها در ماه جاری در تمام استان‌های کشور راه اندازی شده است که اولین ایستگاه سیار را در خانه سالمندان در استان گلستان افتتاح کردیم و تا ماه آینده امیدواریم حدود 800 ایستگاه سیار را راه اندازی کنیم. در حقیقت این ایستگاه‌ها به کمک افراد معلول، ناتوان و افراد ساکن در روستاهای دورافتاده می‌رود و درخواست آنها را در خصوص اخذ کارت ملی هوشمند ثبت و کارت را پس از صدور به آنها تحویل می‌دهد.

وی با اشاره به ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند هستند، گفت: در همین ماه به صورت آزمایشی در یکی از کشورهای همسایه ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام می‌شود و در 137 کشوری که ایران در آن کشورها کنسولگری دارد از طریق سامانه تعبیه شده کارت ملی هوشمند در اختیار هموطنان خارج از کشور قرار می‌گیرد.

درخشان نیا اضافه کرد: کسانی که تا پایان سال 89 کارت ملی سابق را دریافت کردند بایستی تا پایان سال 96 برای اخذ کارت ملی هوشمند مراجعه کنند زیرا تا پایان سال 96 اعتبار کارت‌های ملی سابق‌شان از بین می‌رود. بنابراین درخواست می‌کنیم که در این فرصت پنج ماهه باقیمانده برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه کنند. همچنین به دلیل اینکه تعداد افراد درخواست کننده زیاد است برگه‌ای در هنگام ثبت نام به آنها داده می‌شود که می‌توانند با آن برگه کارهایشان را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته تمام کسانی که از سال 89 کارت دریافت کرده‌اند تا پایان سال 97 برای دریافت کارت ملی هوشمند فرصت دارند.

وی با اشاره با اینکه کسانی که در سال گذشته به منظور دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده اما مراجعه نکرده‌اند، گفت: کسانی که در سال گذشته و قبل از آن برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه کردند، کارتشان صادر شده است و خواهش داریم سریعا برای دریافت آن مراجعه کنند زیرا در آذرماه نیز کارت آنها از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه حدود 29 میلیون کارت ملی هوشمند صادر شده است که از این تعداد حدود 28 میلیون  کارت به مردم تحویل داده شده است، اظهار کرد: سال گذشته میانگین زمان صدور کارت طولانی بود اما امسال و در مرداد ماه به میانگین 15 روز برای صدور کارت ملی هوشمند رسیدیم. همچنین کارت ملی هوشمند مهمترین کارت هویتی افراد است و افراد باید خودشان مراجعه کنند زیرا اثرانگشت از آنها به منظور احراز هویت اخذ می‌شود ضمن اینکه در این کارت‌ها امضای الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده که بایستی توسط خود افراد ثبت شود.

به گفته وی، در خصوص تحویل کارت ملی هوشمند درب منزل افراد، هنوز زیرساخت‌های مناسب فراهم نشده است اما این اقدام در برنامه سازمان ثبت احوال کشور است و تا کنون ایستگاه‌های سیاری بدین منظور در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی پیکره بزرگی را در راستای رسالت اصلی خود که مبتنی بر قانون، کنترل، نظارت و پیشگیری در حوزه قیمت‌ها بوده دارد و در نهایت برخورد با آنان را به عنوان یکی از مهمترین محورهای کاری خود قرار داده است اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی ارتباط خود را با اشکال مختلف و با سازمان‌های مرتبط که بیش از 20 سازمان از دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و قضایی است داشته و به شکل مستقل و مشترک خدماتی گرفته و ارائه دهد.

وی افزود: اتفاقی که امروز با همکاری سازمان ثبت احوال و سازمان تعزیرات حکومتی صورت می‌گیرد به عنوان اولین ارتباط تاثیرگذاری است که می‌توانیم به وسیله آن پازل خدمتی سازمان تعزیرات را در کشور تکمیل کنیم و صحت سنجی دقیقی از طریق داده‌ها و اطلاعاتی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد، داشته باشیم.

انصاری اضافه کرد: سازمان تعزیرات در سال با میلیون‌ها پرونده در بخش‌های صنفی، بهداشتی، امور مربوط به قاچاق کالا و ... مواجه است که برقراری این ارتباط می‌تواند سازمان تعزیرات حکومتی را به شکلی که نیازمند چالاکی و تعالی بخشی بیشتر است به مردم معرفی کند. بنابراین به دنبال این هستیم که با دریافت چنین سامانه‌هایی که در روانسازی کار سازمانی موثر است این ارتباط را برقرار کنیم و در حقیقت کاری کنیم که مردم فارغ از پرونده محوری در سازمان تعزیرات حرفشان را بزنند و سازمان نیز به موقع به منظور حل و پیگیری آن ورود کند که این امر می‌تواند در اثربخشی موثر باشد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: هر چه داده‌های خود را در ارتباط با سایر سازمان‌ها بیشتر کنیم و دسترسی مردم به سازمان تعزیرات حکومتی را نیز افزایش دهیم، قطعا خدمات ارائه شده شفاف‌تر و موثرتر خواهد بود و امیدواریم این اقدام تحولی را در حوزه کاری سازمان تعزیرات حکومتی فراهم کند.

انصاری در پایان با بیان اینکه این همکاری مهمترین اتفاقی است که می‌تواند به صحت سنجی سوابق و نگاه روزآمد ما کمک کند، گفت: ثبت اطلاعات در گذشته توسط خود فرد انجام می‌شد و به صورت اظهاری بود. بنابراین روشی برای صحت سنجی نداشتیم که این همکاری باعث می‌شود تا با اتصال به این پایگاه بدانیم آن چیزی که ثبت می‌شود اطلاعات واقعی افراد است. بنابراین این اطلاعات می‌تواند در مشخص شدن پیشینه اشخاص و رصد سوابق موثر باشد و ما نیز  می‌توانیم منطبق با قانون تصمیم لازم را بگیریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">