ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بودجه فناوری افزایش یافت یا کاهش؟

| يكشنبه, ۱ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - به طور معمول لایحه بودجه در مجلس دچار تغییر و تحولات کلان نمی‌شود چرا که برای تغییر هر ردیف بودجه‌ای باید کاهش و یا افزایش ردیف بودجه‌ای دیگر پیش‌بینی شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد لایحه بودجه 99 با خروج از مجلس با تغییرات گسترده و کلان مواجه شود.

تا همین جا اما به نظر می‌رسد بودجه‌های مربوط به فناوری از جمله حوزه فاوا در لایحه سال 99 مطابق هر سال با رشد مواجه بوده است.
فارغ از ورود به ریز ارقام و اعداد که مبحثی تکراری است و هنوز نهایی هم نشده اما نکاتی در خصوص بودجه سال آینده کشور قابل توجه است. همان‌گونه که ذکر شد در نگاه نخست بودجه فناوری سال 99 به نسبت سال قبل افزایش یافته است اما همان‌طور که در سنوات قبل هم شاهد بودیم در این بودجه اثری از آثار ناشی از خصوصی‌سازی، کوچک شدن دولت و مشاوره با نمایندگان و فعالان بخش خصوصی ذی‌نفع در بخش‌های مختلف دیده نمی‌شود. از همین روست که مجلس از فعالان بخش خصوصی دعوت کرده که در مدت‌زمان کوتاهی نقطه نظرات خود را راجع به لایحه پیشنهادی دولت ارایه کنند.
نکته دیگر آن که سهم فناوری با وجود تمامی شعارها، نقش پیشران آن و قدرت بالای ایجاد تحرک اقتصادی و شغل از کل بودجه، بسیار ناچیز و فرسنگ‌ها با شعارهای مسوولان فاصله دارد. حال سوال اینجاست که آیا بودجه بخش فناوری به واقع افزایش یافته است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال نیز به چند نکته باید توجه کرد:
 نخست آنکه رشد تورم همه روزه و طبعا تا پایان سال آینده ادامه دارد. لذا از آنجا که عمدتا بودجه‌ها از نیمه دوم سال تخصیص می‌یابد چه بسا رشد بودجه با تورم آن زمان تقریبا به نقطه سر‌به‌سر برسد.
دوم آن که بر اساس یک روال مرسوم، اصولا بودجه‌های تصویب‌شده به شکل کامل به دستگاه‌های مربوطه تخصیص داده نمی‌شوند.
و در نهایت نکته پایانی آن که از نوسانات نرخ ارز نیز نمی‌توان غافل بود. از آنجا که حوزه فناوری، به ویژه فاوا، ماهیتا با نوسانات ارزی گره خورده و این نوسانات همواره شکل صعودی دارند، بر بودجه ریالی دستگاه‌ها نیز اثر گذاشته و توان مالی آنها را بیش از پیش کاهش می‌دهد.
لذا شاید روی کاغذ بودجه فناوری همچون دیگر بخش‌ها، به سبک همه‌ساله متورم شده باشد، اما با توجه به آنچه ذکر شد، به نظر می‌رسد، سال آینده، در حالت خوش‌بینانه وضعیتی مشابه سال جاری داشته باشیم و در حالت بدبینانه کمتر. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">