ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تابستان و فرصتی دوباره برای بازار موبایل

| سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۸۸، ۱۱:۱۹ ق.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - تقریبا شش ماهی است که بازار تلفن همراه با بحران فروش روبه‌رو شده است. البته این بحران با بحران‌هایی که هم‌اکنون در سطح جهانی گسترش یافته‌اند، اندکی تفاوت دارد.

هرچند که بر اساس اعلام موسسات تحقیقاتی مختلف اعلام شده است که در سال جاری بازار این کالا نه تنها با رشدی همچون گذشته روبه‌رو نخواهد بود، بلکه شاید به مدد کاهش قیمت و ارائه مدل‌های جدید از سوی برخی از مارک‌های معتبر جهانی شاید تنها همان سهم سال‌های گذشته حفظ شود و اندکی از شیب نزولی نمودار این بازار کاسته شود.

با تمام این تفاسیر، اما بازار تلفن‌همراه با آنچه در آن سوی مرزها وجود دارد، اندکی تفاوت دارد. نخستین وجه تمایز این بازار به سیاست‌ها و قوانین و تعرفه‌های واردات آن باز می‌گردد. تفاوت بعدی این بازار را هم می‌‌توان در لایه‌های توزیع و فروش کالا در بازار دنبال کرد.

شاید همین دو عامل کافی باشد تا قواعد بین‌المللی برای بازار ایران ناکارآمد جلوه کرده و بسیاری از احتمالات و پیش‌بینی‌های موسسات معتبر جهانی را (حداقل در ایران) نقش بر آب کند.

درحالی‌که سیاست‌های بسیاری از تولید کنندگان مطرح جهانی تلفن‌همراه همزمان با بحران جهانی دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و زیان‌های شاید جبران‌ناپذیری را متحمل این شرکت‌ها ساخته‌است، اما با این حال بازار این کالا در ایران تا همین چند ماه پیش از رونق بسزایی برخوردار بوده است.

هرچند که بحران جهانی اقتصاد باعث اخراج سیل عظیمی از کارکنان برندهای معتبر شده است؛ اما این بحران در ایران شکل دیگری داشته است. با افزایش تعرفه واردات تلفن‌همراه به بهانه تولید و صادرات این کالا از ایران به کشورهای منطقه بازار این کالا دستخوش تغییرات بسیاری شده است. تغییراتی که اما این روزها با ورود این بحران به سال سوم خود ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است.

افزایش کالاهای قاچاق از یک سو و نبود سازو کارهای مشخص برای مقابله با آن از سوی دیگر باعث تعدیل نیروهای شرکت‌های قانونی و در پاره‌ای از موارد نیز منجر به تعطیل شدن دفاتر برخی از نمایندگان و واگذاری این بازار به قاچاقچیان آسوده خاطر شده است.

این بحران تا جایی ادامه داشته است که انتشار آمارهای تازه گمرک ایران نیز گواه بر افزایش حجم قاچاق در سه سال گذشته در کشور بوده است.
آغاز سقوط در بازار گوشی

با تمام این تحلیل‌ها، اما بازار تلفن‌همراه به مدد جمعیت جوان ایران تا همین چندی پیش از فروش بالایی برخوردار بوده است.

در حالی که رقابت در بین اپراتورها و پیمانکاران شبکه تلفن همراه با کاهش قیمت‌ها و ارائه طرح‌های تشویقی همچنان ادامه دارد، اما فروشندگان سیم کارت در بازار اعتقاد دارند که بازار این کالا همانند سال‌های پیش نبوده و به گفته‌ای دیگر، اشباع شده است.

آن‌ها می‌گویند با وجود ارائه طرح‌های تشویقی از سوی اپراتورها و پیمانکاران خصوصی از یک سو و نیز کاهش بی‌سابقه قیمت برخی از سیم‌کارت‌های دولتی که از امتیاز پوشش آنتن‌دهی کشوری نیز برخوردار هستند، اما آمارهای فروش و ثبات قیمت‌های سیم کارت در بازار گواه بر ادعای رکود بی‌سابقه در بخش بازار سیم‌کارت است.

در آن سوی بازار و از آنجا که فروش گوشی تلفن همراه به نوعی با فروش سیم‌کارت رابطه‌ای مستقیم دارد، فروشندگان گوشی نیز از روند حاکم بر فروش بازار رضایت چندانی ندارند. آن‌ها نیز از کاهش فروش گوشی‌ شکایت داشته و معتقدند که بازار این کالای ارتباطی دیگر به روزهای اوج خود در سال‌های گذشته باز نخواهد گشت.

اما با این حال کارشناسان از ادامه فعالیت بازار گوشی خبر می‌دهند. افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی، چندی پیش با اشاره به بازار 48‌میلیون نفری کاربران تلفن‌همراه گفته بود که تقریبا 18‌میلیون نفر از کاربران این بازار تمایل دارند تا سالانه گوشی‌های خود را به‌روز کنند. با این حال اما بازار تلفن‌همراه طی چند ماه گذشته با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بود. شاید عواملی از این دست باشد که باعث شده فروشندگان این بازار برای رسیدن فصل تابستان لحظه‌شماری کنند.

با شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها؛ یعنی در حقیقت همان مشترکان بالقوه این بازار امید می‌رود تا بازار این کالا اندکی به روزهای اوج خود نزدیک شود.

بر همین اساس مدیران شرکت‌های وارد کننده قانونی تمام توان خود را برای کسب بیشترین سهم از این بازار تابستانه به کار گرفته‌اند.

حرارت تابستان بازار را داغ می‌کند؟

مدیرفروش شرکت پرشین تله‌کام، عرضه کننده گوشی‌های هوشمند اچ‌تی سی در بازار در این باره می‌گوید: ‌هدف اچ تی سی در اختیار گرفتن هفت‌درصد از سهم بازار تلفن‌همراه کشور طی سال جاری است.

عزیززادگان در این باره می‌گوید:‌ اچ‌تی سی تصمیم دارد با عرضه مدل‌های جدید در بازار ایران سهم خود را در این بازار 45‌میلیون مشترک افزایش دهد. او معتقد است که برند اچ تی سی با ارائه تنوع مدل‌های متفاوت توانسته است در بازار گوشی‌های هوشمند و پاکت پی‌سی تمایل اکثر مشتریان را به خود جلب کند.

وی با اشاره به وضعیت بازار گوشی‌های اچ تی سی گفت: با گذشت زمان و شروع فصل تابستان امیدواریم که وضعیت فعلی بازار تلفن همراه از رکود خارج شود و با افزایش خریدوفروش، روزهای پررونقی را تجربه کند.

عزیززادگان ادامه داد: با وجود رکود فعلی در بازار تلفن همراه، برند اچ‌‌تی سی شامل این رکود نشد و متقاضیان خود را در سطح این بازار پرمصرف داشت.

مدیر فروش شرکت «پرشین تلکام» مشتریان گوشی‌های این برند را جوانان و قشر تحصیلکرده جامعه دانست و عنوان کرد: این گوشی‌ها به دلیل امکانات گسترده و برخورداری از سیستم عامل ویندوز موبایل تنها در میان اقشار تحصیلکرده جامعه طرفدار دارد.

«با شروع فصل تابستان بازار تلفن همراه با افزایش خریدوفروش روزهای پررونقی را سپری می‌کند.»

این گفته حسین پاینده، مدیرعامل شرکت پارس کامتل است.

او می‌گوید‌: از چندی پیش بازار تلفن‌ همراه به دلیل کاهش خریدوفروش روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کرد؛ اما هم‌اکنون تعداد مراجعه‌کنندگان به این بازار پرهیاهو افزایش یافته است.

او ادامه می‌دهد:‌ با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود رونق این بازار تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شرکت پارس کامتل که کمتر از دو سال است به طور جدی گسترده در زمینه عرضه گوشی فعالیت می‌کند، با تعرفه 25‌درصدی هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم این شرکت در بخش عرضه گوشی تلفن همراه، امیداواریم با کاهش تعرفه به طور جدی تر به فعالیت خود ادامه دهیم.

در همین حال فروشندگان معتقدند که با شروع فصل تابستان بازار تلفن‌همراه از بی‌رونقی خارج شده است.

علی معروفی، در این زمینه ادامه داد: رونق این بازار پرمصرف در حالی است که احتمال افزایش قیمت این کالای ارتباطی در سطح بازار وجود ندارد. وی افزود: تنها در صورتی قیمت گوشی‌های تلفن همراه بالا می‌رود که عرضه آنها در بازار کاهش یابد.
رقابت آغاز می‌شود

درحالی که در یک ماه گذشته اکثر فروشندگان و شرکت‌های واردکننده خود را برای آغاز تابستان آماده کرده و قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد با عرضه گوشی‌های تازه در بازار این رقابت داغ‌تر از قبل شود. گوشی N97 نوکیا که از یک ماه گذشته در 20 فروشگاه اصلی این برند در بازار تلفن همراه ایران پیش‌فروش شده بود، از روز گذشته در بازار عرضه شد.

این گوشی که از یک ماه گذشته در حدود 400 دستگاه پیش فروش شده بود، با گارانتی رسمی نوکیا و با قیمت 800‌هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این گوشی که در لیست جدیدترین‌های این برند قرار دارد دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی، صفحه نمایش لمسی 5/3 اینچی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی است.

ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 48 گیگابایت، باتری BP-4L با ظرفیت 1500 میلی‌آمپر، قابلیت پخش ویدئویی با فرمت‌های MPEG-4 / SP and MPEG-4 AVC/H.264 با سرعت 30 فریم درثانیه و رزولوشن VGA، سیستم ویدئویی RealVideo با سرعت 30فریم در ثانیه، Flash Lite 3/0 و فلاش ویدیویی در مرورگر اینترنتی از دیگر ویژگی‌های این گوشی به شمار می‌آید.پیش از این نیز برخی دیگر از واردکنندگان سعی داشتند با ارائه مدل‌های جدیدی در بازار تمایل مصرف کنندگان ایرانی را برای خرید به بازار این کالا جذب کنند؛ اما حال باید دید که آیا با عرضه این گوشی که از چند ماه پیش توسط نوکیایی‌ها خبرهای بی‌شماری در موردش منتشر شده بود، از یک سو و ارائه مدل‌های دیگر از سوی سایر فعالان بازار و نزدیکی به روز پدر، آیا گرمای تابستان بازار این کالا را نیز گرم می‌کند؟‌
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">