ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طبق گزارش ارائه شده از سوی شرکت‌های دارای مجوز راه‌اندازی دیتاسنتر (IDC)، در صورت تامین خطوط ارتباطی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این شرکت‌ها می‌توانند مراکز دیتاسنتر را در کشور با تاخیر تا پایان نیمه اول سال 85 راه‌اندازی کنند.
این در حالی است که سه شرکت دارای مجوز دیتاسنتر طبق پروانه تاسیس دیتاسنتر متعهد به راه‌اندازی این مراکز در اردیبهشت‌ سال 85 بوده‌اند، اما بر اساس گزارش ارائه شده از سوی شرکت‌ها به وزارت ICT دو شرکت در خرداد و مرداد سال‌ آینده‌ آماده میزبانی می‌شوند و یکی از شرکت‌‌ها که هنوز در مراحل مقدماتی و آماده‌سازی فضا است، زمانی برای آمادگی ارائه سرویس اعلام نکرده است.
علی‌اصغر انصاری، مدیرکل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ICT در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص جزئیات این گزارش گفت: گزارش وضعیت کنونی IDCها و مشکلات آنها به دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است و از میان سه شرکت دارای مجوز دو شرکت توانسته‌اند به تعهدات خود عمل کرده و به ارائه سرویس‌ها به صورت پایلوت بپردازند اما یکی از شرکت‌ها هنوز در حال آماده‌سازی فضا و تجهیزاتش است که آمادگی میزبانی ندارد.
وی افزود: یکی از شرکت‌های دیتاسنتر در بخش پایلوت توانایی میزبانی 20هزار وب‌سایت با حجم متوسط 100مگابایت و ارائه 200هزار ایمیل با ظرفیت 10مگابیت دارد.
انصاری در ادامه گفت: یکی دیگر از شرکت‌های دارای مجوز دیتاسنتر نیز هم‌اکنون می‌تواند 6هزار سایت را میزبانی کند و 200هزار سرویس ایمیل ارائه دهد.
به گفته انصاری، طبق بخشنامه اخیر شورای عالی فناوری اطلاعات، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی وابسته باید تا 6ماه اول سال آینده وب‌سایت‌های خود را در داخل کشور میزبانی کنند که با راه‌‌اندازی دیتاسنترها مقارن شده است. انصاری در خصوص مشکلات عنوان شده در گزارش ارائه شده از سوی شرکت‌ها گفت: طبق پروانه تاسیس دیتاسنتر، وزارت ارتباطات متعهد شد تا ارتباط میان مراکز اصلی و پشتیبان دیتاسنتر را با یکدیگر و ارتباط مرکز اصلی با اینترانت را ایجاد کند اما با تغییر مدیریت در وزارتخانه و شروع به کار دولت جدید وقفه‌ای در انجام تعهدات ایجاد شد که هم‌‌اکنون نبود امکانات و خطوط ارتباطی مشکل اصلی شرکت‌ها در این گزارش عنوان شده است. انصاری در ادامه گفت: شرکت مخابرات ایران در حال بررسی و انجام اقدامات برای رفع مشکلات شرکت‌های دارای مجوز دیتا سنتر، در حد نیاز آنها است. وی افزود: مساله ارائه وام به شرکت‌های دیتاسنتر نیز در حال بررسی برای پرداخت به آنها است که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده در صورت رفع مشکل ارتباطی از سوی وزارت ICT این مراکز به بهره‌برداری برسند.
مدیرکل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات افزود: دیتاسنتر‌ها به منظور میزبانی سایت‌های داخل کشور و عدم پرداخت پول و خروج ارز بابت ترافیک بین‌المللی و استفاده از سرویس‌های دیتاسنتر‌های خارجی راه‌اندازی می‌شوند.
وی در ادامه گفت: بسیاری از تقاضاهای کاربران استفاده از سایت‌های داخل کشور است، در حالی که می‌توان با راه‌اندازی دیتاسنتر در داخل کشور میزبان این سایت‌ها بود و پولی بابت پهنای باند بین‌المللی پرداخت نکرد.
انصاری با اشاره به تحریم‌های موجود برای کشور گفت: با توجه به این که میزبان‌های سایت‌های ایرانی در خارج کشور تاکنون بدون هماهنگی اقدام به بستن و پاک‌کردن سایت‌های ایرانی از روی سرور‌های خود کرده‌اند، با انتقال وب‌سایت‌های داخلی که دارای اطلاعات ما و اطلاعات بومی کشور است به دیتاسنترهای داخلی، می‌توان از این خطرات نیز جلوگیری کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۴/۱۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">