ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاکید مجدد بر نقش IT در تحول اقتصادی

| شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۸۸، ۰۱:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - محورهای اصلی طرح بزرگ تحول اقتصادی به مواردی همچون هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح سیستم اخذ مالیات، بهبود وضعیت گمرکات، اصلاح ساختار نظام بانکی، تنظیم نظام توزیع کالا و خدمات و به ویژه ساماندهی با بازار کاذب مسکن مربوط می شود.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و مسوولان امر تحقق این امور را منوط به استفاده از ابزار و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می دانند. کما این که وزیر اقتصاد نیز در مراسم پنجمین همایش تجارت الکترونیکی صراحتا اعلام کرد، تحول اقتصادی کشور باید مبتنی بر دانش و فناوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین کسب و کار و تجارت الکترونیکی باشد.

به گفته وی مدل توسعه IT در کشور تاکنون مدل طرف عرضه بوده و ما فکر می کردیم که عرضه، تقاضای خود را ایجاد می کند اما این طور نشد و لذا سرمایه گذاری هم در این بخش رشد نکرد.

وزیر اقتصاد همچنین تاکید کرده بودبرنامه های طرح تحول افتصادی در بخش مالیات، گمرک، بانکداری و ارایه هر گونه خدمات باید مبتنی بر IT ‌باشد، زیرا که سرعت ارایه خدمات بدون فناوری ارتباطات و اطلاعات امکانپذیر نیست.

اما گویی تاکید بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اجرای طرح تحول اقتصادی صرفا مد نظر وزیر امور اقتصاد و دارایی نبوده چراکه روز دوشنبه هفته گذشته عضو کمیسیون وی‍ژه طرح تحول اقتصادی در جریان تصویب پرداخت نقدی و حمایتی یارانه ها نیز خبر از ایجاد تغییراتی در ماده 6 لایحه دولت داد.

به گفته وی بحث حمایت از توسعه خدمات الکترونیکی به منظور کاهش رفت و آمدهای شهری و بین شهری در ماده 6 دولت دیده نشده بود که سعی شد با اعمال تغییراتی این مساله نیز در آن گنجانده شود.

به این ترتیب به نظر می رسد که دولت و مجلس در اجرای طرح تحول اقتصادی با اتکای جدی بر فناوری اطلاعات نه تنها اختلاف نظری ندارند بلکه این موضوع مورد تایید و تاکید کامل طرفین نیز هست.

این در حالی است که بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، بازار فناوری اطلاعات کشور هم اکنون در نوعی رخوت به سر می برد که اخبار فوق می تواند محرک خوبی برای این بازار باشد. چراکه کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات کشور همواره معتقد بوده و هستند که موضوع فراگیری این فناوری در کشور می بایست مسیری از بالا به پایین را طی کند.

به این مفهوم که با توجه به تنیدگی اقتصاد کشور با بنگاه های کلان دولتی، هرگاه موسسات و بنگاه های کلان دولتی درگیر مقولاتی از این دست شوند، لاجرم این تغییرات به سرعت و با حمایت مالی و فرهنگی به لایه های پایین تر جامعه نیز نفوذ خواهد کرد. کما این که در خصوص توسعه خدمات الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی شاهد تغییراتی در رفتار فرهنگی مردم هستیم.

به هر تقدیر و بر اساس آمار در حال حاضر سرانه سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران 60 دلار و میانگین جهانی آن 500 دلار است که انتظار می رود با اجرای طرح تحول اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات،‌ سرانه سرمایه گذاری در این حوزه با تغییرات جدی مواجه شود.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۴/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">