ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجهیزات شبکه کیلویی ارزیابی می‌شوند

| سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

براساس آخرین تغییرات انجام شده در کتاب تعرفه واردات و صادرات کالا، تجهیزات وارداتی شبکه به صورت کیلویی نیز محاسبه می شوند.

براساس این گزارش، علیرضا صالحی قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به این موضوع می گوید: بر اساس نگارش جدید کتاب تعرفه واردات و صادرات کالا که در تیرماه سال جاری منتشر شده است، تعرفه واردات تجهیزات شبکه بر مبنای 4درصد از ارزش کالا و یا به ازای هر کیلوگرم 15 هزارتومان، هر کدام که بیشتر باشد، محاسبه می شود.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس، روش جدید محاسبه از تاریخ 1/1/91 لازم الاجرا است و تجهیزاتی مانند سوییچ دیتا، روتر، انواع کاتر شبکه، و ... براساس 4درصد یا براساس وزن محاسبه می شوند، افزود: این طرز تلفی که تجهیزات شبکه براساس وزن بایستی ارزیابی گمرکی شوند ضربه مهلکی بر واردکنندگان تجهیزات معمولی یا با کاربرد خانگی وارد می آورد.

صالحی با تاکید به اینکه این تعرفه چنانچه در مورد تجهیزات گران قیمت یا خاص منظوره مانند سوییچ های با بیش از 1000دلار به کار گرفته شود، به چیزی در حدود همان 4درصد خواهد رسید، افزود: اما در مورد سوییچ های با تعداد پورت، مثلا 8پورت گرفته شده و یا در مورد یک Access Point که در حدود 10دلار قیمت دارد، به شدت غیر معقول خواهد بود.

به عنوان مثال چنین دستگاهی با وزنی در حدود یک کیلوگرم که عمدتا مربوط به آداپتور آن می باشد، مبلغ 15هزارتومان به هزینه یک دستگاه با ارزش 10 دلار خواهد افزود. در نتیجه بیش از صد در صد قیمت کالا افزوده می شود و مصرف کننده نهایی مبلغ دو برابری را پرداخت خواهد نمود.

در همین رابطه آزاد معروفی، ریاست کمیسیون شبکه نیز با بیان اینکه در حدود هشتاد درصد تجهیزات شبکه در گروه کالاهایی با ارزش کمتر از 15دلار قرار می گیرند گفت: حتی کالاهایی با قیمت 300دلار که سه کیلو وزن داشته باشد هزینه ترخیص آن به صورت کیلویی به صورت سه برابر خواهد شد و بسیار ناعادلانه خواهد بود.

معروفی با اشاره به اینکه در این خصوص شرکت های فعال ارائه کننده تجهیزات شبکه نیز نامه ای اعتراضی را به ریاست سازمان نظام صنفی ارائه کرده اند، می گوید: افزایش قیمت ها، تضاد قیمت بین عرضه کنندگان مختلف در گروه کالایی یکسان، کاهش تقاضا و نامتعادل شدن بازار از جمله اثرات فوری چنین اقداماتی است و در نتیجه با توجه به وضعیت فعلی بازار کامپیوتر بایستی از چنین اقداماتی احتراز گردد.

عضو هیت مدیره سازمان نظام صنفی با ذکر این نکته که متاسفانه سازمان نظام صنفی در بسیاری از مجامع از جمله کمیسیون ماده یک حضور ندارد و در نتیجه اقداماتی بدون لحاظ نمودن نظرات همه فعالان صنف اتخاذ می گردد تصریح کرد: سازمان نظام صنفی رایانه ای اکیدا بایستی دارای کرسی با حق رای و یا حداقل کرسی های مشورتی باشد و در نتیجه تلاش خواهد شد در چنین مواردی قبل از اتخاذ تصمیمات، با کارشناسی مناسب نتیجه مطلوب حاصل گردد.

معروفی در پایان به تلاش های سازمان نظام صنفی برای پیشگیری این موضوع اشاره نموده و گفت ممکن است در آینده نزدیک یک کنفرانس خبری برای توضیح ابعاد مختلف این تصمیمات غیر کارشناسی تشکیل گردد.

  • ۹۱/۰۵/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">