ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجویزهای اینترنتی تخلف است

| دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

شیوا خوشنویس انصاری درباره تجویز اینترنتی داروها عنوان کرد: همه تجویز های اینترنتی تخلف محسوب می شوند و ما چیزی به نام تجویز اینترنتی نداریم.
مسئول دارویی و نظارت بر درمان مرکز بهداشت جنوب تهران درباره خود تجویزی داروها گفت: متاسفانه ما ایرانی ها عادت داریم که هم برای خودمان و هم برای دیگران دارو تجویز کنیم.
وی افزود: با توجه به وضعیت موجود و شیوع بیماری کرونا تاکید می کنیم که مردم خوددرمانی نکنند. به ویژه در خصوص آنتی بیوتیک ها؛ چون مصرف بی رویه و نادرست آن باعث می شود که میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. مصرف آنتی بیوتیک یا هر داروی دیگری باید با تجویز پزشک باشد چون هر دارویی حتی استامینوفن عوارض دارد.
خوشنویس در عین حال خاطرنشان کرد: یکسری دارو وجود دارد که داروساز اجازه تجویز آنها را دارد و در واقع بیماران می توانند با مراجعه به داروخانه و مشورت با داروساز آنها را تحویل بگیرند؛ یعنی به جای اینکه فرد به داروساز بگوید فلان دارو را می خواهد بهترین حالتش این است که مشکلش را بگوید و بر اساس آن، داروساز تصمیم بگیرد که چه دارویی به شخص بدهد.
او در رادیو گفت و گو اظهار داشت: خوشبختانه ما یکی از کشورهای منطقه هستیم که بهترین سیستم شبکه بهداشت و درمانی را داریم. در دورترین روستاها نیز خانه بهداشت داریم. دکتر نیز هفته ای یکبار در این مراکز حضور می یابد و با طرح بیمه روستایی درصد کمتری را به پزشک پرداخت می کنند. بنابراین حتی افرادی هم که در روستا زندگی می کنند این امکان را دارند که از خدمات خوب پرشکی استفاده کنند.
مسئول دارویی و نظارت بر درمان مرکز بهداشت جنوب تهران همچنین درباره تجویز اینترنتی تصریح کرد: همه تجویز های اینترنتی تخلف محسوب می شوند و ما چیزی به نام تجویز اینترنتی نداریم. گاهی ممکن است افراد وارد سایت پزشکی شوند و از او مشاوره بگیرند. توصیه می کنیم قبل از این کار به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند و نام و نام خانوادگی پزشک را وارد کنند تا مطمئن شوند که پروانه دارد یا ندارد چون در این زمینه تخلف زیاد داریم که هر کسی سایتی را راه اندازی و به نام پزشک فعالیت می کند. متاسفانه این موضوع مخصوصا در زمینه طب سنتی بیشتر اتفاق می افتد.
وی درمورد اقلام دارویی که از طریق ماهواره تبلیغ و فروخته می شود نیز توضیح داد: ما هیچکدام از این اقلام دارویی را تایید نمی کنیم علتش هم این است که همه آنها یک شماره تماس اعتباری در اختیار مخاطب قرار می دهند و اگر برای کسی عارضه ای اتفاق بیفتد هیچ کسی نمی تواند پیگیری کند. آنها اگر به کار خودشان مطمئن بودند شماره تماس ثابت یا آدرسی را ذکر می کردند.
خوشنویس در ادامه درباره محصولاتی که به آنها کالای سلامتی گفته می شود نیز گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برچسب سیب سلامت دارد و بارکدی روی آن خورده می شود و هر فردی محصول را از هر جا خرید کند می تواند بارکد را خراش دهد و از طریق پیامک از اصالت آن مطمئن شوند.
او در پایان یادآور شد: متاسفانه متقلبان از همین سامانه نیز تقلب کردند. لذا هر بارکدی بارکد صحیحی نیست و شماره تماسی که روی بارکد درج شده باید 2000880 باشد در حالی که در موارد تقلبی شماره تماس دیگری درج شده و زمانی که فرد استعلام می گیرد اعلام می شود که کالا صحیح است اما نیست. بنابراین بهترین کار این است که مکمل ها را از داروخانه ها تهیه کنیم و از داروساز هم مشورت بخواهیم.

  • ۹۸/۱۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">