ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تخلف‌های بدون مجازات

| سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - مرور آرشیو اخبار و تیترها کار جالبی است و هر چه عقب‌تر بروید، نه فقط سوژه‌های باز و بلاتکلیف می‌بینید، بلکه گاه با اخباری مواجه می‌شوید که سال‌ها تکرار و گویی انگار طلسم شده‌اند.

یکی از موضوعاتی که به خصوص در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به کرات می‌بینیم، تدوین قوانین و مقررات و آغاز طرح‌ها و ساماندهی‌های متعدد است.

از برنامه‌ کلان توسعه گرفته تا قانون کپی‌رایت و انواع و اقسام مجوزها و بخشنامه‌های مربوط به معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای حوزه فاوا را که جمع کنید، شاید صدها مجلد قطور شود. اما اگر تمام قوانین و مقرراتی را که رسما اجرا می‌شوند جمع کرده و روی هم بگذاریم شاید یک جلد کتاب هم نشود.

برای مثال مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا گزارش داده که «بیش از 70 درصد اعتبارات فاوای لایحه بودجه 1396 در قالب ردیف‌های متفرقه است و فاقد هرگونه برنامه، فعالیت مشخص و کمیت‌های پایه‌ای نظیر زمان شروع و پایان و نوع خروجی و ... است که نظارت بر آنها را سخت می‌کند.»

یا در نمونه‌ای دیگر یکی از فعالان صنعت نرم‌افزار می‌گوید: «اجرای آیین‌نامه قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار (کپی‌رایت) یکی از خواسته‌های قانونی و قدیمی است که تا به امروز هیچ گزارشی دریافت نکردیم که این آیین‌نامه چه کمکی به تولید‌کننده نرم‌افزار یا محتوا کرده که بتواند مورد استناد و حمایت قرار بدهد و باعث به‌وجود آمدن تضمینی شود که سرمایه‌گذاری با بازگشت همراه باشد.»

باز هم در نمونه‌ای دیگر حدود سه سال است که مجلس شورای اسلامی تکلیف قانونی تمامی فعالیت‌های حقیقی و حقوقی بر بستر اینترنت را روشن کرده و حالا شاهد ورود به چهارمین سال عدم اجرای این قانون هستیم.

این نمونه‌های ریز و درشت در حوزه فاوا آنقدر زیاد است که حتی پرداختن تیتروار به آنها نیز از حوصله خارج است، اما تمام این قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها و طرح‌ها و ساماندهی‌هایی که تنها نگاشته شده‌اند و روی زمین مانده‌اند، یک وجه اشتراک دارند.

این که در هیچ کدام از این موارد، تخطی و نادیده‌گرفتن آنها که علی‌القاعده تخلف محسوب می‌شود با مجازاتی از سوی قانون‌گذاران و مقررات نویسان مواجه نشده است. به همین جهت است که تا کنون حتی یکبار نیز نشنیده‌ایم که فلان مدیر و مقام مسوول نهادی به علت عدم اجرای قانون در بازه زمانی مشخص، از مسوولیت خود برکنار شده باشد.

و به همین جهت است که این قوانین و تکالیف نیستند که مسیر حرکت مدیران را تعیین می‌کنند و در نتیجه کارکرد آنها را در حد توصیه‌نامه‌هایی بی‌اثر پایین آورده است.

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">