ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترانزیت 10 گمرک الکترونیکی می شوند

| يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۸۷، ۰۱:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

رییس کل گمرک، از الکترونیکی شدن بخش ترانزیت 10 گمرک مهم و عمده کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام در راستای اصلاح نظام گمرکی که یکی از هفت محور اصلی طرح تحول اقتصادی است، صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،"اردشیر محمدی" در حاشیه همایش ملی "ظرفیت سازی برای اجرای کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرز" در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گمرک در راستای اجرای طرح تحول اقتصادی اقدام های ویژه ای از جمله الکترونیک کردن گمرک را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه گفت: با استقرار سیستم بین المللی "آسیکودا " ما این امکان را خواهیم یافت که تبادل اسناد به صورت الکترونیک نه تنها در درون سازمان ، بلکه با سازمان های همجوار انجام شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه اقدام های گمرک در این ارتباط مطابق برنامه زمان بندی شده دنبال می شود و درمورد سایر رویه ها از جمله واردات و صادرات تا پایان سال آینده گمرک الکترونیک را خواهیم داشت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: استقرار سیستم "آسیکودا " سبب کاهش زمان ترخیص کالا، تسهیل و روانسازی امور و کاهش قیمت تمام شده کالا ها می شود.

وی مشکلات عمده گمرک را مربوط به دو بخش منابع انسانی و سخت افزار و تجهیزات عنوان کرد و گفت:‌ از آنجا که بدنبال داشتن گمرکی کارآمد، پویا و توانمند هستیم، امروز گمرک ما باید از شاخص هایی نظیر استفاده از فناوری های نوین و استانداردهای جهانی بهره مند شود.

رییس کل گمرک ایران اضافه کرد: گمرک هنوز در بهره گیری از فناوری های نوین روز فاصله دارد ، لذا باید این مشکل را با انجام اقدام های مناسب از جمله تجهیز گمرکات مهم کشور به دستگاه های ایکس - ری (کنترل نامحسوس ) جبران کرد.

محمدی گفت: با استفاده از این دستگاه ها می توان سرعت و دقت را در کار افزایش داد.

وی در خصوص رفع مشکلات مربوط به نیروی انسانی نیز گفت: نیروی انسانی باید دارای انگیزه و مهارت بالا باشد ، لذا در این ارتباط در بحث آموزش و بهسازی نیروی گمرک گام هایی را برداشته ایم و هنوز نیز در دستور کار خود داریم، هرچند برای افزایش انگیزه در کارکنان نیز باید توجه ویژه ای در خصوص مسائل معیشتی و رفاهی کارکنان گمرک صورت گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد:‌ تصویب لایحه نیم درصد حقوق ورودی برای ایجاد زیرساخت ها، توسعه و نوسازی گمرک و حمایت از نیروی زحمتکش گمرک در مجلس شورای اسلامی یک گام مثبت در جهت تحقق این برنامه ها است.

معاون وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد: این لایحه در شور دوم هم به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد ، زیرا به طور قطع این امر موجب افزایش کارآمدی و انگیزه میان کارکنان گمرک خواهد شد.

وی درباره اقدام های صورت گرفته در گمرک جهت واگذاری امور به بخش خصوصی نیز،‌ گفت:‌واگذاری امور مربوط به انبارها، تخلیه و بارگیری کالا توسط گمرک شروع شده و اکنون کلیه انبارهای گمرک که قابل واگذاری هستند به بخش خصوصی واگذار شده و هرچند این روند در آینده هم ادامه خواهد یافت.

محمدی درآمد گمرک را پس از نفت و مالیات مهمترین منابع درآمدی برای دولت عنوان کرد و افزود: طی سال های اخیر امسال ، اولین سالی است که درآمدهای پیش بینی شده برای گمرک در بودجه تحقق یافته است.

وی پیش بینی منابع درآمدی گمرک در بودجه سال جاری را 53 تریلیون ریال عنوان و ابراز امیدواری کرد: این رقم تا پایان سال جاری 100 درصد تحقق یابد.

رییس کل گمرک یادآور شد: سهم منابع درآمدی گمرک در بودجه سال گذشته معادل 48 تریلیون ریال بود.

وی حجم واردات هشت ماهه نخست سال جاری را نیز 38 میلیارد و 270 میلیون دلار ذکر کرد و گفت:‌ این میزان از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، 80 درصد کالاهای وارداتی را کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه و بقیه را کالاهای مصرفی تشکیل می داد.

معاون وزیر اقتصاد در پایان گفت: در این مدت نیز 16 میلیارد و 990 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم که از نظر وزنی چهار درصد کاهش و از لحاظ ارزش 23 درصد افزایش نشان می دهد.

  • ۸۷/۰۹/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">