ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشکیل ستاد ICT در وزارتخانه های کشور

| شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۸۷، ۰۲:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بهتر است در هر وزارتخانه یک ستاد و کارگروه فن‌آوری طلاعات با تخصص کامل و مدیریت مناسب ایجاد شود تا بتواند سریع تصمیم‌گیری کرده و در حوزه‌ی عملیاتی بر عملکرد پیمانکاران و کسانی که می‌خواهند از نتایج آن خدمات بهره‌مند شوند، نظارت کند تا تحولات ICT را در آن حوزه به خوبی مدیریت کرده و به پیش ببرد.

دکتر محمد سلیمانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که سرعت نوآوری در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بالا و تغییرات تکنولوژیک و فنی سریع است خاطر نشان کرد: به روزرسانی علم و دانش برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند یک ضرورت است و مدیران مخابراتی و معاونان همه متخصص و به حوزه آشنا هستند و انتظار ما این است که مدیران خارج از وزارت نیز تخصصی شوند زیرا مدیران در حوزهایی که پیشرفت وجود داشته متخصص و با حوزه آشنا بودند.

وی گفت: انتظار داریم که مدیران با علوم و فن‌آوری اطلاعات و با دانش روز در این حوزه و مفاهیم IT آشنایی داشته باشند حتی اگر این آشنایی به صورت سطحی باشد.

او با تاکید بر این که در این حوزه و در بعضی دستگاه‌های اجرایی با ضعف مواجهیم گفت: توصیه من به همه دستگاه‌های اجرایی این است که این ستاد و واحد را ایجاد کنند و سریع‌تر وارد عملیات اجرایی شوند تا بتوانند خدمات خود را به صورت الکترونیکی به مشتریان ارایه دهند زیرا در این صورت فعالیت‌هایشان را می‌توانند افزایش داده و به صورت پویا و دینامیکی از آن سکون و ایستایی خارج و با این کار از پیامدها و تبعات مثبت ICT بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای اختصاص درآمد در بخش مخابرات به طرح‌های تحقیقاتی وجود داشته است گفت: قراردادهای مختلفی با دانشگاه‌های کشور بسته شد؛ حجم قراردادهای پژوهشی ما 118 میلیارد تومان بوده که این خود برای سایر بخش‌های صنعتی خدماتی و بازرگانی یک الگو شد که پروژه‌های خود را در قالب کارهای بزرگ و محصول مدار و دارای خروجی تحقیقاتی با دانشگاه‌ها منعقد کنند و حمایت بیش‌تری از حوزه تحقیقاتی و پژوهشی کشور انجام شود.

وی با بیان این که در حوزه‌ی ارتباطات این موضوع تحقق پیدا کرده است خاطر نشان کرد: قرارداد تولید تجهیزات تلفن‌های سیار با شرکت‌های تولید کننده‌ی داخل کشور در سال 85 منعقد شد که آن‌ها هم بخش عمده‌ای از فعالیتشان، تحقیق و پژوهش و تولید تجهیزات دانش تولید تجهیزات سیار بود.

او افزود: حجم آن قرارداد بالغ بر 168 میلیارد تومان بود و به اعتقاد من این دو قرارداد بزرگ‌ترین قراردادهای بخش صنعت، خدمات و بازرگانی با حوزه تحقیقات و پژوهش خارج از وزارتخانه‌ها است و هیچ وزارتخانه‌ی دیگری را سراغ نداریم که چنینی اقدام بزرگی را انجام داده باشد و اگر وجود دارد، معرفی کنید.

سلیمانی سرمایه‌گذاری که در حوزه‌ی تلفن ثابت انجام می‌شود را بیش‌تر برای ورود به نسل جدید NGN دانست و گفت: قرار است در سه استان فارس، تهران و قزوین پایلوت NGN را پیاده‌سازی کنیم که آزمایش و تست‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد و کم کم وارد مرحله‌ی جدید از تکنولوژی و فعالیت‌های کاربری می‌شویم؛ اگر بتوانیم در این زیرساخت‌ها تحولی ایجاد کنیم، زمینه برای ارایه‌ی پورت‌های پرسرعت بیش از گذشته و از این زاویه برقرار خواهد شد.

وی با بیان این که این کار یکی از پروژه‌های درازمدت است و در مراحل مناقصه قرار دارد و به سرمایه‌گذاری زیادی نیازمند است تصریح کرد: همه خدمات از جمله دیتا، صوت و تصویر در بستر NGN از یک شبکه ارایه می‌شود و در سطوح خدمات و بخش‌های مالی و اقتصادی هم تحولات جدی ایجاد می‌کند؛ بنابراین کاربران با داشتن یک خط ارتباطی می‌توانند همه فعالیت‌های ارتباطی‌شان را در حوزه دیتا، صوت و تصویر از طریق آن خط به طور کامل و با سرعت مناسب انجام دهند که هزینه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابند.

سلیمانی در پایان تاکید کرد: این کاهش در عین حالی که می‌تواند سرویس‌های متعددی را در اختیار قرار دهد، همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند شبکه‌های محلی و سراسری خود را تعریف و اجرا کرده و بانک‌های کشور نیز خدمات متنوع خود را در این بستر ارایه کنند و سازمان‌هایی مثل صدا و سیما نیز می‌توانند در این حوزه فعال شده و خدمات خود را در این بستر به مردم ارایه دهند.

  • ۸۷/۰۸/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">