ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید نرم افزار مرکز تحقیقات مخابرات

| يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۸۷، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران اعلام کرد: تولید نرم‌‏افزارهای ارزش افزوده و سرویس‌‏های مبتنی، حرکت مرکز از بحث سخت‌‏افزاری به بحث نرم‌‏افزار است که طبق برنامه‌‏ریزی انجام شده حداقل تا دو سال آینده و طی برنامه 5 ساله پنجم توسعه انجام خواهد شد.

دکتر غلامرضا داداش‌‏زاده، رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا یکی از فعالیت‌‏های مهم این پژوهشکده را سوییچ از بحث سخت‌‏افزار به بحث نرم‌‏افزار دانست و افزود: مهمترین هدف ما تولید نرم‌‏افزارهای ارزش افزوده و سرویس‌‏های مبتنی بر آن است، این روندی است که تمام دنیا به سمت آن در حال حرکت است و برنامه‌‏ریزی ما هم برای حداقل دو سال آینده و برنامه 5 ساله پنجم این است که یک جهش بزرگی در این حوزه داشته باشیم.

داداش‌‏زاده به بحث استانداردها و آزمایشگاه‌‏ها به عنوان یکی از سرفصل‌‏های مهم پژوهشکده فناوری ارتباطات اشاره کرد و گفت: بحث استانداردها و بحث حرکت به سمت آزمایشگاه‌‏های مجهز و تأیید نمونه یکی از مبحث‌‏های مهم و چالش‌‏برانگیز در کشورها است و همه کشورها به نحوی در این حوزه درگیر هستند و این تنها محدود به ایران نمی‌‏شود. متاسفانه در برخی اوقات عدم وجود استانداردها و آزمایشگاه‌‏های مجهز و تأیید تست باعث ورود جنس‌‏های بی‌‏کیفیت به کشور شده بود و شبکه ما را از نظر مدیریت، امنیت و سایر مسایل مربوط به فناوری دچار اختلال و مشکلات کرده بود.

وی افزود: در راستای رفع این مشکلات موظف شدیم از 3 سال قبل در حوزه فناوری ارتباطات 1500 استاندارد را در کل کشور تعریف کنیم که به حمدالله با تشکیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همکاری با یکدیگر توانستیم حوزه تولید و ورود کالاهای فناوری اطلاعات را سامان دهی‌‏کنیم. همچنین در بحث بومی‌‏سازی استانداردها 750 مورد استاندارد در اولویت قرارگرفت و به زودی شاهد تدوین آنها خواهیم بود.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات گفت: پشتیبانی تحقیقاتی ICT کشور در آزمایشگاه‌‏ها یکی دیگر از حوزه‌‏های کاری مرکز است که در این راستا 12 آزمایشگاه‌‏ تحقیقاتی و تخصصی را در سطح تایید نمونه و در دانشگاه‌‏ها دایر کردیم، البته قسمت کوچکی از هزینه این آزمایشگاه‌‏ها از سوی مرکز و بقیه از سوی سازمان پژوهش‌‏های استانها تامین می‌‏شود.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه‌‏ها بسیار مجهز هستند و امکان سرویس‌‏دهی را در سطح بالاتر از تایید نمونه را هم خواهند داشت. علاوه بر این که کلیه سرویس‌‏هایی که در سطح بین‌‏المللی مشخص شده‌‏اند را باید به طور عمده در بخش خود ارائه کنند. یکی از وظایف این آزمایشگاه‌‏ها این است که باید بتوانند فرآیندهای کیفیت و یا گواهینامه کیفیت خود را در این آزمایشگاه‌‏ها دریافت کنند، به عبارتی این آزمایشگاه‌‏ها تنها برای انجام فعالیت‌‏های تحقیقاتی نیست بلکه قسمت عمده کار آنها اخذ صلاحیت کیفیت آزمایشگاه خود در مراجع بین‌‏المللی و ارتقاء از سطح ملی به سطح منطقه‌‏ای است.

وی گفت: البته بحث ارتقای منطقه‌‏ای این آزمایشگاه‌‏ها در فاز بعدی برنامه‌‏های مرکز قرار گرفته است، ولی امیدواریم تا آخر سال جاری بخش عمده‌‏ای از این آزمایشگاه‌‏ها آماده سرویس‌‏دهی شوند و برخی از آنها را هم در سطح مرکز داشته باشیم.

رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران اظهار داشت: در بحث تأیید تست شبکه، WDM، RF و سیستم STH آزمایشگاه‌‏هایی را در سطح مرکز خواهیم داشت، البته واضح است که مرکز تحقیقات به عنوان بازوی تست سازمان تنظیم مقررات عمل خواهد کرد و بقیه بحث‌‏ها مانند صدور گواهی کیفیت توسط این سازمان انجام خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: با برنامه‌‏ریزی‌‏هایی که انجام دادیم توفیقات بسیار مناسبی را در این حوزه خواهیم داشت، همچنین که ما این حوزه را با نگاه 10 سال آینده دیدیم و درصدد تجهیز 10 آزمایشگاه دیگر و ارتقای آزمایشگاه مرکز هستیم.

  • ۸۷/۰۷/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">