ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توییتر: منفی، فیس‌بوک: خنثی، پینترست: مثبت

| شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن چی - بررسی سیاست و الگوی کاری برندهای موفق و ناموفق یکی از راه های پیدا کردن بهترین راهکارها برای رسیدن به موفقیت است. برندهایی که امروز در شبکه های اجتماعی موفق هستند، یک روزه به اینجا نرسیده اند. بررسی دقیق جزییات عملکرد موفق ها و ناموفق ها می تواند به ما کمک کند تا سریع تر مسیر پیشرفت را طی کنیم؛ از اشتباهات پرهیز کنیم و علایق مخاطبان مان را دریابیم. موسسه Frac.tl و Buzzsumo.com بیش از یک میلیون محتوای منتشرشده را که طی شش ماه بیشتر در شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، لینکدین، پینترست و گوگل پلاس به اشتراک گذاشته شده بود، بررسی و تجزیه و تحلیل کردند. نتیجه این تحقیقات به بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، سایت های خبری و ناشران کمک می کند تا بستر مناسب کار خود را پیدا کنند و بهترین شیوه را برای جذب مخاطبان خود انتخاب کنند.

میزبان بزرگ کیست؟
براساس تحقیق انجام شده، فیس بوک با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر بزرگ ترین میزبان محتواست. سهم فیس بوک از کل مقالات مورد بررسی که در 5 شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته است، بیش از 90 درصد است. به این ترتیب فیس بوک بزرگ ترین میزبان محتوا در بین شبکه های اجتماعی است. پس از فیس بوک، توییتر با در اختیار داشتن سهم 1/6درصدی دومین میزبان محتوا شناخته می شود. میزان مقالات منتشرشده در لینکدین به 5/2 درصد می رسد و پس از آن پینترست با 9/0 و گوگل پلاس 3/0 درصد در پله های آخر قرار گرفته اند.
این در حالی است طی تحقیق مشابهی که در سال 2014 انجام شده است، فیس بوک میزبان 81 درصد از مقالات منتشرشده بود. یعنی فیس بوک در میزبانی محتوا در ابتدای سال 2016 مقدار 1/10 درصد رشد داشته است. لینکدین نیز با رشد 6/13 درصدی خودش را در سال 2016 بالا کشیده است. در عوض توییتر در مقایسه با نتیجه تحقیقات سال 2014 با رشد منفی 1/29 درصدی در میزبانی محتوا مواجه بوده است. پینترست نیز نسبت به آن دوره 70 درصد رشد منفی داشته و گوگل پلاس با 93 درصد رشد منفی به معنای واقعی در این حوزه سقوط کرده است. 

رقابت سایت های خبری
حتما برای تان جالب خواهد بود بدانید بزرگ ترین ناشر خبری در فیس بوک کیست؟ طی تحقیق انجام شده مشخص شد سایت خبری فوتبال Goal.com با 246.5 میلیون بار اشتراک گذاری، بزرگ ترین ناشر خبری در این شبکه اجتماعی شناخته شده است. پس از این سایت bbc.co.uk و bbc.com قرار دارند که بیش از 220 میلیون بار محتوا در فیس بوک به اشتراک گذاشته اند.
با توجه به آمار به دست آمده Buzzfeed.com پرکارترین ناشر خبری در پینترست است که زیر 20 میلیون بار به اشتراک گذاری در این شبکه اجتماعی داشته است.
پرکارترین سایت های خبری در توییتر به ترتیب bbc.co.uk و bbc.com و mashable شناخته شده اند. در عوض سایت های خبریvice.com ، today.com و mtv.com کمترین میزان به اشتراک گذاری محتوا را در توییتر داشته اند.
فعال ترین سایت و شاید بتوان گفت تنها سایتی که در لینکدین محتوا به اشتراک می گذارد،  nytimes.com است. dailymail.com و  rt.com و cnn.com به همراه bbc.co.uk و bbc.com رسانه های فعال در گوگل پلاس هستند.

 ناشران برتر و متوسط فیس بوک
براساس تحقیق انحام شده پنج سایت خبری برتر در فیس بوک عبارت اند از :
 goal.com، BBC.co.uk ،BBC.com، buzzfeed.com yahoo.com و huffingtonpost.com.
درباره ناشران متوسط فیس بوک باید گفت در سال 2016 تعداد آنها افزایش یافته و این مساله نشان دهنده توجه رسانه های سنتی به استفاده از شبکه های اجتماعی و تغییر سیاست های کاری آنهاست. در سال 2014 فقط 11 ناشر در رده متوسط در شبکه های اجتماعی بود؛ اما در سال 2016 تعداد ناشران میان رده به 14 ناشر رسیده و در عوض تعداد ناشران رده برتر کاهش پیدا کرده است. مبنای برتر و متوسط بودن ناشران میزان محتوایی است که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. سه ناشر رده متوسط در شبکه های اجتماعی درحال حاضر عبارت اند از: upworthy.com، nationalgeographic و Ted.com.


 مثبت ترین ها، منفی ترین ها و خنثی ترین ها
طی این تحقیق، محققان به بررسی احساساتی که محتوای منتشرشده در شبکه های اجتماعی برای کاربران به وجود آورده اند نیز پرداختند. با بررسی  واکنش به 1000 مقاله برتر مشخص شد در کل 3/96 درصد از واکنش ها و احساسات مثبت بوده اند، 23 درصد از واکنش ها خنثی بوده و حدود 8 درصد از واکنش ها و احساسات منفی بوده است.
بیشترین واکنش ها و احساسات خنثی در فیس بوک دیده شده (9/21 درصد) و توییتر بیشترین احساسات منفی را در کاربران برانگیخته است (13 درصد).
جالب است بدانید لینکدین کمترین میزان واکنش ها و احساسات منفی را در پی انتشار محتوا دارد (1/1 درصد). تحقیقات نشان داده واکنش ها و احساسات منفی در فیس بوک سهم 8/7 درصدی داشته است. بیشترین واکنش ها و احساسات مثبت متعلق به پینترست با 8/97 درصد بعد از آن لینکدین و گوگل پلاس که تقریبا در یک سطح هستند (88 درصد). توییتر بعد از این شبکه ها قرار گرفته است که سهم 74 درصدی از واکنش ها و احساسات مثبت را دارد و در آخر نیز فیس بوک با 9/68 درصد قرار گرفته است. 
به این ترتیب کاربران در فیس بوک که بزرگ ترین میزبان محتوا شناخته شده، بیشتر خنثی هستند. توییتر میزبان بیشترین نارضایتی ها و احساسات منفی است و پینترست، یعنی حال ِ خوب. 


 کدام سایت های خبری ما را خوشحال و کدام ناراحت می کنند؟
نتایج این بخش از تحقیقات برای بسیاری از رسانه ها می تواند مفید باشد تا الگوی مناسبی برای انتشار اخبار خود انتخاب کنند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید از میان سایت های خبری کدام یک بیشترین واکنش ها و احساسات منفی و مثبت را در پی داشتند و کاربران در مقابل کدام یک از آنها خنثی بوده اند. 
سایت خبری nytimes.com بیشترین واکنش ها و احساسات مثبت را در شبکه های اجتماعی به خود اختصاص داده است : 100 در 100. برای صاحبان رسانه هایی که دوست دارند مثبت به نظر برسند و احساسات مثبتی در مخاطبان خود برانگیزند، مرور شیوه کاری این سایت خبری مفید خواهد بود. در مقابل نیویورک تایمز، سایت خبری  Foxnews.com باعث به وجود آمدن بیشترین واکنش ها و احساسات منفی بین کاربران شبکه های اجتماعی شده است. سهم این سایت خبری از واکنش ها و احساسات منفی شبکه های اجتماعی 4/42 درصد است.
در این میان خنثی ترین واکنش ها را در شبکه های اجتماعی، اخبار سایت خبری dailymail.com با سهم 7/74 درصدی از میزان واکنش های خنثی در شبکه های اجتماعی به خود اختصاص داده است.
در بین سایت های خبری، جدا از نیویورک تایمز که به صورت عجیبی 100 در 100 احساسات مثبت را برانگیخته، کمترین میزان واکنش منفی را  Huffingtonpost.com در شبکه های اجتماعی داشته است. خبرهایی که این سایت خبری در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته، باعث بروز 2/70 درصد احساسات مثبت، 86/26 درصد واکنش خنثی و کمتر از 3 درصد احساسات منفی شده است.
پس از هافینگتون پست، سایت خبری که کمترین واکنش های منفی را در پی انتشار اخبارش در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است، bbc.co.uk و bbc.com است. همچنین 2/18 درصد از کل واکنشی که کاربران به اخبار این سایت نشان داده اند، خنثی بوده است. bbc.co.uk و bbc.com بعد از نیویورک تایمز بیشترین احساسات مثبت را در بین کاربران برانگیخته اند. در مقابل، فاکس نیوز بیشترین احساسات منفی (4/42 درصد) و بیشترین واکنش خنثی (5/48 درصد) کمترین میزان احساسات مثبت را در بین کاربران به وجود آورده است (1/9 درصد). این در حالی است که همین سایت خبری در سال 2014 بیشترین احساسات مثبت را به خود اختصاص داده بود.(منبع: فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">