ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکلیفان روشن شد

| دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سه سالی کشور معطل مذاکرات هسته‌ای بود و در این مدت همه وقت و انرژی کشور صرف اینکار شده بود. مذاکرات اما با توافقاتی به اتمام رسید.

بعد از آن همه منتظر خروجی و نتیجه مذاکرات بودند. در پاسخ به فشارها و انتظارات گفته شد، درخت گلابی کاشته‌ایم و یکشبه نباید منتظر میوه بود. نزدیک به 2 سالی گذشت و نه تنها خبری از گلابی نشد بلکه ترامپ آن درخت تمثیلی را از ریشه درآورد و از برجام خارج شد تا تکلیف ما نیز روشن شود.

شرایط امروز ما، در حکم فردی است که حدود 6 سال برای توسعه کسب‌وکارش در حال رفت‌وآمد به بانک برای دریافت وام بوده. حالا بانک با درخواست وام او موافقت نکرده و آن فرد نیز تکلیفش روشن شده و از امروز باید با داشته‌ها و نداشته‌های خود مشغول باشد و البته دنبال راه‌های دیگر برود.

این وضعیت البته به مراتب بهتر از بلاتکلیفی و امروز و فردا بود. حالا دنیا به آخر نرسیده و کشور نیز باید روی ظرفیت‌های موجود و ممکن سرمایه‌گذاری کرده و به راه خود برود.

در این سال‌ها اما در همین حوزه ICT به آرشیو اخبار و سایت‌های دولتی که سر بزنید، پر شده از اخبار جلسه با این و آن، همایش‌های نمایشی و بدون خروجی، بازدید از فلان جان و تصویب بهمان مصوبه و قوانینی که اصلا معلوم نبود چه کسی و با کدام بودجه قصد اجرای آن را دارد و تازه اگر همه چیز مهیا بود، عدم اجرای آن مستوجب هیچ عقوبتی نبود.

حالا اما تکلیفان روشن شده است و می‌دانیم چه امکاناتی داریم و چه نداریم. لذا از این پس باید توجهات کاملا معطوف به توانمندی‌های داخلی و تسهیل شرایط کسب‌وکارهای خصوصی و داخلی باشد. در واقع ما به جایی بازگشتیم که حدود 30 سال به زندگی در آن شرایط خو گرفته و خود را تطبیق داده بودیم.

البته با یک تفاوت. حالا دیگر بهانه‌ای برای کارهای نمایشی، جلسه و بررسی می‌شود و بررسی می‌کنیم نداریم. حالا هر کس به هر شکل مانعی برای رونق و اتکای به منابع داخلی ایجاد کند و با امروز و فردا کردن مانع اصلاحات ساختاری و اساسی شود، زمینه تسهیل شرایط برای بکارگیری توانمندی‌های داخلی و بخش خصوصی را فراهم نکند و در یک کلام به اتلاف وقت و انرژی کشور بپردازد، باید شناسایی شده و البته برکنار شود.

این یعنی تبدیل تهدید به فرصت. یعنی فرصت طلایی برای اصلاحاتی که سال‌هاست به اشکال مختلف دچار توقف و کندی شده است. اکنون وقت آن است که فعالان بخش خصوصی به جای نالیدن و انفعال و چشم دوختن به دهان این مسوول و آن مسوول، از فرصت استفاده کرده و خود وارد گود شود و زمینه‌های رفع سریع موانع و مشکلات اساسی و کهنه را که کاملا نیز شناخته شده هستند، فراهم کنند.

حالا بخش خصوصی باید انگشت خود را از روی تعارفات و مشکلات برداشته و به سمت مشکل‌سازان نشانه رفته و مطالبات خود را مستقیما و صدای بلند مطرح کند. اگر چنین نکنیم و ساختار و چالش‌های قدیمی را با عافیت‌طلبی و ترسیدن، اصلاح نکنیم، اوضاع به سمتی خواهد رفت که اصولا جایی برای عافیت‌طلبان و ترسوها باقی نمی‌ماند.

لذا اکنون زمان ارایه راه‌کارها، مطالبات و پیشنهادهای "پسابرجام داخلی" از سوی تمامی صنوف و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رسیده است و هر کس مانعی در سر این راه محسوب می‌شود، باید زیر فشار پاسخگویی یا برکناری قرار گیرد تا شاهد تبدیل تهدید به بحران نباشیم. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">