ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جاسوسی حلال فیسبوک!

| چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

ایرنا- کمپانی فیسبوک اپ جدیدی را عرضه کرده که به کاربران در ازای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی شخصی خود با این شرکت، پول پرداخت می‌کند.

این غول فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی، پیش‌تر نیز دو اپ مشابه را به بازار عرضه کرده بود که فعالیت‌های کاربران بر روی گوشی‌های هوشمندشان را ردگیری و ذخیره می‌کردند. اما هردوی این برنامه‌ها پس از آنکه به دلیل زیرپا گذاشتن حریم شخصی و تخطی از قوانین اپ استور آماج انتقادات فراوان قرار گرفت، حذف شدند. آن طور که فیسبوک ادعا می‌کند، این اپ جدید با دو اپ پیشین تفاوت‌های بنیادین دارد.

این اپ جدید که Study نام دارد، اطلاعاتی از قبیل برنامه‌های مورداستفاده یک کاربر، مدت زمانی که آنها را روی سیستم خود داشته و همچنین امکانات محبوب هرکدام از این اپ‌ها را در اختیار فیسبوک می‌گذارد که تصویر روشنی را از بازار برنامه های نرم افزاری شرکت‌های رقیب در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

فیسبوک مدعی است گذرواژه و رمز عبور کاربران را ذخیره نمی‌کند و هرچند وقت یکبار نیز به آنها یادآوری می‌کند که این اپ در حال جمع آوری اطلاعات شخصیشان است.

اما برخی کارشناسان حریم خصوصی با اشاره به اینکه بیشتر افراد سیاست‌های حریم شخصی (privacy policies) را نخوانده می‌پذیرند، از اینکه کاربران هنوز نمی‌دانند دقیقاً چه اطلاعاتی را در اختیار فیسبوک می‌گذارند، ابراز نگرانی می‌کنند.

فیسبوک پس از خاطره تلخی که از ماجرای رسوایی اطلاعاتی با شرکت Cambridge Analytica داشت، این بار مدعی است که این اپ اطلاعات جمع آوری شده از کاربران را در اختیار هیچ طرف سومی قرار نخواهد داد. Cambridge Analytica سال گذشته اطلاعات میلیون ها کاربر فیسبوک را در اختیار یک شرکت پژوهش سیاسی قرار داده بود.

این کمپانی هنوز مشخص نکرده که چه مبلغی را در ازای دریافت این اطلاعات به کاربران داوطلب پرداخت خواهد کرد.

اپ Study هم اینک تنها در آمریکا و هند و برای گوشی های اندروید عرضه شده اما به گفته شرکت سازنده آن، احتمال اینکه در آینده به سیستم عامل ios تعمیم داده شود، وجود دارد.

  • ۹۸/۰۳/۲۲

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">