ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جایی برای ترسوها نیست

| شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - شرایط کشور با سرعت به سمت و سویی در حال چرخش است که به زودی در آن اصولا جایی برای محتاط‌ها، عافیت‌طلب‌ها، باندبازها، رانت‌خوارها، دست‌نشانده‌ها و ترسوها نیست.

اگرچه در مقابل نگرانی در خصوص نوعی افراطی‌گری و تندروی نیز مشاهده می‌شود، اما آنچه مسلم است حداقل ترسوها در تحولات آینده کشور از جمله در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جایی نخواهند داشت. چرا؟ چون وضعیت امروز که برای قاطبه فعالان این عرصه نامطلوب است، ناشی از عملکرد و رفتار احتیاطی، عافیت‌طلبی و باندبازی ترسوها و کوتوله‌هایی بوده که برای حفظ موقعیت اجتماعی، اقتصادی، صنفی یا سیاسی خود نارضایتی‌های امروز را رقم زده‌اند.

این اما تمام ماجرا نیست. امروز و در نتیجه سکوت‌های صنفی، شاهد افزایش شکل‌گیری و اقدامات خودجوش و خارج از چارچوب اصنافی هستیم که نتوانسته‌اند در بزنگاه‌ها نقش و کارکرد لازم و شجاعانه خود را ایفا کنند.

در نتیجه چنین وضعیتی است که یک شرکت بزرگ اینترنتی کشور که کاسه صبرش لبریز شده و کارد به استخوانش رسیده، رفتارهای کلیشه‌ای و پروتکل‌های خفه‌کننده را کنار می‌گذارد و بدون انتظار برای اقدامی صنفی یا هماهنگی با حتی یکی از همکاران خود، دست به قلم برده و با ادبیاتی که ترسوها هرگز به آن سخن نمی‌گویند به انتقاد از وضعیت اینترنت کشور پرداخته و می‌نویسد: مصوبات رگولاتوری امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به زودی آشکار خواهد شود.

در سوی دیگر و در فضای مجازی افرادی با زمینه‌های کاری متفاوت، از یک دانشجو، برنامه‌نویس و استارت‌آپ گرفته تا مدیران، کارمندان و خبرنگارانی که کل اکوسیستم کاری خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در خطر می‌بینند، فارغ از تشکل‌ها، اصناف و انجمن‌ها و سایر اشکال مرسوم، زیر یک نامه را امضا کرده و از شخص رییس جمهوری می‌خواهند تا برای نجات جامعه نیمه فلج فاوا، قبل از مرگ کامل آن، کاری کند و فکری به حال اینترنت و انبوهی از مسایل لاینحل و بلاتکلیف این عرصه کند.

می‌دانیم که از این نامه‌ها چیزی در نخواهد آمد و واکنشی از آن بالاها نخواهیم دید، البته فعلا. چراکه با روال موجود به نظر می‌رسد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد عبور کسب‌وکارهای بیشتری از روی چارچوب‌های مرسوم و بعضا کنترلی نظیر اصناف و اتحادیه‌ها خواهیم بود که ملاحظات و تعارفات ویژه ترسوها جایی در آن نخواهد داشت.

اگرچه این وضعیت شامل ترسوهایی که تا دم مرگ سکوت می‌کنند نمی‌شود و شاید برای برخی آنقدر دیر شود که دیگر حتی حق و نای جبران یا اعتراض کردن را هم نداشته باشند. (منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">