ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جای نگرانی نیست!

| يكشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - مدتی است که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی "طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی" نقل محافل شده است و هرکس بنا بر دانسته‌ها، شنیده‌ها و حدسیات خود آن را نقد می‌کند.

برخی می‌گویند آیا می‌دانستید به موجب این طرح از این پس عضویت در کانال‌های تلگرام جرم محسوب خواهد شد؟ برخی می‌گویند آیا می‌دانستید اینترنت به نیروهای مسلح واگذار می‌شود و از این‌گونه آیا می‌دانستیدها که به صورت شنیده‌ها و شایعات در فضای مجازی پخش می‌شوند، فراوانند.

ما اما از مدت‌ها قبل در جریان تدوین این طرح قرار داشتیم اما به دلایلی اصلا به این موضوع نپرداختیم. اما چرا؟

فارغ از این که تا چه حد اظهارات منتقدان به این طرح درست است یا غلط ما می‌خواهیم بگوییم چرا به این طرح توجه نکردیم؛ نه اظهار نگرانی کردیم و نه اظهار خوشحالی. بماند که در مقطعی قرار بود حتی این طرح با فوریت در مجلس به تصویب برسد که حتی در آن زمان هم ما به این مبحث ورود نکردیم. حالا هم که قرار است در روال عادی مجلس کار خود را پیش ببرد.

اما چرا به جز مقاله حاضر در همین شماره که به قلم استادم عباس پورخصالیان نگاشته شده است ما به این موضوع و موضوعاتی له یا علیه این مقوله نپرداختیم. برای پاسخ به این چرایی مخاطبان را ارجاع می‌دهیم به گذشته و به ذکر مصادیقی انگشت‌شمار بسنده می‌کنیم.

·       شبکه ملی اطلاعات مصوبه مجلس را با خود داشت. حالا کجاست و چه شد؟ آیا کسی یا نهادی برای اجرایی نشدن آن مورد بازخواست قرار گرفت؟ خیر!

·       پروژه دولت الکترونیکی چطور؟ آن هم مصوبه مجلس و تاکیدات مکرر را با خود داشت. خروجی آن چه بود؟ تقریبا هیچ. آیا کسی یا نهادی مورد بازخواست قرار گرفت؟ خیر!

·       بیایید از حیث جرم‌انگاری که ظاهرا در بخشی از طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی، پیش‌بینی‌های صورت گرفته به موضوع بپردازیم. همان طور که می‌دانیم عضویت در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده هم ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود. خروجی‌اش چه بوده است؟ هیچ! از مقامات مسوول گرفته تا بسیاری از شهروندان عادی در این شبکه‌ها عضو هستند و به فعالیت روزمره می‌پردازند. در ماجرای اخیر فیلتر تلگرام و ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌ها که حکم قضایی هم داشت سرانجام چه شد؟ آیا کسی یا نهادی مورد بازخواست قرار گرفت؟ خیر!

اما طرح اخیر مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی چه؟ در صورت تصویب و رسیدن به مرحله اجرا در آینده نامعلوم، آیا سرنوشت دیگری جز آنچه که ذکرش رفت خواهد داشت؟ خیر!!

اما اگر این بار پاسخ شما مثبت است، صبر می‌کنیم و می‌بینیم!

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۹/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">