ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پایان اجلاسWSIS پایان فعالیت‌ها نبوده بلکه آغاز معماری و ساخت عصر اطلاعات در جهان است.
به گزارش (ایسنا)، مهندس«نصرالله جهانگرد» دبیر شورای عالی اطلاع رسانی گفت در کنفرانس تخصصی مدیریت فناوری اطلاعات و توسعه‌ی ملی، چالش‌های اصلی در مدیریت کشور را در سه بخش دانشگاهی، دولتی و خصوصی بررسی کرده وعدم به کارگیری IT را در مدیریت به عنوان مهم‌ترین چالش این بخش عنوان کرد .
وی با اشاره به محوریتICT در عملیات توسعه‌ی کشورهای مختلف گفت: دولت‌ها با بکارگیریICT درخدمات دولتی،توسعه‌ی صنعت،توسعه‌ی منابع انسانی و تجارت الکترونیک محور‌هایICT دردنیا هستند که با تمرکز بر هر کدام از این موضوعات درحرکت شتاب دهنده به سمت توسعه حرکت می‌کنند و هر کدام اثرات تعاملی بر دیگر بخش‌ها دارند.
دبیرشورای عالی اطلاع رسانی افزود:به کارگیری روش‌های قانونی به کارگیری شرکت‌های مشاوره و استفاده از افراد خبره و توسعه‌ی شرکت‌های مشاوره از جمله راه کارهایی هستند که می‌توان به کار گرفت .
جهانگرد کمبود تجربه در اجرای راه حل‌های بزرگ و یکپارچه و کمبود تجربه در اجرای راه حل‌های سرویس محور را از جمله مشکلات و چالش‌هایی عنوان کرد که در بخش خصوصی وجود دارد .
وی فقدان یک ارتباط فعال بین بازار و دانشگاه را از جمله معایب بخش دانشگاهی عنوان کرد و گفت: عدم وجود اطمینان بین بخش خصوصی ودانشگاه جهت استفاده از توان تحقیقات و کمبود رویکرد‌های تحول برانگیز و فعالیت‌های دانشگاهی مناسب با روندهای جهانی را باید مورد توجه قرار داد و با افزایش تعامل و اطمینان بین دانشگاه و شرکت‌های مجری از حضور دانشگاهیان در پروژه‌های بزرگ بهره مند شد .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی همچنین در نشست خبری که در کنار این کنفرانس برگزار شد با اشاره به اجلاس WSIS که از 25 تا 28 آبان ماه سال جاری با حضور نزدیک به 20 هزار شرکت کننده از 176 کشور در تونس برگزار شد اظهار داشت: حدود 330 غرفه‌ی دانشگاهی در نمایشگاه جنبی از 67 کشور حضور داشت و همه کمپانی‌ها و نهادهای جهانی بودند که در این کنفرانس شرکت کرده وبه ارایه‌ی دستاوردها و تجارب خود در زمینه‌ی استفاده ازICT در ابعاد مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، فقرزدایی و توانمندسازی زنان برای اشتغال پرداختند .
وی با اشاره به هیات رسمی‌ایران برای حضور در اجلاس که به مسوولیت وزیر ICT شرکت کردند گفت : ایران غرفه‌ای به مساحت 88 متر در نمایشگاه جنبی اجلاس داشت که در آن غرفه برنامه‌های فناوری اطلاعات ایران در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شد و از حوزه‌ی علمیه‌ی‌قم، موسسه‌ی تبییان ، انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران ، انجمن تولید کنندگان محتوا وا طلاعات ایران و انجمن جامعه‌ی اطلاعاتی به ارایه‌ی دستاوردها و فعالیت‌های خود پرداختند .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با اشاره به استقبال خوبی که غرفه ایران در این نمایشگاه به عمل آمد، اظهار داشت: تونس علاقه‌ی ویژه‌ای به کشورمان و مسؤولان آن و اهداف سیاسی و فرهنگی که در ایران دنبال می‌شود دارد و غرفه‌ی ایران به رغم کوچک بودنش بازدیدکنندگان زیادی را به خوب جذب کرد .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی به 400 نشست جانبی که در این اجلاس برگزار شد اشاره کرده و خاطر نشان کرد: از بین این تعداد نزدیک به 60 مورد توسط نهادهای مهم جهانی که اتقاق‌های مهمی‌را سامان دهی می‌کنند، برگزار شد .
وی یادآور شد: از ایران نیز 9 کارگاه در بخش‌های مختلف اجرا شد.
جهانگرد از ویژگی‌های مهمی‌که در این نمایشگاه ارایه می‌شد را شتاب کشورهای مختلف دنیا برای توسعه‌ی همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در ارتقای توانمندی استفاده از ICT عنوان کرد .
وی تصریح کرد : خلاء این بخش از همکاری‌های جهانی و بین المللی در ایران وجود دارد و ما نیاز به همکاری منطقه‌یی در این زمینه داریم که در این راستا مذاکراتی با کشور افغانستان انجام دادم تا بتوانیم از توان مشترک این کشور استفاده کنیم .
جهانگرد با بیان این که در پی اجلاس، دو سند مهم تحت عنوان سند تونس و مهم تر از آن سند اصلی کنفرانس تصویب شد،گفت: سند اصلی کنفرانس به عنوان سند مصوب سران محسوب می‌شود که در این سند تمام جنبه‌های اجتماعی ، اقتصادی، و تکالیف کشورها در این حوزه تا سال 2015 مطرح شده است .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی نحوه‌ی اداره‌ی کلان اینترنت را یکی از بندهای جنجالی این سند عنوان کرد و اظهار داشت: اجماع جهانی بر آن بود که حاکمیت اینترنت باید از حالت انحصاری آمریکا خارج شود ولی آمریکا با این موضوع مقاومت کرد و برای آن تصمیم قطعی گرفته نشد و سال آینده نیز فرومی ‌خواهد بود که دولت‌ها، بخش خصوصی وNGO‌ها را آن را برگزار می‌کنند که پیرامون این موضوع نتیجه‌ای حاصل شود .
وی با اشاره به برنامه‌ی چهارم توسعه اظهار امیدواری کرد : امیدوارم با انجام صحیح برنامه‌ی چهارم توسعه تمام برنامه‌هایی که تا سال 2015 پیش‌بینی کردیم تا پایان برنامه‌ی چهارم توسعه صورت بگیرد .
وی یادآور شد: در بحث توسعه جامعه‌ی اطلاعاتی بیشتر توافقات به صورت چند جانبه بود و البته مذاکرات مقدماتی نیز با دو کشور برای تبادل تجربیات دو طرفه انجام دادیم .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی تاکید کرد : سند مهم این اجلاس همان اعلامیه اصول و برنامه‌ی عمل است که این دو در اجلاس ژنو از هم جدا بود و در این اجلاس باهم ادغام شد و لازم است به این موضوع اشاره کنم در بندهای مختلف این سند کشورمان جزو کشورهای اصلی مذاکره کننده بود و ردپای کشورمان را می‌توانیم در آن بندها پیدا کنیم .
جهانگرد همچنین خاطر نشان کرد : سیاست اغلب دولت‌ها این است که هاستینگ را در داخل کشور خود به وجود آورد چون این موضوع از جنبه‌ی اقتصادی و امنیتی مهم است ولی باید لوازمش فراهم شود و اعتماد مردم نیز به وجود آید.
وی همچنین با اشاره به بحث فیلترینگ گفت: بحث فیلتر در همه‌ی کشور‌ها مطرح بوده و عموما جنبه‌ی سیاسی آن مورد اختلاف است و در زمینه‌ی فرهنگی و اقتصادی آن اختلاف چندانی وجود ندارد ، بحث فیلترینگ سیاسی داخلی امری متغیر است و بخشی به لحاظ سلیقه‌ی مدیران و برخی نیز در شرایط مختلف تغییر می‌کند ، و د رواقع به عنوان یک اصل نیست که بتوانیم در مذاکرات به آن بپردازیم ومن امیدوارم بتوانیم در این رابطه به نتیجه برسیم و مشکلات مرتفع شود .
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی در پایان نقش مطبوعات را به عنوان نماینده‌ای از سوی جامعه برای پرسش از مسوولان در ارتباط با انجام مسوولیت‌ها و اهداف مورد نظر بسیار مهم قلمداد کرد و گفت : به این ترتیب مردم توانمند تر شده و مسوولان نیز به درستی عمل می‌کنند .

  • ۸۴/۰۹/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">