ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قالَ سَنَنْظُرْ اَصَدَقْتَ اَمْ کُنْتَ مِنْ الْکاذ‌ِبینْ

آیه 27 سوره مبارکه نمل

گفت؛ باید تحقیق کنم تا صدق و کذب سخنت را دریابم.

مدیر محترم مسئول پایگاه اطلاع رسانی بازتاب

با سلام،

بازگشت به خبر با شناسه شماره 27784 مورخ 25/5/84 مندرج در پایگاه اطلاع رسانی بازتاب با عنوان " صدها میلیارد اموال بیت المال در چاه تکفا" نکات ذیل را ایفاد می دارد، لطفا برغم محفوظ بودن حق شکایت، به منظور رعایت حقوق متقابل نسبت به درج آن در پایگاه یاد شده وبصورت همتراز خبر یادشده اقدام لازم مبذول دارید.

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی از هر گونه نقد منصفانه عملکرد خود استقبال نموده تا از رهگذر تعاطی فکری و ارزیابی ها، راهنمای عمل بهتری برای آینده فراهم شود و ارزیابی عملکرد امروز نیز برای هر گونه اقدام مقتضی میسر شود، لیکن انتظار می‌رود که با تبعیت از کلام وحی نسبت به صدق و کذب اخبار قبل از انتشار آنها تحقیق شود تا تضییع حقی صورت نگیرد.

ما، در دبیرخانه، به حضور و نظارت خداوند در کلیه اعمال خود یقین داشته و مردم را صاحب اصلی حق بازخواهی اقدامات همه کارگزاران نظام می‌دانیم و لذا پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی قانونی هستیم.

1- برنامه "توسعه کاربری فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات ایران"(تکفا) اولین برنامه فراگیر ملی در بکارگیری یک فنّاوری پیشرفته برای توانمند‌سازی کلیه بخش‌های کشور در جهت رشد و توسعه و ارایه خدمات بهتر و نوین به مردم شریف میهن اسلامی می باشد، این برنامه در کلیه قلمرو‌ها از جمله آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، تجارت و انواع خدمات دولتی و..... می‌باشد. مشابه این برنامه در اغلب کشور‌های جهان با هدف دستیابی به رشد و توسعه سریعتر و پایدار در طی دهه اخیر بر پا شده است و علیرغم مشکلات بسیار زیاد در اجرای این برنامه‌ها هر روز اعتبارات بیشتری را به آن اختصاص می دهند تا زمینه رشد خود را تقویت نمایند.

2- لازم است اشاره شود که میزان اعتبارات پیش‌بینی شده برای توسعه بخش ارتباطات ( پست و مخابرات ) کشور طی برنامه سوم توسعه سال‌های 1379 تا 1383 معادل پنجاه هزار میلیارد ریال بوده و عملکرد برنامه سوم در این قلمرو، در بخش دولتی معادل چهل و پنج هزار میلیار د ریال و در بخش خصوصی و تعاونی معادل پنج هزار میلیارد ریال می‌باشد.

در برنامه سوم توسعه برای توسعه فنّاوری اطّلاعات برنامه مستقلی پیش بینی نشده بود و مقرر بود درصدی از اعتبارات هر بخش برای توسعه فنّاوری اطّلاعات منظور شود که با توجه به مکانیزم بودجه ریزی کشورمان تحقق نیافت. لذا از سال سوم برنامه توسعه سوم یعنی سال 1381 براساس تبصره های بودجه سالانه جهت جبران این کمبود اقدام گردید که در کل طی سه سال، حدود دو هزار و ششصد میلیارد ریال پیش‌بینی شد و کمتر از نصف آن در تخصیص تحقق یافت و این اعداد در مقایسه با ارقام بالا بیانگر جایگاه فنّاوری اطّلاعات در کل توسعه کشور می‌باشد.

لازم به ذکر است که در برنامه چهارم توسعه حداقل میزان اعتبارات برای سرمایه گذاری در بخش ICT دویست هزار میلیارد ریال است که سهم بخش فنّاوری اطّلاعات حدود چهل هزار میلیارد ریال برآورد می شود و با اعتبارات فوق امیدواریم سهم این بخش مهم در تولید ناخالص داخلی از 2 درصد فعلی به 4 درصد افزایش یابد که هنوز پایین تر از شاخص های بین المللی است که در حال حاضر با توجه به اهمیت ICT در توسعه کشورها این رقم بطور متوسط تا 7 درصد می باشد.

3- مطلب مندرج در ذیل عنوان یاد شده، یکی از انواع نقدها بر برنامه توسعه کاربری فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات ایران( تکفا) می باشد، این برنامه بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال 1381 و با حمایت هیات محترم وزیران در کلیه عرصه های اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی- انتظامی کشور آغاز شده که بتدریج آثار خدمات رسانی آن به ظهور رسیده و می رسد، لیکن عنوان و مطالب بهتان انتخاب شده برای خبر مذکور، بطور غیر منصفانه هتک زحمات کلیه دست اندرکاران امر در کشور و می‌تواند موجب گسترش بد‌بینی نسبت به مجموعه مدیران خدوم دولت اسلامی ایران و تشویش اذهان عمومی گردد. دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی آماده پاسخگویی به هر گونه سئوال یا ابهام در خصوص اقدامات خود می باشد و مزید آگاهی مسئولین آن پایگاه، کلیه اطّلاعات عملکرد برنامه تکفا تا حد پائین‌ترین قراردادهای فردی در سرتاسر کشور در پایگاه اطلاع رسانی تکفا موجود و در اختیار مسئولین نظارتی نیز بوده است.

برنامه تکفا از جهات مختلف اقدامات نمونه در کشور صورت داده است، از جمله با ایجاد یک پایگاه، اطّلاعات کلیه موافقت نامه ها- قراردادهای شرکتی- قراردادهای حقیقی و انواع وام‌های اعطایی در آن ثبت و ضبط گردیده و در اختیار کلیه نمایندگان ویژه و دستگاههای نظارتی بوده و الگوی مناسبی برای کلیه پروژه های عمرانی کشور می تواند باشد.

اعداد و ارقام مندرج در خبر صحیح نمی باشد و کل مبلغ تخصیص یافته اعتبارات تکفا کمتر از نصف اعداد مندرج بوده که بطور مستقیم و بر اساس شرح وظایف و پروژه های معین بین دستگاههای مسئول و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضمن مبادله موافقتنامه و از طریق خزانه کشور تخصیص یافته است. تمام این اعتبارات و مبالغ در چارچوب نظام مالی دولت اقدام شده و اعتبارات یاد شده در حساب دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی نبوده و این دبیرخانه عملیات مالی در این سطح انجام نداده است. دبیرخانه صرفاً فعالیت فرهنگ‌سازی، اشاعه و ترویج فرهنگ کاربرد فنّاوری اطّلاعات در ارکان برنامه‌ریزی و اجرایی، مشاوره فنی، هماهنگی در طرح ها و پروژه ها را بر عهده داشته و در این مسیر تعدادی پروژه های مطالعاتی کوچک و متوسط را به انجام رسانده که اطّلاعات کلیه فعالیتها موجود و در دسترس عموم قرار دارد.

بعد از 25 سال کار اجرایی انجام دادن در ایران متوجه بوده و هستیم که هر گاه در یک فعالیت ارقام اعتباری از حدودی کمی بیشتر می شود عده ای علاقه‌مند پیدا می شوند که بطرق مختلف تقاضای سهم و حضور در آن داشته باشند. چه بصورت مستقیم و چه بصورت غیر مستقیم و اگر نشد از طریق هتک، تلاش در جایگزینی مطلوب خود خواهند نمود، لذا از آغاز تدوین برنامه تکفا روشی اتخاذ گردید که دبیرخانه دخل و تصرفی در پول و اعتبارات نداشته باشد و تمام اعتبارات از مسیر قانونی و با مبادله موافقتنامه بین دستگاه های مسئول صورت گیرد که علاقه‌مندان شیرینی از اطراف فعالیت های تخصصی و علمی کنار بروند، بحمدا...- نیز چنین شده است. اکنون نیز این خبر و تحلیل ها بعلت عدم آشنایی نویسندگان با مکانیزم توزیع اعتبارات تکفا صورت گرفته است و بیشتر توهم است تا واقعیت و ما نیز توکل به خداوند داریم که فرموده است: اِنَّ الَّذینَ جآءُوا بِالْاِفْکِ عُصْبَهٌ مَّنکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَّرالَّکُم بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِیٍ مِّنْهُمْ مَّا اکْتَسَبَ مِنَ الْاِثْمِ والَّذِی تَوَلَّی کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظیمٌ " ( آیه 11 سوره مبارکه نور).

(همانا آن گروه که به شما بهتان بستند مپندارید ضرری به( آبروی) شما می‌رسد، بلکه خیر و ثواب نیز خواهید یافت و هر یک از آنها نیز بعقاب اعمال خود می‌رسند و آنکس که راًس و منشا این بهتان بزرگ گشت هم بعذابی عظیم می‌رسد.)

4- سیاستهای مندرج و مصوب هیات محترم دولت وشورای‌عالی اطلاع‌رسانی برای اجرای برنامه تکفا تا حد زیادی کنترل و اجرا شده است، از جمله لزوم انجام این فعالیتها، اولویت مشارکت بخش خصوصی و تعاونی و بطور کلی غیر دولتی در انجام امور است. این اقدام عامل بسیار خوبی برای تضمین کیفیت – کمیت- زمانبندی- گسترش اشتغال و کارآمدی- راندمان بهتر نهاده‌های مالی برای انجام پروژه‌ها بوده است و اگر در زمان آتی سیاست دیگری در هیات محترم وزیران تصویب و ابلاغ شود قطعا همان بکار بسته خواهد شد، ولی تا آن زمان چه ایرادی بر انجام این مصوبه بوده است؟ البته افرادی که به دلایل مختلف نتوانسته باشند در حد انتظار خود از اعتبارات و قراردادها بهره مند باشند می‌توانند امروز محرک این نوع تحلیل های غیر منصفانه باشند.

ما مفتخر هستیم که با مدیریت و دانش از کمترین نسبت اعتبارات دولتی بالاترین تحرک در اقتصاد قلمرو ICT در کشور را بوجود آورده ایم و گزارش سالانه آن نیز بطور رسمی منتشر گردیده و به تناوب در هیات محترم دولت، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز ارایه شده است.

نقد بر چگونگی توزیع اعتبارات و سهم مراکز مختلف، در گنجایش یک خبر کوتاه و ارقام غیر مستند نمی گنجد، بخصوص تقلیل و تحقیر زحمات فنی خیل اندیشمندان مجموعه‌ای از بهترین مراکز علمی - فنی ایران جز از سوی افراد ناآگاه و تب‌زده سیاست صادر نمی شود. اگر افرادی مایل باشند که تحلیل درست از عملکرد داشته باشند تا نسبت به اشتباهات احتمالی راه حل صحیح ارائه کنند مسیر مبادله اطّلاعات و گفتگو باز بوده و انشا الله موجب رشد و اصلاح کشور خواهد شد.

بهر حال مجدداً یاد آور می گردد اطّلاعات کلیه اقدامات، اعم از اعتبارات - تخصیص ها- وام ها- قراردادها و..... بصورت ثبت دیجیتال در پایگاه اطّلاعات موجود بوده و هر ساله نیز در نشریه تکفا بطور کامل چاپ گردیده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

5- در مورد خط و زبان فارسی و راهنمایی های ساده و معجزه آسایی که مرقوم شده است، باید به اطلاع برساند که پیش از آغاز برنامه تکفا، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی و کمیسیون تخصصی اطلاع رسانی مربوط، اقدامات گسترده ای را برای حمایت از گسترش اطّلاعات در محیط رایانه ای به خط و زبان فارسی را شروع کردند و با حمایت از کارهایی که قبل از این آغاز شده بوده، یعنی بحث استاندارد سازی نحوه نمایش خط فارسی در محیط رایانه ای که سابقه بیش از 15 سال در کشور دارد و چند موسسه در این امر دخیل می باشد، زمینه لازم برای تامین این نیاز راهبردی را فراهم نمودند.

تا کنون نمایش الفبای فارسی در محیط رایانه با تطابق استاندارد یونی کد پیگیری گردیده است و در خصوص موارد گسترده دیگر با تهیه گزارش های علمی دقیق و ارائه به فرهنگستان زبان فارسی راهنمایی لازم را کسب و اقدامات وسیعی آغاز گردیده است. در این رهگذر رئیس محترم وقت فرهنگستان زبان فارسی با اشراف به اهمیت موضوع دستور تشکیل زیر کمیسیون تخصصی زبان و رایانه در فرهنگستان زبان فارسی با حضور افراد متخصص زبان شناسی و رایانه را از سال 1382 صادر نمودند که تا کنون فعال بوده و راهنمایی لازم را بعمل آورده اند. همچنین دو همایش علمی وزین با حضور اساتید فن در دانشگاه تهران برگزار گردیده و گزارش کامل اقدامات مربوط به خط و زبان فارسی- حمایت از تولید محتوی به خط فارسی در محیط رایانه در کشور بطور مستقل تهیه و اعلام شده و پیشرفت آن نیز مجدداً اعلام می‌گردد.

پروژه لینوکس فارسی از افتخارات فنی کشور می باشد که با اجرای آن بحث برپایی سامانه عامل ملی نیز دنبال می شود. تا کنون با زحمات گسترده فعالین این بخش، قسمتهای زیادی از کار انجام شده و انشاالله با تکمیل پروژه ها در بازار کشور امکانات فنی گسترده ای در جهت ایجاد استقلال فنی از سلطه انحصاری ویندوز و شرکت مایکروسافت امریکایی فراهم می شود.

6- در خصوص نگرانی خبر نویس یاد شده در باره تصویب برنامه تکفا 2 لازم است به آگاهی برسانیم اساساً مطلب معینی تحت عنوان برنامه تکفا 2 در هیچ مرجعی و از جمله هیات محترم دولت قبلی طرح و تصویب نشده است که این دبیرخانه بطور شتاب زده در صدد اجرای آن باشد، بلکه کلیه اهداف و وظایف اجرایی تداوم بکارگیری فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی اجرایی کشور در قالب برنامه چهارم توسعه و در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله توسعه ایران تدوین و بطور دقیق به تصویب مراجع قانونگذاری رسیده و هر یک دارای تعریف کار روشن، دستگاه مسئول و معین و اعتبار مشخص در قانون می باشد که در چارچوب مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بتدریج از سال 84 تا پایان برنامه چهارم توسعه ایران بکار گرفته خواهد شد. (انشاالله)، از جمله این اهداف و وظائف مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در خصوص توسعه دسترسی به اینترنت برای کلیه مراکز علمی- آموزشی – فرهنگی می باشد.

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی در جهت انجام وظیفه کارشناسی و فنی خود در طی سالهای اخیر با انجام پروژه های کوچک و متوسط متعدد سعی در کسب تجربیات و تقویت مبانی نظری و اجرایی از دیگر نقاط جهان داشته تا با توجه به آنها در بکارگیری در مراحل مختلف مانع از اتلاف هزینه اعتبارات و زمان انجام کار بعلت فقدان تجربه باشد و برخی اخبار پراکنده رسانه‌ها با استفاده از کلمه تکفا2 در این ارتباط می‌باشد.

7- کلیه مطالبی که در خبر یاد شده به عنوان نقطه ضعف ذکر شده است شامل رشد شرکتهای فعال در بازار - رشد اشتغال اهل فن ( که خوشبختانه امروز در قلمرو ICT بندرت امکان دارد فردی دارای حداقل تخصص بوده و بیکار باشد)، تخصیص انواع وام به بخش غیر دولتی- همکاری با دانشگاهها- از جمله موارد قابل اندازه گیری موفقیت تکفا در عرصه اجرا می باشد و معلوم نیست به چه دلیل واهی محل مذمت قرار گرفته است. تحلیل های ارائه شده نیز عموماً منبعث از استنباط غلط نویسنده خبر است، مثلاً اشاره شد که از سهم تعاونی ها، 82 درصد را به یک تعاونی داده اند..... اصلاً هیچگونه تقسیم بندی و سهمی برای هیچ یک از بخش های خصوصی- تعاونی یا دولتی در کار نبوده است، بلکه در گزارش عملکرد قراردادها ذکر شده که چند مورد قرارداد با چه کسانی بوده است. فعالیت های یاد شده گزاره ماوقع است و نه ارزیابی تطبیق سهم با عملکرد که مورد ایراد قرار گرفته است.

یا واگذاری یک چهارم بودجه اعتبار دانشگاه‌ها در سال 81 به دانشگاه شریف، یک غلط و دروغ مطلق است، اصلاً در اجرای فعالیتها، دبیرخانه پولی توزیع نمی کرده است که یک چهارم به دانشگاه شریف داده باشد و این دانشگاه نیز چنین پولی از محل تکفا دریافت نکرده است. بهر حال آیا توان درآمد‌زایی یک دانشگاه معتبر کار بدی است که مورد بی‌حرمتی قرار بگیرد؟

8- اهمیت و ارزیابی میزان موفقیت برنامه تکفا مقوله‌ایی است که امروزه بحمدالله در سایه توسعه کشور و خصوصاً ابزار و رسانه‌های نوین و اینترنت توسط ناظران، فعالان دست اندرکار صنعت ICT و همچنین از طریق جراید و خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌ها و وب‌گاه‌های خبری جریان دارد، و یقیناً مطالب انتقادی نویسنده خبر نیز در صورت واقعیت مورد توجه قرار خواهد گرفت. لیکن هتاکی ویژگی قلمروهای تخصصی و خدمتگذاری نیست بلکه نقد روشنگرانه توام با راهنمایی موید معرفت علمی افراد به قلمرو و تعهد به توسعه و پیشرفت کشور می باشد.

9- در خبر مرقوم داشته‌اند که شورای‌عالی اطلاع‌رسانی مجری تکفا بوده وبی‌کفایت است( ودر نسخه اول که در برخی پایگاه‌ها کپی و ثبت شده است دبیر شورای‌عالی را نیز در راًس آن فرض نموده و مورد خطاب قرار داده بودند)، در حالیکه دبیرخانه مسوًل هماهنگی ملی این برنامه بوده و در اجرا کلیه دستگاههای کشور مسئولیت داشته‌اند، و ساحت عالی اعضاء محترم شورای‌عالی(که مرکب از رییس جمهور بعنوان رییس و تعدادی از وزرا، همراه دیگر شخصیتهای ملی و حوزوی می‌باشد) بدور از این بی‌حرمتی است، و این نیز ناشی از فقدان توجه و اطلاع نویسندگان خبر بوده است.

10- نوع عنوان و مطالب غیر مستند خبر، نشان از روال غلط جاری در کشور ما می باشد که در موقع جابجایی دولتها و مسئولین، مخالفین و بعضاً متضررین یک برنامه و یا کسانی که انتظار آنها از برنامه ای به نتیجه نرسیده است با روش تخریب زحمات و افراد مسئول، و به امید احتمال جایگزینی مطلوب آنها شروع می شود و با تداوم زنجیره ای انتشار شایعات و اخبار دروغ و غیر مستند تلاش بر به کرسی نشاندن توقع خود دارند. انتخاب کلمات منفی "رانت و رانت‌خواری"، "شرکت‌های نور‌چشمی"، "گروههای پر نفوذ" و "تزریق پول به بخش خصوصی"، کلمات و ادبیات مورد توجه فضای فعلی سیاسی کشور می ‌باشد که در تدوین خبر و شایعه مورد نظر با همین رویکرد بکار گرفته شده است. ما نیز در دبیرخانه بدور از این فرهنگ نمک نشناسی و قدر نشناسی رایج در عرصه سیاست ایران نیستیم، اگر چه نوع کار دبیرخانه یک قلمرو تخصصی و بدور از دسته‌بندیهای رایج مرافعات فضای سیاست زده بوده است ولی فعلاً در کشور ما رسم تقدیر اینگونه است که خوش استقبال و بد بدرقه هستیم، لیکن برغم اینکه ما شاهد تسلط این سنت سیئه در پیرامون فضای فعالیت اجرایی کشور هستیم با توکل بر خداوند کریم و با جدیت مشغول انجام وظیفه خود می باشیم، و برای تحویل و تحول مسئو‌لیت خطیر خود نیز مشتاق هستیم.

راستی چرا باید توفیقات این حرکت عظیم ملی تحقیر شود؟؛

تکفا اولین برنامه ملی در بکارگیری یک فنّاوری پیشرفته در توسعه همه‌جانبه کشور در طول کل چند دهه اخیر ایران بوده که به موفقیت نسبی خوبی دست‌یافته و در مقام اصلاح مسیر آینده نیز قابل بررسی است و اکنون به عنوان یک تجربه ملی مورد بررسی ونقد مراکز علمی کشور قرار دارد.

تکفا موجب اشاعه وگسترش رویکرد دانایی‌محوری در کلیه بخش‌های اجرایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گردیده و مفتخر است که بیشترین اثر را در تدوین رویکرد چشم‌انداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی ایران اسلامی داشته است.

تکفا موجب گسترش بکارگیری فنّاوری اطّلاعات در تمام سطوح علمی، فنی، اجرایی و اداری کشور گردیده و انشاالله موجد ارایه خدمات بهتر برای مردم عزیز کشور گردیده و خواهد شد.

تکفا موجب رشد وسیع در توجه به تولید و توزیع اطّلاعات دربخش‌های مختلف بوده و آثار این امردر همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و... ملموس می‌باشد.

تکفا موجد شدت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در این عرصه گردیده بنحوی که بیکاری در این حوزه نزدیک به صفر است و از سوی دیگر باعث رشد بسیار بالای ورودی مراکزعلمی و دانشگاهی کشور در رشته‌های مرتبط گردیده است.

تکفا......

اینها بخشی از بی‌کفایتی‌های! مسئولین این برنامه است و البته، با کمال خضوع در برابر هر نقد منصفانه شنوا بوده وخود را مسئول می‌دانیم و امیدواریم که همه ما دغدغه اعتلاء میهن اسلامی ایران را داشته باشیم.

و من‌الله التوفیق و علیه‌التکلان

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی
رونوشت:

- پایگاه خبری جهت درج در ان پایگاه

- معاونت فنی

- پرونده مربوطه

  • ۸۴/۰۵/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">