ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جیتکس 2006 شروع شد

| شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۸۵، ۰۷:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در صفحه نخست امروز صفحه اول اکثر روزنامه های اماراتی و غیر اماراتی که دراین کشور به زبان های مختلف منتشر می شوند، تیتر آغاز به کار بیست و ششمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش بست تا به عمر بزرگترین رویداد ICT منطقه خاورمیانه نیز یک سال دیگر اضافه شود.

در ساعات نخستین صبح امروز نمایشگاه جیتکس دبی پذیرای شیخ آل مکتوم و تعدادی از مقامات این شیخ نشین بود. جیتکس 2006 در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که بیش از 3 هزار شرکت از بیش از 60 کشور جهان در آن حضور پیدا کرده بودند.

از جمله تفاوت های کاملاً آشکار نمایشگاه امسال جیتکس که از لحاظ بصری نیز وسعت آشکاری به این نمایشگاه بخشیده است می توان به نخستین حضور شرکت های مخابراتی و ارتباطی اشاره کرد که محصولات، خدمات و راهکارهای جدید خود را در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشتند.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دولت های منطقه خاورمیانه به نسبت سایر کشورهای آسیایی هزینه بیشتری را برای توسعه فناوری اطلاعات خواهند کرد. بنابراین امسال نیز همچون سال های گدشته نمایندگان دولت ها و بخش خصوصی فعال در منطقه خاورمیانه به نمایشگاه جیتکس آمدند تا از نزدیک با جدیدترین محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و البته از امسال و به صورت ویژه ارتباطات دیدن کنند.

دستاوردهای جدیدترین تحقیقات شرکت بین المللی تحقیقات بازار جهانی (IDC) پیش بینی می کند مصرف کنندگان و خریداران نهایی 2/1 تریلیون دلار در سال 2006 برای خرید محصولات مرتبط با IT هزینه خواهند کرد که این رقم با 6 درصد رشد به 5/1 تریلیون دلار در سال 2010 خواهد رسید.

در منطقه خاورمیانه نیز دو کشور امارات متحد عربی و عربستان با صرف 12/18 میلیارد درهم در زمینه IT 77 درصد از کل هزینه انجام شده در میان دولت های این منطقه را به خود اختصاص داده اند. تخمین های تجاری نشان می دهد که حجم بازار IT منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا(MENA) از 9/6 میلیارد دلار در سال 2003 به 4/13 میلیارد دلار در سال 2008 افزایش خواهد یافت.

یکی از اتفاقات جدید در جیتکس 2006 که برای نخستین بار نیز برگزار می شود به اضافه شدن سالن جدید شرکت های مخابراتی و ارتباطی مربوط می شود که با استقبال شرکت های و اپراتورهای بزرگ دنیا نیز همراه بود و این امر دلیلی بر رشد ICT در سال های اخیر و ادامه این رشد در آینده (در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) دارد.

بخش جدید نمایشگاه جیتکس که در مساحتی بالغ بر 15 هزار متر مربع دایر شده است، سالن زبیل (Zabeel) نام دارد. هدف از ایجاد این سالن جدید نیز تلاش برای تشویق بزرگترین شرکت های پیشتاز در فناوری و بخش مخابراتی و ارتباطات راه دور، شامل اپراتورها، شرکت های فراهم کننده زیرساخت های ارتباطی، شرکت های ارایه دهنده خدمات و کاربردهای ماهواره ای، فناوری های مرتبط با IP و در نهایت شرکت های فروشنده موبایل است.

ایرانی ها نیز امسال و همچون سال های قبل به شکل مستقل و گروهی در جیتکس حضور یافته اند. در روز نخست برگزاری نمایشگاه برخی از ایرانی ها به شکل منظم آماده پذیرایی از میهمانان خود بودند و برخی نیز همچنان سرگرم آماده سازی غرفه و مستقر شدن در آن بودند.

اگرچه همچون همیشه و بر اساس روال طبیعی در برگزاری نمایشگاه ها، امکان ارزیابی دقیقی از میزان استقبال بازدیدکنندگان وجود ندارد، لیکن امروز غرفه شرکت های ایرانی پذیرای میهمانانی از ایران و سایر کشورها بود.

همچنین از آنجا که جیتکس در نخستین روزبرگزاری از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد به شکل رسمی پذیرایی بازدیدکنندگان است کمتر کسی می توانست در خصوص میزان مراجعات و تعداد احتمالی بازدیدکنندگان و استقبال اظهار نظر کند.

اما بی شک و با توجه به امکانات در نظر گرفته شده در جیتکس از فردا می توان به آمار نسبتاً دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان و نقاط تمرکز در این نمایشگاه دست یافت.

  • ۸۵/۰۸/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">