ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حاشیه‌هایی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

| دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۸۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتالی در حالی به کارش پایان داد که در روز پایانی طبق اعلام مسوولان حدود 150هزار نفر بازدید کننده داشت که بخش اعظم آن‌ها را جوانان دانشجو و دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند و این رقم در مقایسه با سال گذشته پیشرفت چشمگیری را نشان می‌داد اما نمایشگاه امسال با تمام نقاط قوتش انتقادها و حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت.

به گزارش (ایسنا)، این نمایشگاه با مسوولیت وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی ‌برگزار شده و فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی جهت ایجاد و توسعه‌ی محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات دیجیتال فرهنگی و هنری و هم‌چنین ایجاد بستر رقابت میان تولیدکنندگان آثار و محصولات دیجیتال فرهنگی و هنری، جهت رشد، شکوفایی و رونق‌بخشی به بازار داخلی و صادرات در این صنعت از اهداف برگزاری آن بود.

اما یکی از انتقادهای وارده به نمایشگاه امسال فروش سی‌دی‌ها و نرم‌افزاهای قفل شکسته توسط برخی غرفه‌ها بود که این موضوع با توجه به اهداف آن و اینکه به گفته‌ی عیسی زارع‌پور - رییس مرکز توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال - نخستین و بزرگ‌ترین حمایت در حوزه‌ی نرم‌افزار این است که قانون کپی‌رایت در کشور جا بیفتد و قرار است در آینده‌ای نزدیک، تکثیر نرم‌افزار بدون شناسنامه در کشور ممنوع شود، جای تعجب و حتی شاید تاسف داشت.

اما برگزاری مسابقه‌ی هک کردن رسانه‌های دیجیتال نیز یکی از شگفتی‌های دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بود، چراکه برای نخستین بار در فضای جامعه‌ی اطلاعاتی ایران، هک پایگاه‌ها به طور رسمی به مسابقه گذاشته می‌شد.

بر همین اساس ستاد خبری دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به نقل از ‌مسوول اطلاع‌رسانی و تبلیغات دفت جهاد جنبش اسلامی فلسطین (حماس) از علاقه‌مندان دعوت کرده‌بود در مسابقه‌ی هک پایگاه‌های مشهور منتسب به رژیم اشغال‌گر قدس شرکت کنند، ضمن اینکه این دفتر برای کسانی که تا دهم آبان ماه سال جاری نسبت به هک سایت‌های مزبور اقدام می‌کردند، جایزه نقدی هم در نظر گرفته بود.

اما کارشناسان درباره‌ی برگزاری چنین مسابقاتی معقدند گرچه فعالیت‌های اطلاع‌رسانی حرفه‌یی و همه جانبه‌ی صهیونیست‌ها و لابی‌های مرتبط با آن‌ها در اینترنت قابل اجتناب نبوده و بعضا این فعالیت‌ها علیه مبانی اسلام و مسلمانان صورت می‌گیرد ولی چنین اقداماتی‌ نیز نادرست است.

علی‌محمد آقازمانی - کارشناس - در این باره معتقد است: بی‌شک هکینگ به عنوان یک رفتار ناپسند و تاسف‌بار در فضای جامعه اطلاعاتی بین المللی شناخته شده و این اقدام از سوی هر گروه با هر عقیده، تئوری و هدفی ‌محکوم است.

به گفته‌ی او انتظار می‌رود در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز که به گفته‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ قصد دارد به صورت بین‌المللی برگزار شده و به حضور شایسته‌تر رسانه‌های دیجیتالی ایران در دنیای وب کمک کند،‌ رویکردهای حرفه‌یی‌تری برای توسعه‌ی بسترهای رسانه‌های مالتی مدیای کشور و آموزش، ترغیب و تشویق کاربران به Digital Media در دستور کار قرار بگیرد.

به عقیده‌ی این کارشناس هم‌چنین به مسابقه گذاشتن این کار ناپسند نه تنها فرهنگ‌سازی نادرستی را در کشور ترویج می‌کند؛‌ بلکه نشان دادن ضعف ساختارهای اطلاع‌رسانی و فنی رسانه‌های مسلمان در برابر رفتار سازمانی رسانه‌های غربی باعث ‌شده و این تصور را در ذهن متصور می‌سازد که بهترین پاسخ، ‌خاموش کردن رسانه‌ی دیگران است.

به گزارش ایسنا شلوغی بخش بازی‌های رایانه‌یی نسبت به سایر بخش‌ها که اتفاقا در جلوی در ورودی نمایشگاه نیز قرار گرفته ‌بود از حاشیه‌های دیگر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بود.

با وجود آنکه شروع کار نمایشگاه ساعت 9 بود و در این ساعت دانش‌آموزان و اغلب دانشجویان که به گفته‌ی برگزارکنندگان نمایشگاه جمع قابل توجهی از بازدیدکنندگان را تشکیل می‌دادند بر سر کلاس‌های درس بودند، اما حدود ساعت 9:30 با وجود آنکه جمع اندکی در نمایشگاه پراکنده بودند، غرفه‌های بازی‌های رایانه‌یی هم‌چنان از بازدیدکنندگان فراوانی برخوردار بودند، به‌گونه‌ای که شاید در مجموع بتوان گفت این نمایشگاه به پاتوقی برای حرفه‌یی‌ها در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌یی تبدیل شده‌بود.
کودکان و نوجوانان در بخش بازی‌های رایانه‌یی که به دو بخش بازی‌های رایانه‌یی و بازی‌های سالم تقسیم شده بود شده بود در مدت زمانی کوتاه می‌توانستند بازی کنند. البته بازی‌ها خارجی بودند و غیر یک بازی با نام لطفعلی‌خان زند که ظاهرا استقبالی بسیاری از آن نشده بود؛ در بخش بازی‌های سالم نیز بازی بوکس مورد استقبال قرار گرفته بود.

البته در این میان برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با موضوعات متنوع و کاربردی از نقاط قوت نمایشگاه امسال بود که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها نیز برگزار شد، این در حالی است که برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها در نمایشگاه سال گذشته از نظم خوبی برخوردار نبوده و اغلب آن‌ها نیز برگزار نشد.

سر و صدای فراوان داخل نمایشگاه نیز از جمله مواردی بود که بساری از آن گله داشتند. اصواتی که از دستگاه‌های پخش غرفه‌های مختلف با صدای بلند پخش می‌شد، در کنار سروصدای بازدیدکنندگان شلوغی بسیاری را باعث شده‌بود که ه گفته‌ی برخی بازدیدکنندگان حتی به ترک زودتر نمایشگاه برای رهایی از این سروصدا منجر می‌شد.

نکته‌ی جالب در این بین برگزاری برخی نشست‌ها در سالن هایش‌های داخل شبستان در میان آن همه سروصدا بود که در عمل تقریبا هیچ بازدهی مثبتی برای حاضران در نشست‌ها نداشت.

البته رییس دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز با اذعان به سروصدای زیاد غرفه‌ها در داخل نمایشگاه این‌طور گفته بود: در آیین‌نامه‌ی نمایشگاه مشخص شده بود صدای دستگاه‌های پخش داخل غرفه‌ها نباید از دسی‌بل مشخصی فراتر رود و با کسانی که آن را رعایت نکنند، برخورد می‌شود اما به هر حال گاهی صداهای بلندی از غرفه‌ها پخش می‌شد؛ البته تجربه‌ی امسال باعث خواهد شد سال آینده در این‌باره فکری اساسی شده و مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی فقط اجازه‌ی استفاده از هدفون به غرفه‌ها داده شود.

مشکلاتی چون قطعی اینترنت، نبود هماهنگی لازم میان مجری نمایشگاه و غرفه‌داران از جمله مواردی بود که برخی شرکت کنندگان در نمایشگاه از آن گله داشتند.

کارشناسان در زمینه تاثیر این نمایشگاه و نمایشگاه‌هایی از این قبیل در رشد و توسعه صنعت نرم‌افزارهای چندرسانه‌یی معتقدند برگزاری این نمایشگاه در این راستا تاثیرگذار است و برای رشد این صنعت باید از بیشتر از بعد سرگرمی و تفننی از بعد صنعتی به آن نگاه شود و نرم‌افزارها باید از کیفیت و استانداردهای حرفه‌یی برخوردار و قابل مقایسه با نرم‌افزارهای خارجی باشند.

اما در طبقه‌ی دوم سالن نمایشگاه محل بزرگی برای فروش بن کارت وجود داشت که به فروش بن‌کارت‌های 10،‌ 20 و 40هزار تومانی تخفیف می‌پرداخت اما این کارت‌ها بعضا بلااستفاده بودند چراکه برخی غرفه‌ها فاقد دستگاه کارت‌خوان بودند.

این بن‌کارت‌های تخفیف با پشتیبانی بانک پاسارگاد و از طرف وزارت ارشاد به نام شخص صادر می‌شوند و قابل شارژ بودند و چند ماه قبل از برگزاری نمایشگاه از طریق اینترنت به طور رایگان به متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند واگذار شد، اما سایر متقاضیان خرید نیز می‌توانستند با پرداخت مبلغی این بن‌کارت‌ها را خریداری کنند و یکی دیگر از انتقادهایی که به این بن‌کارت‌ها شده در وهله اول اطلاع‌رسانی ضعیف آن قبل از برگزاری نمایشگاه بود.

با وجود تمام گله‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در حالی به کارش پایان داد که به عقیده‌ی بسیاری در مقایسه با سال گذشته از نظم بهتری برخوردار بود، گرچه مطمئنا می‌توانست و می‌تواند بهتر از این باشد.

  • ۸۷/۰۸/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">