ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حضورنمایندگان مجلس دراجلاس تونس ضروری است

| پنجشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

مسؤول کمیته‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی انجمن ICT گفت: حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراجلاسWSIS تونس بسیار ضروری است.
دکتر «علی اکبر جلالی» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس جامعه‌ی اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی دیدگاهش در مورد جامعه اطلاعاتی و اهمیت حضور کشورمان در این اجلاس‌ها گفت: بحث جامعه‌ی اطلاعاتی موضوعی کاملا علمی و منطقی است که بر اساس توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از امور زندگی بشر به عنوان یک ضرورت بوجود آمده است و قطعا موضوع با ارزش و مهمی است که باید پی‌گیری شود.
وی با اشاره به تعریف جامعه‌ی اطلاعاتی که مورد توافق شرکت کنندگان از 190 کشور جهان از جمله ایران در اجلاس اول بوده، مبنی بر این‌که در جامعه‌ی اطلاعاتی همه‌ی اشخاص بدون تمایز و به صورت آزادانه توان خلق، دریافت، شریک‌ کردن و بکارگیری اطلاعات و دانش برای اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و توسعه سیاسی خود را داشته دارند، اظهار داشت: اگر برنامه‌ی اصول و عمل نیز با توافق جهانی مانند این تعریف همه‌پسند باشد جهان را به سمت هم‌گرایی و صلح هدایت می‌کند. اما در عمل کشورهایی هستند که همیشه خود را برتر می‌دانند و از قدرت بیشتری برخوردارند و دنبال سهم بیشتری نیز هستند که عموما مشکلات از همین‌جا آغاز می‌شود، بنابر این اگر جامعه‌ی جهانی موفق شود این نقیصه را برطرف کند و برای همه‌ی کشورها حقوق یکسان در نظر بگیرد مسلما مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.
جلالی با اشاره به موضوع حاکمیت اینترنت گفت:آمریکا خود را آغازگر توسعه‌ی اینترنت می‌داند و به دنبال حق بیشتری در این رابطه است و هم اکنون نیز سهم بزرگی از حاکمیت اینترنت را دارد، اما اجماع جهانی به سمت بین‌المللی کردن حاکمیت اینترنت است و می‌خواهد همه‌ی کشورها را یکسان ببیند. این موضوع اگر به انجام برسد خود یک مثال از خروجی مناسب جامعه‌ی اطلاعاتی است، یعنی اگر دنیا بتواند با تفاهم، حاکمیت اینترنت را بین‌المللی کند و در سامان دهی چارچوب‌های اساسی اینترنت مانند نام‌گذاری ثبت دامنه، بحث اسپم و امنیت اینترنت به اجماع برسد بسیاری از مشکلات توسعه‌ی اینترنت در سطح جهانی مرتفع می‌شود.
وی تاکید کرد: مطمئنا جامعه‌ی اطلاعاتی مورد توافق جهان، بر روی کشور ما نیز تاثیر دارد، لذا بهتر است در برنامه‌ریزی‌های ایجاد آن دخالت داشته باشیم.
وی درباره‌ی مشارکت بیشتر مسؤولان کشور در این موضوع مهم که در آینده خود را بیشتر نشان می‌دهد اظهار داشت: مشارکت ما در این حرکت‌ها بسیار موثر است، گروه ایرانی هم در اجلاس اول به خوبی توانست بر روی برنامه‌ی اصول و عمل تاثیرگذار باشد و از طرف دیگر تجربه‌های خوبی از این اقدام جهانی گرفت، حضور ریاست جمهوری ایران در اجلاس اول بسیار مهم بود،.و البته امیدوارم در اجلاس دوم هم در سطح بالا ظاهر شویم، بنابراین باید حتما در نمایشگاه جنبی اجلاس دوم حضور یافته و توانمندی‌های خود را ارائه کنیم.
جلالی ابراز داشت: اگرچه در مقایسه با سطح جهانی و کشورهای توسعه یافته نتوانسته‌ایم توسعه‌ی ICT در کشور را داشته باشیم اما اقدامات پراکنده‌ی خوبی داریم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پروژه‌ی بزرگ تجهیز ده هزار روستا به دفاتر ICT می‌توان اشاره کرد که در سطح جهانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می‌تواند مطرح شود و فضای آینده کشور را به نمایش بگذارد.
وی ابراز داشت: رسانه‌ها در دوسال گذشته نشان دادند که حضورشان در اجلاس اول مهم بوده است، بنابراین بهتر است با تعداد بیشتری ظاهر شوند، در هرصورت به‌نظر می‌رسد مسئله جامعه اطلاعاتی برای کشوری مانند ایران اهمیتی بیشتر از کشورهای توسعه یافته دارد، لذا مشارکت وسیع در این خصوص را مناسب می‌دانم.
وی، با بیان این‌که به عنوان یک فرد حقیقی علاقند به توسعه‌ی جامعه اطلاعاتی همواره انتظارات زیادی از مسؤولان و دست‌اندرکاران داشته‌ام ابراز داشت: آن‌ها نیز در حد توان تلاش کرده‌اند، اما در هر صورت در این زمینه نتوانستیم موفقیت چندانی کسب کنیم بعد از اجلاس اول قرار بود انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی ایران شکل بگیرد و در این زمینه فعال شود. که البته این کار انجام شد ولی به علت محدودیت‌های مختلف امکان فعالیت جدی نیافت و مسؤولیت به دولت واگذار شد. دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی بیشترین نقش را بر عهده داشت و از جمله اقدامات اساسی آن برگزاری نشست سطح بالای جامعه‌ی اطلاعاتی منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه در موضوع WSIS بود که نسبتا موفق بود و همین‌طور مشارکت در کمیته‌ی حاکمیت اینترنت که در آنجا نیز خوب ظاهر شد.
وی در ادامه تاکید کرد: گرچه بحث حاکمیت اینترنت تا به امروز هم حل نشده است ولیکن حضور ایران در کنار 40 کشور دیگر جهان در این موضوع فی‌نفسه ارزشمند بوده است.
وی با اشاره به اجلاس اول در موضوع جامعه‌ی اطلاعاتی گفت:کشورمان در آن اجلاس از نظر تعداد افراد شرکت کننده خوب ظاهر شد و همین موضوع باعث شد تا مباحث جامعه اطلاعاتی در کشور مطرح شود، اما مشکل در آن بود که نتوانستیم توان خودمان را در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی کنیم. حتی یک جلد کتاب از توانمندی‌های توسعه‌ی ICT در کشور ارائه ندادیم و یک کارگاه خوب عرضه نکردیم. اما انتظار داریم این نقیصه در اجلاس دوم جبران شود.
جلالی خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن بنا درخواست دکتر معتمدی ( وزیر ارتباطات سابق) قراردادی با مرکز تحقیقات مخابرات ایران منعقد شد و اقدامات خوبی نیز در قالب آن قرارداد انجام شد. از جمله 4 جلد کتاب به زبان انگلیسی از فعالیت‌های ICT کشور و معرفی پروژه‌های مهم ،یک CD چند رسانه‌یی و یک کتاب به زبان فارسی جهت آشنایی مدیران تدوین شد و علاوه بر آن پیش کنفرانسی برای بررسی نظرات ایران در اجلاس طراحی و اجرا شد و برنامه‌ریزی برای تهیه تعدادی بروشور انجام گرفت. با این وجود در مردادماه این قرارداد بدون هماهنگی با من و یک‌باره توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران مختومه شد.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی همین ناهماهنگی‌ها است که موجب ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.

  • ۸۴/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">