ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حضور ایران درفاز دوم WSIS هنوز نامشخص است

| جمعه, ۲۹ مهر ۱۳۸۴، ۰۴:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی- فاز دوم اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS) از شانزدهم تا هجدهم نوامبر برابر با بیست و پنجم تا بیست و هفتم آبان ماه در کشور تونس برگزار می‌شود تا یک بار دیگر هزاران نفر از سران دنیا، نمایندگان شرکت‌های بزرگ، نهادهای غیردولتی، نمایندگان جامعه مدنی و نهادهای بین‌المللی گرد‌ هم آمده تا به تصویب محورهای کلیدی همچون برنامه عمل توسعه جامعه اطلاعات، موضوع راهبری اینترنت و مکانیزم‌های مالی کمک به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا بپردازد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اهمیت این اجلاس در حدی است که در فاصله باقی مانده به برگزاری، افرادی همچون کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل، حود 50 تن از روسای جمهور و سران کشورها، مدیران ارشد بیش از 200 شرکت بزرگ دنیا همچون گوگل، آلکاتل، اریکسون، فرانس تلکام، نوکیا، مایکروسافت، اینتل و مدیران آژانس‌های بین‌المللی همچون UNESCO،UNDP، ITU، UPU حضور خود را در این اجلاس از چندی پیش قطعی کرده‌‌اند.

نمایشگاه اصلی این اجلاس با عنوان (ICT4ALL) از 15 تا 19 نوامبر دایر خواهد بود و شرکت‌های بزرگ از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به عرضه آخرین محصولات، طرح‌‌ها و راه ‌کارهای خود جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا نخواهد پرداخت. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که بالغ بر 40 هزار نفر از بخش نمایشگاهی اجلاس تونس بازدید کنند.

در فاز دوم WSIS برنامه عمل توسعه جامعه اطلاعات که پایه آن در سال 2003 و با حضور نمایندگان و سران 175 کشور دنیا در ژنو گذاشته شده بود به تصوب خواهد رسید.

بر این اساس اهداف پیش‌بینی شده در برنامه عمل جامعه اطلاعات که تا سال 2015 باید به ثمر برسد شامل محورهایی همچون برقرار ارتباط روستاها، امکان عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها و نهادهای دولتی با یکدیگر است.

سران کشورها در این اجلاس همچنین در خصوص مباحثی همچون استراتژی‌های مالی جهت کمک به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کشورهای در حال توسعه و راه‌های موجود جهت راهبری اینترنت به بحث و توافق خواهد رسید.

بر اساس این گزارش یکی از اصلی‌ترین اهداف این اجلاس بررسی راه‌های موجود جهت فراهم آوردن دسترسی هر چه بهتر کشورهای در حال توسعه به اینترنت و فناوری‌اطلاعاتی و ارتباطی است.

جدیدترین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نشان می‌دهد که قریب به 942 میلیون نفر از مردم دنیا در کشورهای توسعه یافته نسبت به 85 درصد باقی مانده از مردم سراسر دنیا در سایر کشورها، 5 برابر دسترسی بهتر به تلفن‌های ثابت و متحرک، 9 برابر دسترسی بهتر به خدمات اینترنتی و 13 برابر دسترسی بهتر به کامپیوتر‌های شخصی دارند که این امر بیانگر شکاف دیجیتال و گسترش عمق آن در دنیا محسوب می‌شود.

ITU همچنین تخمین می‌زند که 800 هزار روستا در دنیا همچنین از دسترسی به خطوط تلفن، اینترنت و سایر تجهیزات مدرن ICT محروم بود و در فقر دیجیتال به سر می‌برند.

از ایران چه خبر

اما با تمام این تفاسیر، اهمیت اجلاس مذکور و مهمتر از آن لزوم حضور فعال در آن هنوز، خبری از کم و کیف حضور هیأتی از ایران در اجلاس مذکور در دست نیست.

این موضوع با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا اجلاس موجبات نگرانی کارشناسان داخلی را فراهم آورده است و به نحوی که برخی از کارشناسان معتقدند ایران حضوری تشریفاتی در این اجلاس خواهد داشت.

در این خصوص کارشناسان به اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص کیفیت و اهمیت حضور در اجلاس WSIS پرداخته‌اند که برخی از این موارد در پی می‌آید.
شرایط مطلوبی برای حضور دراجلاس WSIS نداریم

مدیر مرکز پژوهش‌های ارتباطات (علامه) معتقد است که‌ از شرایط مطلوب دوره‌ی قبل برای حضور دردومین مرحله‌ی اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی تونس برخوردار نیستیم .

«حسین ابراهیم‌آبادی» در گفت‌وگو با(ایسنا)، درباره‌ی ارزیابی فعالیت‌های ایران برای شرکت در دومین مرحله‌ی اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی تونس‌، اظهار داشت: تحرک مجموعه‌ی هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس WSIS و ارایه‌ی دستاوردهای ایران در این زمینه‌، نسبت به دوره‌ی قبل که در سال 2003 در ژنو برگزارشد، بسیار کمتر است، به طوری که تنها چند هفته به برگزاری دومین مرحله‌ی اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی باقی مانده است، اما هنوز مشخص نیست ایران چه برنامه‌ای برای مشارکت در این اجلاس دارد . وی افزود: هنوز دولت جدید نسبت به حوزه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی تصمیمی‌ را اتخاذ نکرده است و مشخص نیست، ایران هم مانند دوره‌ی قبل در یک هیات عالی رتبه از سران دولت از جمله رییس جمهور در این اجلاس شرکت می‌کند یانه ؟

به عقیده‌ی وی، با توجه به این‌که شورای عالی اطلاع رسانی دچار تغییراتی نشده است و همچنین پی‌گیر فعالیت‌های ایران در حوزه‌ی WSIS است به نظر می‌رسد ، برنامه‌های کشور همانند دوره‌ی قبل باشد.

مدیر مرکز پژوهش‌های ارتباطات با اشاره به این‌که برای حضور در اجلاس تونس از شرایط مطلوبی برخوردار نیستم‌، تصریح کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد اجلاس WSIS تونس از اهمیت بالایی همانند اجلاس ژنو، برای سران دولت‌ها، برخوردار نیست، چراکه در اجلاس WSIS ژنو و در ادامه در نشست‌های مقدماتی اجلاس WSIS تونس بیشتر مسائل مرتبط با جامعه‌ی اطلاعاتی جمع بندی و نهایی شده است و تنها دو موضوع مدیریت اینترنت ، مکانیزم‌هایی پیگیری مفاد WSIS باقی مانده است.

وی افزود: شاید تصمیم‌گیری درباره‌ی مباحث کلی WSIS در دوره‌ی قبل، و تنهاباقی ماندن دو موضوع سبب شود ، سران دولت‌ها در سطح عالی در این اجلاس شرکت نکنند، بنابر این ضرورتی ندارد سران دولت‌ها در این اجلاس حضور فعالی داشته باشند ، آنچه مهم است نهادهای مدنی و بخش خصوصی باید در این اجلاس نقش چشم‌گیری داشته باشند و در واقع با تعامل بخش دولتی ونهادهای مدنی و بخش خصوصی می‌توان دستاوردهای شایسته‌ای از ایران را در این اجلاس ارایه کرد.
حضور مسوولان عالی رتبه‌ی کشور در اجلاس تونس ضروری است

مدیرگروه جامعه‌ی اطلاعاتی پژوهشگاه مرکز اطلاعات ومدارک علمی‌ایران،گفت: باید ایران در سطوح بالایی در اجلاس WSIS تونس، شرکت کند چرا که اسنادی که در این اجلاس به تصویب نهایی نمایندگان کشور‌ها می‌رسد در سرنوشت تمامی‌کشورهای دنیا ، تاثر خواهد داشت .

«بهزاد دوران» در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره‌ی فعالیت‌های ایران در حرکت به سوی دومین مرحله‌ی اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی ، اظهار داشت: تا به امروز هر یک از بخش‌های دولتی، جامعه مدنی و بخش خصوصی فعالیت‌هایی را در جهت ارایه به اجلاس WSIS تونس انجام داده‌اند اما هنوز چارچوب مشخص و منسجمی ‌برای ارایه‌ی این دستاوردها، اتخاذ نشده است.

به عقیده‌ این مدرس دانشگاه، باید هر سه بخش دولتی ، خصوصی و جامعه‌ی مدنی با همکاری یکدیگر‌، بتوانند دستاوردهای خوبی را از فعالیت‌های ایران در اجلاس WSIS تونس ارایه کنند .

همچنین حضور مسوولان عالی رتبه‌ی کشور در این اجلاس ضروری است، چرا که معاهدات و اسنادی که در این اجلاس به تصویب اعضای WSIS می‌رسد در سرنوشت آینده‌ی کشورهای جهان بی تاثیر نخواهد بود و ما نیز خواه یا ناخواه باید به این سیاست تن در دهیم ، بنابر این با شرکت و اعلام مواضع خود می‌توانیم در سیاست‌گذاری‌های WSIS تاثیر گذار باشیم.

بخش دانشگاهی در کنفرانس‌های علمی اجلاس wsis تونس شرکت می‌کند

دکتر مهدی محسنیان راد" استاد علوم ارتباطات گفت: بخش دانشگاهی در کنفرانس های علمی اجلاس wsis تونس ( دومین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات) شرکت خواهد کرد.

وی افزود: کنفرانس های علمی اجلاس wsis تونس همزمان با برگزاری آن اما در سالن های جدا برگزار می شود . دویمن اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات 16 تا 18نوامبر 2005(25 تا 27 آبان ماه سال جاری) در کشور تونس برگزار می شود.

وی اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم دو نفر از اساتید دانشگاه برای ارایه مقاله در کنفرانس های علمی دومین اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات برگزیده شده اند.

وی ادامه داد: در فاصله اجلاس ژنو تاکنون چند نشست مهم در کشورمان در خصوص آمادگی برای اجلاس تونس برگزار شد که یکی از آنها نشست دو روزه چند ماه گذشته بود که وزارت ارتباطات در آن نقطه نظرات اساتید دانشگاهی از جمله دکتر معتمد نژاد را دریافت کرد.

این استاد علوم ارتباطات اظهار داشت: شرکت در اجلاس تونس به دو بخش دولتی و غیر دولتی نظیر دانشگاهیان و محققان تقسیم می شود. محسنیان راد افزود: من در جریان چگونگی حضور و برنامه ریزی های بخش دولتی نیستم اما اطلاع دارم که از سازمان فرهنگ و ارتباطات در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی در مورد گروه دوم شرکت کننده در اجلاس تونس درباره جامعه اطلاعات گفت: این گروه کسانی هستند که در کنفرانس علمی که در حاشیه اجلاس تونس برگزار می شود برای ایراد سخنرانی و ارایه مقاله شرکت خواهند کرد .

این استاد علوم ارتباطات یادآور شد: محققان حوزه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از چند ماه پیش از برگزاری اجلاس ژنو برای شرکت در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات درحال برنامه ریزی بودند.
تصمیم وزیر ارتباطات برای حضور در اجلاس wsis اعلام می شود

پیشنهاد حضور وزیر ارتباطات در اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی (WSIS) به عنوان نماینده دولت ایران ارائه شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهر بر این اساس شنیده شده است که وزیر ارتباطات در اوایل هفته آتی در خصوص حضور در اجلاس WSIS تصمیم گیری و نتیجه متعاقباً اعلام خواهد شد .

  • ۸۴/۰۷/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">