ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حلیم فروشی ممدجواد در دنیای موازی!

| سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

محمد معصوم - وزیر ارتباطات هفته قبل گفته بود: ما از هول حلیم در دیگ افتادیم.
واقعیت آن است که نظریه دنیاهای مجازی موافقان و مخالفان پروپا قرصی دارد. در سال 1954 نظریه ای با این مضمون مطرح شد: "وجود دو جهان موازی. دنیایی مانند دنیای ما که شباهت زیادی به هم دارند اما اتفاقات متفاوتی در آن ها رخ می دهند" که به مرور تعداد دنیاها از 2 به میلیاردها تعمیم داده شد. شما در یک دنیا در سال 2018 هستید هم زمان یک شمای دیگر در عصر دایناسورها زی می کند و یک شمای دیگر در قرون وسطی دوران سختی را تجربه می کند. حتی یک شما هم هست که هزاران سال دیگر در یک اتوپیا یا دیستوپیا وجود دارد. طبق این نظریه گاهی دروازه هایی از این جهان های موازی در هم ایجاد می شود و اتفاقات تعریف نشده هر دنیا قابل توضیح می شود.
نمونه اش همین اظهارات اخیر جناب خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه. ایشان در مطلبی در پیام رسان سروش، نوشته است: "مسدود سازی تلگرام به طور موفقیت آمیز طبق برنامه پیش می رود." تازه این همه اش نیست زیرا "توانایی فنی نخبگان سایبری نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی فوق تصور است. هنوز از توانایی این نیروها برای مبارزه با فیلترشکن ها استفاده نشده است" البته این آمارها بی پایه و اساس هم نیست زیرا "ظرف چند روز رتبه telegram.me  یکصد پله در ایران و ده ها پله در جهان سقوط کرد” این اظهارات یک شخص نیست؛ این ها مانیفست و گفتمان یک جریان است. جریانی که در دهه بگیروببند مانده و عجیب این که آبادانی هایش مایه سرافرازی و افتخارش هم هست.
اما هفته با این دو دنیا تمام نشده. “رئیس پلیس آئین نامه ممنوعیت استفاده از VPN و فیلترشکن در کافی نت ها را اعلام کرده است” یعنی در صورت مشاهده، واحد متخلف جریمه و پلمب می شود. دو سوال برای من ایجاد شده. اولا دوروبر ما چند کافی نت پابرجامانده؟ با سهولت دسترسی شهروندان به اینترنت موبایلی کاروکاسبی این صنف حسابی کساد و اکثر آن ها مجبور به تغییر کاربری شده اند. پس قرار است برای چند زیرپله ای که آخرین سنگرهای کافی نت محسوب می شود اسب های تروایی کار بگذارند که گزارش کنند در آن جا VPN هست یا نه!
اما هفته هنوز تمام نشده. در سومین دنیا، مدیر پبام رسان سروش در دانشگاه الزهرا گفته:”دولت به ما ده میلیون کاربر بدهد تا انحصار شکسته شود” در این دنیا دیگر چیزی مانده که مدیری تقاضا نکرده باشد؟ پول و مصوبه و تبلیغ و ... همه برای یک محصول تا بلکه مردم اندکی روی خوش نشان دهند و حاضر شوند نیم نگاهی به آن بیاندازند. راستی مگر سروش همین چند وقت قبل کیک جشن 10 میلیون کاربر را فوت نکرد؟ همان را بکند 20 اصلا 30 40 80... دشواری نداریم که.
و عجب هفته ای بود، محمدجواد آذری جهرمی در حالیکه همه سرخوش از اخبار هفته بودند، ناگهان خبر خوشی داد و گفت، کار بستن فیلترشکن ها را آغاز کرده ایم. همین موضوع موجی از احساسات را نثار وزیر ارتباطات کرد که وی برای جمع وجور کردن فضا، اظهارات خود را اینگونه اصلاح کرد: کار جدیدی نکردیم از دیماه در حال بستن فیلترشکن ها هستیم! البته گویا اینترنت آقای وزیر هم با اختلال مواجه بود.
اما آن هفته حالاحالاها تمام نشدنی به نظر می رسد. اظهارات ضدونقیض رفع فیلتر، فیلتر مادام العمر و .... خدا به خیر کند
کار ما از درگاه بین دنیایی گذاشته، نمی دانم چرا ما در همه این دنیاها هستیم: در توییتر همه روشنفکر نگران، در اینستاگرام همه راحت بی دغدغه، در کانال آقای خرم آبادی موفق در حذف تلگرام، در صداوسیما یک چیز عجیب، در اطلاعیه نیروی انتظامی مترصد برخورد با کافی نت های متخلف و آقای جهرمی از هول حلیم یک آشی پخته که یک وجب روغن رویش دارد.

(منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">