ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمایت از صادرات نرم‌افزار، شاید وقتی دیگر

| دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

امیر اشکان تربیت جوی - بزرگراه فناوری - موج حرکت به سمت صادرات نرم‌افزار از 8 سال پیش (بنا بر دلایل مختلف) همانند تبی یک‌شبه، چون سایر جنبش‌های صنایع ایران، فروکشی سریع داشت اما نکته‌ای که نرم‌افزار را از سایر صنایع متمایز می‌کند، حضور آن در رده صنایع کاربردی با ارزش افزوده بالا و ویژگی‌های خاص آن، است. حضور نرم‌افزار در رده صنایع کاربردی، توجه بسیاری از کشورهای درحال توسعه را به‌خود جلب کرده است. به‌دلیل ماهیت صنایع کاربردی از جمله: پتانسیل بالای رشد، عدم آلودگی، تاثیر بر رفاه اجتماعی، تخفیف دوگانگی در جامعه، فناوری پیشرفته، ارتقای دانش، ارزش افزوده بالا و... کشورهای درحال تبدیل و نوصنعتی را تشویق به سرمایه‌گذاری و رشد در این حوزه کرده است.

در ایران نیز در طی سال‌های جاری، فعالیت‌های پراکنده‌ای توسط برخی از شرکت‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مختلف در خصوص صادرات نرم‌افزار صورت پذیرفته است اما به دلایل مختلفی چون فقدان برنامه مشخص و اتخاذ رویکردهای اشتباه در توسعه فناوری اطلاعات کشور، توجه صنعت نرم‌افزار به صادرات سیر نزولی را طی کرده است.
اکنون ده‌ها کشور از برزیل در آمریکای لاتین گرفته تا فیلیپین در آسیای جنوب شرقی، به‌دلیل اهمیت موضوع، برنامه‌هایی را برای صادرات نرم‌افزار خود و بهره‌گیری از این بازار بزرگ اتخاذ کرده‌اند که با حمایت‌های دولت و به‌طور متناوب آن را اجرا می‌کنند.

در کشور ما نیز امسال برنامه‌ای در این خصوص توسط اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار ایران تدوین و ارایه شده است که هر از چندگاهی خبر از حمایت‌های مختلف توسط ارگان‌های متولی هم‌چون وزارت ارتباطات، بازرگانی و... به ‌گوش می‌رسد. اما با توجه به گذشت نیمی از سال هنوز خبری از مکانیزم‌های اجرایی و نحوه حمایت‌های ذکر شده به ‌گوش نمی‌رسد! آیا تصمیم‌گیران در نهادهای متولی، هنوز فرصتی را برای این مهم پیدا نکرده و یا اهمیت موضوع برایشان در درجه چندم قرار گرفته است؟!

بی‌شک وجود یک برنامه کلان و هدفدار که با واقع‌بینی تهیه شده باشد، می‌تواند محرک خوبی برای توسعه صادرات نرم‌افزار کشور باشد. حال که برنامه‌و طرحی در این خصوص تهیه و ارایه شده، وضعیت اجرا و نحوه حمایت از آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است‌.

صادرات نرم‌افزار در این مقطع که بازار فناوری کشور دچار رکود نسبی شده، قطعا می‌تواند مشکل‌گشای گره شرکت‌های نرم‌افزاری و سایر فعالان این حوزه باشد. اما متولیان این حوزه حمایت خود را به " وقتی دیگر" موکول کرده‌اند. آقایان، در این صنعت نه‌تنها زمان متوقف نمی‌شود، بلکه شتابی فزون‌تر دارد.

  • ۸۵/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">