ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حملات مجازی به ایران واقعیت یا بزرگنمایی

| شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۱، ۰۱:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بعد از مجموعه حملات مجازی به تاسیسات صنعتی، نفتی و اتمی کشورمان که اوج آن طراحی ویروس استاکس‌نت بود، اظهارات منابع اطلاعاتی و سیاسی دنیا نشان داد که تهدید امنیت ایران از طریق فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار شده و در پس این حملات نیز بودجه‌ها و توان بسیار هنگفتی گذاشته شده است.

اگرچه اعتراف مقامات امنیتی آمریکا در خصوص نقش ایشان در طراحی و گسترش ویروس مذکور واکنش تند کنگره این کشور را در پی داشت به نحوی که اعضای کنگره آمریکا معتقد بودند که "این یک بازی نیست و بسیار مهم تر از سیاست است و افرادی هم که مسئول این رسوایی باشند باید تحت تعقیب قرار بگیرند."

اما بعد از استاکس‌نت و فلیم، شواهد نشان از نوعی هیجان و انعکاس کم سابقه اخبار مربوط به شیوع و مشاهده هر نوع ویروس در فضای مجازی ایران دارد. حالا حتی بی‌آنکه اسمی از ویروس یا بدافزاری برده شود در رسانه‌های بزرگ دنیا خبر از حملات سایبری جدید به تاسیاست هسته‌ای کشور می‌شود.

نمونه این دست اخبار که به سرعت به رسانه‌های خارجی کشیده می‌شود خبری در ارتباط با ویروسی به نام "مدی" است. خبر مربوط به حمله ویروس مدی برای نخستین بار از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. اگرچه ظاهراً ویروس مذکور همچون استاکس‌نت یا فلیم برای اهداف پیچیده و حمله به مواضع خاصی طراحی نشده بود. اما هنوز تب خبر قبلی فروکش نکرده بود که این‌بار رسانه‌های خارجی به نقل از یک شرکت امنیتی و تنها با استناد به ایمیل فرد نامعلومی که خود را دانشمند شاغل در سازمان انرژی اتمی معرفی کرده، مدعی شدند: "ویروس جدیدی به کامپیوترهای نیروگاه هسته‌ای ایران حمله کرده، شبکه اتوماسیون برخی پایگاه‌های اتمی ایران را از کار انداخته و شب‌ها موسیقی هوی‌متال یک گروه خواننده را با صدای بسیار بلند از بلندگوهای متصل به کامپیوترها پخش می‌کند!"

فارغ از تایید وجود یا عدم وجود ویروس مذکور، به اعتقاد نگارنده مسوولان مرتبط با امنیت فضای مجازی می‌بایست موضوع مهمی را مد نظر داشته باشند. اگرچه از اهداف خاص رسانه‌های خارجی در پوشش کم سابقه گسترش بدافزارها در ایران اطلاعی در دست نیست، اما واقعیت آن است که نفوذ هر ویروس در فضای مجازی کشور لزوماً به منزله حمله سازماندهی شده مجازی به کشور نیست.

از نخستین سال‌های ساخت کامپیوتر و اینترنت، ویروس‌ها همواره در تردد بوده و هستند. در پس بسیاری از این بدافزارها هم گاهاً افراد کم سن و سال و بدون هدف تخریبی روشن قرار داشتند. از این رو برخورد با هر ویروسی در فضای مجازی کشور را نباید با جنگ سایبری یکسان انگاشت و نسبت اطلاع‌رسانی گسترده که منجر به تشویش اذهان عمومی شود اقدام کرد.

قصد بر انکار برخی حملات سازماندهی شده به فضای مجازی کشورمان نیست، اما بازهم تاکید می‌شود تمام ویروس‌ها لزوماً با هدف جنگ مجازی طراحی نشده و هشدار به کاربران در سطح وزیر ارتباطات کشور می‌تواند موجب نگرانی کاربران و سو‌استفاده و بزرگنمایی رسانه‌های خارجی شود.

چه بسا شیوع بسیاری از این ویروس‌ها که کارکردی همچون تمام ویروس‌های موجود در اینترنت را دارد، می‌توان به شکلی به دور از هیجانات و از طریق مجاری پایین دستی به کاربران اطلاع‌رسانی کرد.
منبع : فناوران اطلاعات

  • ۹۱/۰۵/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">