ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمله مجازی جدید به کشور تکذیب شد

| شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۰۴:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز ماهر با بررسی دقیق ویروس معروف به "مدی" اعلام کرد: این بد افزار که فایلی به نام Madi.txt روی سیستم قربانی ایجاد می‌کند، ویروس بسیار ساده‌ و پیش پا افتاده‌ای است.

روز سه شنبه 27 تیرماه خبری مبنی بر انتشار یک ویروس جدید در خاورمیانه منتشر شد.

این خبر نخستین بار توسط کاسپرسکی اعلام شد و ادعا می‌کند این تروجان بیش از 800 کامپیوتر را که بیشتر آنها در ایران و اسرائیل قرار دارند آلوده کرده و بیش از 8 ماه از شروع فعالیت آن می گذرد.

مهم‌ترین فعالیت‌های این بدافزار به اذعان این مرکز امنیتی عبارت است از: ثبت اطلاعات صفحه کلید، عکس گرفتن از صفحه مانیتور در فواصل مشخص، عکس گرفتن در صورت استفاده از ابزارهای ارتباطی از قبیل facebook، skype و یا Gmail، ایجاد درهای پشتی جهت نفوذ و دسترسی مهاجم و ضبط، ذخیره و ارسال فایلهای صوتی.

این تروجان توسط آزمایشگاه کاسپرسکی به نام مدی "Madi" نامگذاری شده است؛ به این دلیل که این بدافزار فایلی به نام Madi.txt روی سیستم قربانی ایجاد می کند.

همچنین ادعا شده که در کد این برنامه عبارات فارسی و نیز تاریخ هایی با فرمت تقویم ایرانی مشاهده شده است.

اما با بررسی‌های صورت گرفته روی نمونه بدافزار توسط مرکز "ماهر" این نتایج بدست آمده است:

منبع اولیه شناسایی و اعلام این بدافزار شرکتی با عنوان seculert است که یک شرکت امنیت فناوری اطلاعات اسرائیلی است.

همچنین بررسی های به عمل آمده بر روی نمونه های بدافزار نشان می‌دهد که این یک بدافزار ساده و کم هزینه است. همچنین در این بدافزار از هیچ آسیب پذیری خاصی جهت انتشار و آسیب رسانی به سیستم ها استفاده نشده است. بنابر این بر خلاف ادعا های صورت گرفته مبنی بر مقایسه این بدافزار با تهدیداتی نظیر flame و در نظر گرفتن آن به عنوان یک تهدید هدفمند سایبری دور از ذهن بنظر می‌رسد.

به گزارش فارس،از سوی دیگر با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی می توان فهمید که این بدافزار از مدت‌ها پیش شناسایی شده است؛ همچنان که شرکت ضدبدافزار Sophos حدود 5 ماه پیش (28 بهمن 1390) طی گزارشی به تشریح عملکرد این بدافزار پرداخته است.

از این رو، به نظر می‌رسد یک بدافزار ساده که از مدت‌ها پیش توسط شرکت‌های معتبر آنتی ویروس شناسایی شده امروز با هدف خاصی تحت پوشش گسترده خبری قرار می گیرد.

  • ۹۱/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">