ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خرید طلا از سایت دیوار ریسک دارد

| چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

 فروشندگان زیادی برای عرضه طلاهای نو، دسته دوم یا به قول خودشان «در حد نو» در سایت دیوار آگهی داده‌اند. موارد، متنوع هستند و حتی النگوی قیچی خورده نیز در میان آنها دیده می‌شود. بعضی از آگهی‌دهندگان مردم عادی و گروهی نیز صاحبان مغازه‌های طلافروشی هستند.

 

درج قیمت یا فروش به صورت توافقی
بعضی آگهی‌ها قیمت دارند، برخی افراد در این بخش واژه «توافقی» را درج کرده‌اند و گروهی نیز نوشته‌‌اند که مبالغی بالاتر از قیمت تابلوی روز طلا را دریافت می‌کنند. این مبالغ متغیرند و برای مثال هم پنج هزار تومان در میان آنها دیده می‌شود و هم 100 هزار تومان. اما فراوانی مبالغی چون 30 یا 50 هزار تومان بیشتر به نظر می‌رسد.

برخی افراد در آگهی‌های خود عبارت‌هایی چون بدون اجرت، سود و مالیات را ذکر کرده‌اند، بعضی نیز قصد تعویض یا فروش اقساطی طلای خود را دارند.

در تماس خبرنگار تجارت‌نیوز با تعدادی از آگهی‌دهندگان مشخص شد که برخی از آنها، برای طلای خود فاکتوردارند و برخی ندارد. برای تعیین وزن دقیق و اصالت طلا هم با خریدار به مغازه طلافروشی می‌آیند و خرید و فروش همان‌جا انجام می‌شود. منظور از قیمت توافقی نیز دریافت مبلغی بالاتر از تابلوی طلای روز است.

 

از خرید طلا با ارز دیجیتال تا معاوضه با ملک
آگهی‌های کمی عجیب نیز در سایت دیوار دیده می‌شود، از جمله اشخاصی که قصد فروش طلای خود را در برابر نوعی ارز دیجیتال، دارند یا به دنبال تهاتر و معاوضه طلا و جواهر اروپایی با ملک هستند.

البته تعدادی از آگهی‌ها نیز مردم را به استفاده از طلای خود برای سرمایه‌گذاری یا دریافت سود ترغیب می‌کنند.

 

هشدار پلیس به خریداران
هر چند بدون شک برخی نیز بدون دردسر از سایتی مانند دیوار طلا خریده‌اند اما در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی نیز از تخلفات آگهی‌دهندگان یا خریداران طلا منتشر شده است؛ برای مثال در پرونده‌ای شخصی، طلا را از فروشنده می‌گیرد و بعد از این ادعا که پول آن را کارت به کارت کرده، از محل متواری می‌شود (خبرگزاری موج)؛ در حالی که پولی به حساب آگهی‌دهند نمی‌آید. در مورد دیگری، فروشنده، طلای بدلی را به دیگران می‌فروخت (مشهد فوری).

شاید به دلیل همین نوع سوءاستفاده‌ها باشد که سایت دیوار در همه آگهی‌های خود این جمله را به عنوان «هشدار پلیس» درج کرده است که «لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.»

 

صبر تا زمان تصویب آیین‌نامه
در همین رابطه، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به تلاش‌ها برای تدوین آیین‌نامه‌ای در حوزه خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: اتحادیه تا زمان تصویب این آیین‌نامه، معامله طلا در فضای مجازی و سایت‌هایی مانند دیوار را به مصلحت نمی‌داند؛ چرا که قوانین و مقرراتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: نمی‌توان جلو خرید و فروش کالا در فضای مجازی را به صورت کلی گرفت و دیواری دور این فضا کشید، اما در مورد طلا به دلیل اینکه زیرساخت آن هنوز آماده نیست، شاید چندان صلاح نباشد.

 

مقرراتی برای رصد معاملات طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: آیین‌نامه‌ای برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی، با همکاری معاونت‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ایران و تشکل‌های صنفی مانند اتحادیه طلا و جواهر تهران در حال تدوین است که چگونگی رصد معاملات طلا را در فضای مجازی مشخص می‌کند.

محمدولی ادامه داد: جلساتی در گذشته برای بررسی پیشنهادات موجود تشکیل شده است و در همین هفته نیز جلسه‌ای برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد، این آیین‌نامه اگر موضوع خاصی رخ ندهد تا یک یا دو ماه آینده آماده می‌شود.

 

به رسید پول اکتفا نکنید
وی گفت: توصیه این است که تا آن زمان، حتی‌الامکان در این فضاها معامله طلا انجام نشود. افراد بهتر است با اهل فن در این زمینه مشورت و برای خرید به واحدهای صنفی مراجعه کنند.

محمدولی افزود: طلا فلزی است که افراد حتما باید پیش از خرید آن را از نزدیک ببینند؛ ممکن است موردی با عکس آن تفاوت داشته باشد. موضوع فاکتور نیز اهمیت دارد و افراد تنها به رسید پول اکتفا نکنند. اگر جواهر باشد باید مشخصات سنگ نیز در کنار وزن و طرح طلا در فاکتور ذکر شود.

 

تذکر به مغازه‌ها برای فروش طلا در دیوار
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد موضع این تشکل در مورد فعالیت برخی واحدهای صنفی در سایت‌هایی مانند دیوار گفت: ممکن است درصدی از آگهی‌ها متعلق به اصناف باشند، اتحادیه به صاحبان آنها تذکرهای لازم را داده است که تا زمان تصویب آیین‌نامه نباید در چنین فضاهایی فعالیت کنند.

وی بیان کرد: بیشتر همکاران، موضوع را پذیرفته‌اند اما ممکن است برخی موارد از چشم اتحادیه دور مانده باشد یا صاحبان واحد صنفی در این زمینه سهل‌انگاری کرده و هنوز از این سایت‌ها خارج نشده باشند.

به گفته محمدولی همه باید تا زمان تصویب آیین‌نامه خرید و فروش طلا در فضای مجازی صبور باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">