ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همزمان با برگزاری نخستین جشنواره تولید و ساماندهی الکترونیکی ایران(تسما) طرح بازار ملی اشتراک محتوای الکترونیکی، با موافقت و نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از 12 تا 16 شهریورماه، برگزار می شود.

دکتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع رسانی و دبیر جشنوراه تسما، در نشست خبری جشنوراه تولید و ساماندهی الکترونیکی ایران با اشاره به اهمیت بحث تولید محتوا اظهار کرد: تولید محتوای الکترونیکی در ایران از سابقه‌ای طولانی و تاریخچه‌ای دیرین برخوردار نیست و اکثر محتواهای تولید شده از سطح مطلوب فاصله‌ای چشمگیر دارد. اما این نه به معنای کم ارزش بودن این اطلاعات نیست. وی ادامه داد: محتوا در غالب نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فناوری اطلاعات، نقشی حاشیه‌ای در جنب نرم‌افزارها و برنامه‌ها داشته و کمتر به صورت ویژه و مستقل ارزیابی گشته و ارزش گذاری شده است.

وی مهمترین آرمان طرح تولید و سامان دهی محتوای الکترونیکی ایران(تسما) نگاه و توجه ویژه به محتوا دانست و گفت: یکی از جلوه‌های این نگاه، گزینش و معرفی برترین اطلاعات الکترونیکی در سطح ملی است.

شهریاری گفت: اگر اطلاعات الکترونیکی در قالب نرم‌افزار یا پایگاهی عرضه نگشته، هرگز در چرخه داوری قرار نگرفته و امکان رقابت را از دست داده است و یا اگر نهادی به دلیل اهداف سازمانی و یا مقتضیات اجتماعی نمی‌تواند اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهد، هرگز به فهرست قضاوت ره نیافته است.

شهریاری با اشاره به طرح بازار ملی اشتراک محتوا گفت : در این طرح ضمن دریافت، بررسی و ارزش گذاری به محتوای الکترونیکی تولید شده توسط بخش خصوصی و تعاونی که توسط کمیته داوری جشنواره انجام می پذیرد، جهت تسهیل در تولید نرم افزار و حمایت از تولیدکنندگان محتوایی کشور، محتوای تولیدی منتخب با توافق تولیدکننده و با رعایت حقوق معنوی آن خریداری و به شیوه ای ، در اختیار سایرین قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد:در پروسه خرید محتواهای منتخب در مرحله اول بیشترین درصد مبلغ به تولید کننده پرداخت شده و محتوا در سایتی که به این کار اختصاص داده خواهد شد، قرار داده می شود. با پیدا شدن متقاضی مابقی مبلغ دریافت و بخشی از آن به مالک معنوی و بخش اندکی از آن به مجری طرح که به عنوان عامل سوم انتخاب خواهد شد، پرداخت می شود.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با اشاره به اینکه انواع بانک های اطلاعاتی شامل متن و اطلاعات چندرسانه ای در قالب صوت، تصویر، فیلم و غیره شامل این طرح می شوند و نه نرم افزارها، تاکید کرد: اطلاعات ارسالی به جشنواره باید در حوزه های طرح تسما شامل دین و معنویت ، اخلاق و تربیت ، خط و زبان فارسی ، علوم و تحقیقات ، آموزش ، میراث فرهنگی و گردشگری ، هنر ، نظام اطلاعات مکان محور ، خدمات عمومی و فرهنگی ، امنیت فرهنگی ، نظام حقوقی ، بهداشت و سلامت ، بازی و سرگرمی ، رسانه و خبر رسانی و گروه های اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح 600 میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده است، تصریح کرد: اطلاعاتی که با بودجه دولتی یا عمومی تولید شده اند و یا برای تولید مورد حمایت قرار گرفته اند فقط در بخش جشنواره حضور خواهند داشت. ارایه کننده طرح نیز باید مالکیت مادی اطلاعات را در اختیار داشته باشد و یا مجوزهای لازم را از مالک دریافت کرده باشد .

وی در مورد شرایط عمومی تولیدات محتوایی جهت شرکت در بازار محتوایی الکترونیکی گفت: در این بازار تنها محتواهایی که، قابلیت به اشتراک گذاری دارند، محتوای تولیدی در که دارای فرمت روز آمد و مطابق وضعیت فعلی باشد، محتوای تولیدی بایستی با اسناد اصلی از جهت صحت و اعتبار مطابقت داده شده باشد، مالکیت معنوی و مادی ارائه کنده محتوا نسبت به تولید ارائه شده به نحوی قابل اثبات باشد، هزینه تولید اطاعات ارائه شده از اعتبارات و منابع دولتی تامین نشده باشد.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به زمان برگزاری جشنوراه از 12 لغایت 16 شهریور ماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: فراخوان جشنواره و نمایشگاه در هفته جاری اعلام و بر اساس آن جزئیات محورهای 14 گانه که تولیدات ارسالی به جشنواره باید در حیطه آن باشد، مشخص خواهد شد.

وی انتخاب برترین های این جشنواره را در 3 حوزه محصولات برتر، تولیدکنندگان برتر و طرح ها و پژوهش ها در بخش های خصوصی و دولتی ذکر کرد.

وی خاطر نشان ساخت:اطلاعات کامل جشنوراه و نمایشگاه پس از اعلام فراخوان بر روی سایت www.tasmafair.ir قرار خواهد گرفت.

  • ۸۶/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">