ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خطایی که گوشی آیفون را فلج می‌کند

| يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

به تازگی خطایی با نام Error 53 در گوشی های آیفون 6 برور کرده که باعث از کار افتادن کامل گوشی شده و هیچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد.
Error 53 مشکلی است که به تازگی دامن کاربران آیفون را گرفته و انگشت اتهام را به سوی اپل نشانه رفته است. بر اساس گزارش هایی که در رابطه با این مشکل منتشر شده، تاکنون هیچ هشداری از سوی اپل درباره این مشکل خطرناک به کاربران داده نشده است. 
گزارش ها حاکی است که بسیاری از کاربران آیفون 6 پس از اینکه گوشی خود را به دست تعمیرکارانی غیر از تعمیرکاران اپل سپرده اند، دستگاه آنها دچار مشکل و غیرفعال شده است. 
ظاهرا زمانی که کلید Home دستگاه که سنسور تشخیص اثر انگشت Touch ID دچار مشکل می شود و شدت این مشکل در حدی است که کاربر باید گوشی را به تعمیرکاران اپل بسپارد، در غیر این صورت گوشی آسیب می بیند و غیرقابل استفاده می شود.
از سوی دیگر کاربرانی که احساس کنند سنسور تشخیص اثر انگشت گوشی آنها دچار مشکل شده و با این حال بدون توجه به این مشکل از گوشی استفاده کنند، دستگاه شان آسیب جدی می بیند.

 نحوه بروز خطای 53 
این مشکل زمانی خود را نشان می دهد که سیستم عامل آیفون به نسخه iOS 9 به روز رسانی شود. بعد از نصب این نسخه، بسیاری از کاربران با Error 53 مواجه شده اند. وقتی کاربر با این مشکل مواجه می شود هیچ یک از اطلاعاتش قابل برگشت نخواهد بود.
شایعات حاکی از آن است که اپل از این مشکل آگاهی داشته، اما در این باره هیچ هشداری به کاربرانش نداده است.
گزارش ها حاکی است که اپل برای مثال تعمیر کلید Home آیفون ۶ در کشور انگلیس مبلغی بیش از 230 پوند دریافت می کند، در حالی که یک تعمیرکار خارج از مجموعه اپل با مبلغ کمتری کلید هوم آیفون را تعمیر می کند.
ظاهرا این مشکل زمانی رخ می دهد که هنگام تعمیر آیفون، کلید Home یا کابل آن تعویض شود. بعد از به روز رسانی نرم افزاری، سیستم عامل چک می کند که آیا گوشی همچنان از همان سخت افزار استفاده می کند یا خیر و در صورتی که سخت افزار فابریک اپل تشخیص داده نشود، گوشی قفل می شود. این در حالی است که هیچ اخطار یا هشداری در این زمینه به کاربر داده نمی شود و هیچ راهی برای بازگرداندن اطلاعات گوشی از دست رفته وجود ندارد.
بر اساس تحقیقاتی که در زمینه بروز این مشکل انجام شده، تعویض هیچ قطعه ای باعث برطرف شدن مشکل نمی شود و هیچ روش نرم افزاری برای آن وجود ندارد و راهی نیز برای دسترسی به حافظه گوشی نیست. 
این موضوع اکنون سر و صدای زیادی به پا کرده و گزارش ها حاکی از آن است که ظاهرا کارمندان اپل هم از این قضیه خبر نداشتند.

 واکنش بیانیه ای اپل به کاربران سر درگم
بر این اساس اپل بیانیه ای صادر کرده مبنی بر اینکه از سنسور Touch ID که اثر انگشت کاربر را ثبت می کند در یک حریم امن محافظت می شود. هنگامی که آیفون توسط تعمیرکار مجاز اپل تعمیر شود، فرآیند تعمیر در این سنسور تغییر ایجاد می کند و فرآیند سازگاری دوباره تایید می شود. این فرآیند امنیت دستگاه را تضمین می کند. اما در صورتی که سنسور مخرب Touch ID جایگزین سنسور اصلی شود و به حریم امن نفوذ کند، iOS این موضوع را تشخیص داده و فرآیند سازگاری سیستم عامل و Touch ID ناموفق خواهد بود، بنابراین سنسور غیرفعال می شود تا دستگاه امن باقی بماند. به این ترتیب پس از به روز رسانی سیستم عامل به نسخه iOS 9  «خطای ۵۳» بروز می کند. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که کاربران با خطای 53 روبه رو شدند با سرویس پشتیبانی اپل تماس بگیرد.
پس از بروز این مشکل، اپل در تلاش است تا با مطرح کردن موضوع امنیت، این قضیه را توجیه کند. بر این اساس جلوگیری از جایگزین کردن سنسور Touch ID با قطعات تقلبی، و به سرقت رفتن اطلاعات حساس کاربر مانند اثر انگشت را مطرح می کند.

 سرازیر شدن کاربران به دادگاه
در پی اعتراض بسیاری از کاربران که با خطای ۵۳ روبه رو شده اند دادگاهی محلی در کالیفرنیا، قرار است به پرونده شکایت این کاربران رسیدگی کند. 
علاوه بر مشکلات ذکر شده، گارانتی اپل شامل حال دستگاه هایی که با «خطای ۵۳» روبرو شوند نمی شود و ظاهرا تنها راهی که برای صاحبان آیفون باقی می ماند تعویض گوشی است.
بر این اساس گفته می شود که اپل به شکل عمدی اقدام به غیرفعال کردن آیفون در صورت بروز این مشکل کرده تا کاربران اقدام به خرید گوشی جدید کنند.
از آنجا که اپل همیشه در همه زمینه ها انحصار طلبی را سرلوحه سیاست خود قرار داده، نه تنها در بازاریابی و فروش، بلکه تعمیر دستگاه هایش این موضوع به وضوح دیده می شود. حتی باز کردن محصولات اپل بسیار سخت یا غیر ممکن است؛ به طوری که امکان تعمیر دستگاه توسط صاحب این محصولات وجود ندارد. از به کاربردن چسب در متصل کردن قطعات به یکدیگر گرفته تا استفاده از پیچ های اختصاصی، اپل همواره تلاش کرده تا امکان تعمیر این دستگاه ها توسط تعمیرکاران غیر مجاز را غیر ممکن کند. اپل ادعا می کند که چنین اقداماتی برای کارکرد هرچه بهتر دستگاه و تجربه کاربری یکنواخت، الزامی است.
گزارش ها حاکی است که این دادگاه ظاهرا اپل را به پرداخت غرامت ۵ میلیون دلاری برای جبران خسارات به افرادی مجبور کرده که گوشی آنها دچار خطای ۵۳ شده است. 
از سوی دیگر گزارش شده که مفادی در پرونده اپل ارایه شده که بر اساس آن اپل لازم است به روز رسانی جدیدی برای iOS ارایه کند تا محدودیت تعمیر از گوشی های آیفون حذف شود.
(منبع:فناوران)

  • ۹۴/۱۱/۲۵

آیفون

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">