ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خطر بی‌اعتباری

| شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - تقریبا هیچ ایرانی وطن دوستی را پیدا نمی‌کنید که بگوید، ایران باید از هر لحاظ کشوری وابسته باشد و خود را به قدرت‌های جهانی بسپارد تا آنها برای آینده‌اش تصمیم بگیرند.

این موضوع از منظر فضای سایبری نیز صدق می‌کند. امروز همه می‌دانیم که در دنیا هیچ خدمتی رایگان نیست و غول‌های سایبری دنیا نیز بنای کار خود را روی خدمت رایگان بنا نکرده‌اند.

حالا اما در کشور و میان مسوولان، همچنان دو رویکرد شکل گرفته که یک طرف دیگری را به قطع ارتباط مردم با دنیا متهم می‌کند و دیگری طرف مقابل را به تسلیم و سرکوب توان و استعدادهای داخلی متهم می‌کند.

بدون ورود به محتوا و مصادیق این اتهامات، و نقد نگاه طرفین این دعوای کهنه و طولانی، اما نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت که امروز و به واسطه این شکاف رویکردی، خطر دیگری در حال شکل‌گیری است به نام "خطر بی‌اعتباری".

واقعیت آن است که بکارگیری قواعد حاکم بر دنیای واقعی در دنیای سایبری امکان‌پذیر نیست و سال‌ها قبل نیز نگارنده به خطر بی‌اعتباری نهادهای رگولاتوری و قانونگذار در فضای سایبری هشدار داده بود. نمونه‌اش پول مجازی است که در حال حذف کامل بانک‌های مرکزی نه در ایران که در سراسر دنیا بوده و کشورها را با وحشت و نگرانی از حذف کامل از تبادلات تجاری، دست به گریبان کرده است.

حالا بانک‌های مرکزی به درستی نمی‌دانند، در مقابل این جریان جدید چه باید بکنند و مردم نیز روز به روز بیشتر در حال جذب شدن به دنیایی هستند که در آن بی‌هیچ نظارتی می‌توانند به خرید و فروش بپردازند.

در کشور ما موضوع تنها پول مجازی نیست و چالش‌ها هر لحظه تشدید و پیچیده‌تر می‌شوند. حالا تعداد کاربران فیلترشکن در حال افزایش است و این یعنی مقدمه تهدیدی بزرگ به نام اختفای هویت کاربران و ورود به وب‌تاریک. یعنی جایی که تمام قوانین و مقررات از اصول اولیه اعتقادی، انسانی و اخلاقی گرفته تا امور سیاسی و اقتصادی، رنگ می‌بازد و بی‌اعتبار می‌شود. جایی که هیچ قانون و نظارتی بر آن امکان‌پذیر نیست و همه چیز از نگاه حاکمان و دولت‌ها پنهان می‌ماند و تمام امور ممنوعه در آن یافت می‌شود.

لذا بار دیگر به طرفین این دو دیدگاه‌ها خاطرنشان می‌شود که "خطربی‌اعتباری" تمامی قواعد حاکم بر تمامی امور سایبری، بسیار نزدیک است و دود آن به چشم همه خواهد رفت. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۱۰/۲۳

نظرات  (۱)

  • گاوصندوق آرکا
  • چه عالی ...........ممنون از سایتتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">