ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

داستان واگذاری اپراتور سوم به کجا می‌رسد؟

| يكشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۰۶ ب.ظ | ۱ نظر

حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات امروزه یکی از بخش های مهم صنعت هر کشوری به حساب می آید، به طوریکه در بیشتر نقاط دنیا برای پیشرفت این صنعت از تمام پتانسیل های داخلی و خارجی استفاده می شود تا ضریب نفوذ و کیفیت این فناوری افزایش یابد.

از طرف دیگر سود سرشاری که در این حوزه نهفته است، باعث شده تا بسیاری از شرکت ها و پیمانکاران داخلی و خارجی جذب آن شده و از تمام توان و نیروی خود برای ماندن در این عرصه استفاده کنند. هر چند ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه گسترده ای را شامل می شود، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تلفن همراه و صنایع وابسته به آن، یکی از بخش های مهم این صنعت به شمار می آید. چراکه نه تنها سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران می کند، بلکه به دلیل بازار گسترده و سود آوری که دارد، باعث شده تا هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه، دارای توجیه اقتصادی باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای بدست آوردن بخشی از این بازار، سر و دست می شکنند و هنگامی که بخشی از آن را به دست می آورند، به راحتی از آن نمی گذرند. نمونه حاضر این موضوع، اتفاقی است که درباره اپراتور ایرانی- خارجی ایرانسل – MTN افتاد، این اپراتور تلفن همراه براساس قانون، قرار بود بعد از 2 سال، 21 درصد از سهامش را از طریق بورس واگذار کند، با این وجود نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه به نوعی به فراموشی هم سپرده شد. در حالیکه اپراتور دیگر یعنی همراه اول با واگذاری سهامش، با استقبال بی نظیر سرمایه گذاران در این بخش روبرو شد. اما چرا برنده اپراتور سوم تلفن همراه، وارد این بازار نمی شود؟ آیا سود سرشار و بازار بالقوه ای که برای خدمات آن وجود دارد به تنهایی دلیل محکمی برای تعجیل در آغاز فعالیت های این اپراتور نیست؟

برنده امتیاز اپراتور سوم تلفن همراه، با وجود آنکه قرار بود اوایل سال جاری اقدامات لازم برای واگذاری سیمکارت های نسل سوم تلفن همراه را انجام دهد، ولی هنوز هم خبری از واگذاری های عمومی اش نیست. یک روز از رسانه ها شنیده می شود اپراتور سوم در آستانه لغو پروانه است و روز دیگر خبر از واگذاری زود هنگام سیمکارت های این اپراتور داده می شود. نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفته است: «وزیر ارتباطات مسایل امنیتی در واگذاری باند را از دغدغه‌های واگذاری سیمکارت‌های نسل سوم ذکر کرد که با توجه به اینکه تحریم‌هایی نیز علیه کشور وجود دارد، تامین تجهیزات برای شرکت تامین تله‌کام به سختی امکان پذیر است».

گرچه هنوز زمان مشخصی برای واگذاری سیمکارت‌های نسل سوم تلفن همراه در کشور تعیین نشده، اما بسیاری از فعالان این حوزه به واگذاری سیمکارت‌های آزمایشی دلخوش کرده اند که به زودی تعدادی از آن ها در اختیار چند تن از مسوولان برای بهره‌برداری آزمایشی از شبکه نسل سوم تلفن همراه قرار خواهد گرفت. با توجه به تمام موارد مذکور باید منتظر ماند و دید داستان اپراتور سوم تلفن همراه و واگذاری سیمکارت های آن به کجا می رسد.

  • ۹۰/۰۵/۱۶

نظرات  (۱)

  • مجتبی قربانی
  • نسل سوم تلفن همراه ! ایران ! ای بابا ............ اگه یه شرکتی مثل ایرانسل این پروژه رو برداشته بود الان باید منتظر انتخاب اپراتور چهارم بودیم و نسل چهارم که الاناست که تو خارج از همین مرزهای خودمون راه اندازیش کنن رو به کشورمون میاوردیم . ایرانه دیگه کاریش نمیشه کرد . تحریم رو کردیم بهانه و ............. وااااااااااااااااااای.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">