ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

منصور اولی - دی ماه سال گذشته بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  تصمیم گرفت از محل وجوه اداره شده خود با عاملیت پست بانک به شرکت‎های فعال در حوزه ICT وام‎های حمایتی پرداخت کند و داستان طولانی و پر پیچ و خم برای استفاده از این تسیهلات هم از همینجا شروع شد.

دریافت تسهیلات حمایتی وزارت ارتباطات از سوی شرکت‎های ICT در یک سال گذشته به گونه‎ای پیش رفته که ناخوادآگاه برای کسی که پیگیر ماجراست داستان فیلم سینمایی «عملیات غیر ممکن » تداعی می‎شود. تسهیلاتی که به منظور رونق بخشی به فعالیت شرکت‎های فعال در این حوزه طراحی شده است؛ اما این شرکت‏ها برای دستیابی به آن  باید هر کدام در مجموعه پرسنل خود یک «تام کروز» یا قهرمان داشته باشند تا بتواند با پوشیدن کفش آهنی و با طراحی نقشه‎های بکر برای به سرانجام رساندن ماموریت خود تلاش کند. در میانه‎های راه دقیقا بر اساس داستان این فیلم ارتباط با ستاد فرماندهی هم به طور کامل قطع می‎شود و از این مرحله به بعد همه چیز بستگی به خلاقیت و توانایی خود آنها دارد.

 

ماجرا چیست؟

داستان از این قرار است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اقدامی مسوولانه و مثبت تصمیم گرفت با استفاده از اعتبارات وجوه اداره شده خود زمینه اعطای تسهیلاتی را به شرکت‎های فعال در این حوزه فراهم کند. تا اینجای کار هم همه چیز طبق برنامه پیش رفت و کارگروه تعیین شده برای معرفی و شناسایی شرکت‎ها و معرفی آنها به بانک عامل کار خود را پیش برد. اگرچه در خصوص شرایط پرداخت وام‌ها و چگونگی تایید آنها و زمان ارایه پرسش‌هایی وجود داشت. اما در ادامه این روند شرکت‎های معرفی شده به بانک عامل که همان پست بانک باشد با مشکلاتی مواجه شدند چراکه این بانک برای اعطای این تسهیلات شرایط سختی را اعلام و وثائقی را در خواست می‎کند که تامین آن از سوی متقاضیان به هیچ وجه آسان نیست. از این رو مدتی این وجوه به همین دلیل در این بانک بلوکه شده و تعداد محدودی از شرکت‎های متقاضی موفق به دریافت بخشی از این تسهیلات شده‎اند.

 

ما نبودیم آنها بودند

روزنامه فناوران از 2 هفته پیش با مکاتبات و ارتباطات  با دست‎اندرکاران این حوزه،  از جمله پست بانک پیگیر ماجرا شده است و به اطلاعات جالبی دست یافته است. پست بانک در پاسخ مکاتبه این روزنامه غیر از توضیح واضحات و تبیین وام از محل وجوه اداره شده اطلاعات خاصی به ما نداد اما در نامه ارسالی آنها به روزنامه بند کوتاه و مهمی قابل توجه بود. مهم‎ترین گلایه شرکت‎های متقاضی دریافت این تسهیلات به نحوه تعیین ضمانتنامه‎ها و وثائق بر می‎گردد. در پاسخ کوتاه پست بانک آمده بود که «این وثائق از سوی وزارت ارتباطات تعیین می‎شود و پست بانک فقط مجری است.»

پیگیری‎های بعدی ما نشان داد این ادعای پست بانک هم درست است هم نه. مسئولان مرتبط با این حوزه در وزارت ارتباطات با تایید اینکه این وزارتخانه برخی شاخص‎ها برای تعیین وثائق را به پست بانک اعلام کرده است می‏گویند: «این وزارتخانه به پست بانک اعلام کرده که تا سقف خاصی از این تسهیلات با دریافت سفته پرداخت شود اما اینکه این سفته چگونه و با چه شرایط تضامینی به بانک داده شود توسط خود پست بانک تعیین می‎شود و منشاء برخی سخت‎گیری‎ها هم همین است. یا مثلا در مورد وثائق ملکی وزارتخانه چند سال ساخت بودن و برآورد میزان ارزش را بر عهده خود پست بانک گذاشته است.»

بر اساس اطلاعاتی که به روزنامه فناوران داده شد روز چهارشنبه گذشته جلسه‎ای میان مدیران پست بانک و وزارتخانه برای حل برخی از این مشکلات برگزار شد اما ظاهرا نتیجه مورد نظر هنوز به دست نیامده است چرا که پیگیری‎های بعدی نشان می‏دهد، قرار است جلسه دیگری هم برگزار شود.

 

تغییر بانک عامل یکی از گزینه‎هاست

بر اساس اطلاعات به دست آمده قرار است در یکی دو هفته آینده کارگروه وجوه اداره شده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره جلسه داشته باشند و برای رفع مشکلات ایجاد شده در این حوزه چاره اندیشی شود. یکی از گزینه‎های پیشنهادی هم می‌تواند تغییر بانک عامل باشد که منابع آگاه احتمال آن را رد نکردند. به هر حال باید دید نتیجه این جلسه چه می‎شود.

چراکه شرکت‎های فعال در این حوزه انتظار دارند شرایط پرداخت این وام با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات سال‎های اخیر تعیین شود. این شرکت‎ها هم اکنون به واسطه شرایطی که داشته‌اند در ارایه وثائق مورد نظر دچار مشکل جدی هستند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">