ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی IT در دولت بعدی معرفی می‌شود

| چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۸۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اساسنامه شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ شده‌است، گفت: در دولت فعلی هم یک جلسه در زمینه نحوه اجرای این اساسنامه برگزار شد ولی ترجیح می‌دهیم که دبیر آن در دولت بعدی تعیین شود چون باید با حکم رییس جمهوری منصوب شود.

"سید احمد معتمدی" روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات مخابرات در مصاحبه با خبرنگاران، افزود: اصلاحی هم باید در اساسنامه شورای عالی اطلاع‌رسانی صورت گیرد زیرا بخشهای فناوری اطلاعات این شورا قاعدتا به شورای عالی فناوری اطلاعات سپرده شود.

به گفته وی این بدین سبب است که در قانون آمده موارد مغایر با فعالیتهای شورا باید لغو شود که این امر هم بزودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود و به تصویب می‌رسد.

معتمدی افزود: بدین ترتیب شورای عالی اطلاع‌رسانی در زمینه‌مسائل فرهنگی ، اجتماعی و دینی مباحث مختلف اطلاع‌رسانی و از جمله ‪ IT‬فعالیت خواهد کرد و بخشهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ‪ IT‬به شورای عالی فناوری اطلاعات سپرده می‌شود و بین این شورا و شورای عالی فناوری اطلاعات هماهنگی به‌وجود می‌آید.

وی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره احتمال کنار کشیدن شرکت "ترک سل" که یکی از چهار شرکت کنسرسیوم ایران سل بود ، از مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور، با توجه به شروط جدید مصوب مجلس، گفت: ما علاقه‌مندیم که شریک خارجی آن ترک سل در این طرح باقی بماند.

معتمدی افزود: با این حال طبق مصوبه جدید مجلس باید سهم شریک خارجی از ‪ ۷۰‬درصد به ‪ ۴۹‬درصد و در نتیجه سهم مدیریتی آن نیز کاهش یابد و نیز قانون جدید محدودیتهای دیگری نیز وضع کرده است که ایجاب می‌کند مجددا بحث مدیریت را با هم حل کنند که قانون و شرایط مزایده و نیز نفع همگی در نظر گرفته شود که شرایط را کمی سخت کرده‌است.

"ما به ایران سل مهلت داده‌ایم و احتمالا پس از گذشت حدود ‪ ۴‬ماه باید تا اواخر این هفته جواب ما را بدهند و اگر خود را کنار کشیدند، کنسرسیوم دیگری وارد طرح می‌شود که آن هم ترکیبی داخلی و خارجی خواهد داشت". وی با بیان اینکه دو شرط برای این کنسرسیومها در نظر گرفته شده است، نخست اینکه شرایط مزایده و دیگر اینکه قانون مجلس در نظر گرفته شود، گفت : کنسرسیومی که در ردیف دوم پس از ایران سل در نظر گرفته شده، ‪ MTN‬از آفریقای جنوبی است.

معتمدی که خود پیش از این ‪ ۱۴‬سال رییس مرکز تحقیقات مخابرات بوده، همچنین در سخنان خود در حضور رییس، معاونان و مدیران این مرکز با اشاره به اینکه ‪ ۲‬درصد از کل دریافتی شرکتها طبق قانون وزارت ارتباطات به امور تحقیقاتی و توسعه فناوریهای نوین اختصاص یافته و این رقم امسال بالغ بر ‪ ۶۰‬میلیارد تومان می‌شود، بر اجرای طرحهای بزرگ و ملی که اثرگذاری بالایی در تولید ناخالص ملی دارد، تاکید کرد.

"محمد رضا صدری" رییس مرکز تحقیقات مخابرات نیز در سخنانی گفت: در برنامه چهارم توسعه سه وظیفه تنظیم گستره مدیریتی در حوزه ‪ ،ICT‬ایفای نقش مشاور مادر برای وزارتخانه و شرکتهای تابعه به آن تدوین استاندارد و کنترل کیفیت تحقیقات به این مرکز سپرده شده‌است.

وی ارتقای مرکز از پژوهشکده به پژوهشگاه در سال ‪ ۸۳‬و تشکیل شش پژوهشکده در آن که هیات امنای آنها در هفته آینده تشکیل می‌شود، تعیین محورهای تحقیقاتی، اصلاح هرم نیروی انسانی به سوی نیروهای کیفی و تغییر فضای مرکز بنا به مقتضیات را از اقدامات انجام گرفته در راستای برنامه چهارم توسعه عنوان کرد.

دکتر "مصطفی صفوی" معاون پژوهش و فناوری مرکز نیز به برون سپاری پروژه‌ها در مرکز تحقیقات به دانشگاهها و شرکتهای ملی و بین‌المللی برای استفاده از کل توان تخصصی کشور در عرصه تحقیقات ‪ ITC‬کشور اشاره کرد و شش پژوهشکده‌ای را که در این مرکز دایر شده‌است، برشمرد.

وی گفت ‪ ۸۰‬محور پژوهشی با حدود ‪ ۴۰۰‬پروژه در پژوهشگاه تعریف شده است که ‪ ۴۸‬محور با ‪ ۲۰۹‬پروژه به بیرون از مرکز سپرده خواهد شد و ‪ ۵۴۰‬پیشنهاد پروژه نیز از بیرون دریافت شده‌است.به گفته وی کل بودجه تحقیقاتی مرکز یک میلیارد تومان و ‪ ۲۵۸‬میلیارد دلار است .

دکتر "معصوم فردیس" قائم مقام مرکز نیز دستاوردهای این مرکز را تهیه سند توسعه پژوهش ، تهیه اهداف و اقدامات انجام شده در راستای برنامه‌های سوم و چهارم مرکز ، تهیه شاخصهای پژوهشی جدید و تعیین محورهای تحقیقاتی مرکز عنوان کرد.

وی گفت: تعداد پروژه‌های راهبردی در سال ‪ ۸۳‬از ‪ ۳۰‬درصد کل بودجه در سال قبل به ‪ ۴۵‬درصد افزایش یافته‌است .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان این بازدید از بخشهای مختلف مرکز تحقیقات مخابرات از جمله بخش راه‌اندازی ماهواره مصباح دیدن کرد.

  • ۸۴/۰۳/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">