ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارکنان شرکتی مخابرات ایران با ثبت سوژه‌ای در فارس من خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی و عدالت مزدی و همسان‌سازی بین نیروهای شرکتی و رسمی شدند.

«ثریا جعفرپور» از پرسنل شرکتی مخابرات ایران در خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس‌من خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات این کارکنان گفت: تقریباً حدود ۲۰ سال است که کارها به پیمانکار واگذار شده و طبق دستورالعمل وزارت‌کار که نامه آن اخیراً صادر شده، باید پیمانکارانی که نیروها تحت امر خود گرفته‌اند از طرح طبقه‌بندی با ضریب ریالی پیمان‌دهنده که در اینجا پیمان‌دهنده مخابرات ایران است، تبعیت کنند و بر آن منوال حقوق بدهد، در حالی که الان سالهاست این اتفاق نیفتاده و حدود ۸ تا ۹ سال است که به پیمانکاران دو شرکت پیمانکاری به نام شسکام و پیشگامان خدمات اول تهران مبین این نیروها را آنها سپرده شده است.

این سردبیر سوژه فارس من با اشاره به اشکال قرارداد‌های بین پیمان دهنده و پیمانکار مخابرات، اظهار داشت: حدود ۴۰ هزار نفر به این شرکت‌های پیمانکاری سپرده شده‌اند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهامدار شرکت مخابرات ایران است و شرکت مخابرات ایران سهامدار همین شرکت های پیمانکاری می‌باشد.  که باید قراردادی بین خودشان یعنی پیمانکار و پیمان دهنده داشته باشند تا پیمان‌دهنده که در اینجا شرکت مخابرات است، وضعیت پیمانکار را بسنجد و بر آن نظارت کند و ببیند آیا در توان این شرکت هست که این نیروهای قراردادی و شرکتی به آنها سپرده شوند و تامین نیروی انسانی کنند و بعد با آن یک قرارداد ببندند؟ 

وی اضافه کرد: این احتمال می‌رود چه شاید توافقی شفاهی بین آنها بوده و در قرارداد جدیتی بین پیمانکار و پیمان دهنده وجود نداشته است چون پیمانکار از خود مخابرات ایران هستند، این پیمانکارها طرح طبقه‌بندی مطابق با وزارت کار که برای تمام پیمانکار‌ها مشخص کرده حقوق می‌دهند درصورتیکه نیروهای مخابرات کارهای اجرایی انجام می‌دهند، از پیمانکار دستور نگرفته و مستقیماً از خود مخابرات ایران دستور می‌گیرد. فرضا من اگر در قسمت معاونت شبکه مخابرات فعالیت می‌کنم محلی که فعالیت می‌کنم در خود مخابرات است و معاون شبکه است که شرح وظایف من را تعیین می‌کند.

جعفرپور با گلایه از قوانین نامشخصی که کارگر را بین پیمانکار و وزارت کار سرگردان کرده، اظهار داشت: طبق دستورالعمل وزارت کار با شماره ۶۱۴۲۹ باید پیمانکار از طرح طبقه‌بندی پیمان‌دهنده که در اینجا مخابرات ایران است تبعیت کند و برای پرداخت حقوق و مزایای کارگران از آن استفاده کنند این متن صریح قانون است ولی در اینجا وزارت ارتباطات و در واقع شرکت مخابرات، گفته است که ما کارها را برون سپاری‌کرده‌ایم و به ما ارتباطی ندارد که نامه آن موجود می‌باشد.

وی گفت: مشکلات برای نیروهای شرکتی بسیار زیاد است مهمترین موضوع عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی است و در استان‌های مختلف از جمله استان آذربایجان‌شرقی، لرستان و بسیاری از شهرهای دیگر به ادارات کار بر طبق همین دستورالعمل شکایت‌هایی انجام شده و در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف این کارگران حضور یافته‌اند و حکم به نفع نیروهای شرکتی صادر کرده‌اند که باید مبالغی این دو شرکت پیمانکاری پرداخت کنند ولی شرکت مخابرات و پیمانکار زیر بار آن نمی‌روند، تهدید می‌کنند و قرارداد نمی‌فرستند و جو روانی بدی را بین همکاران بوجود آورده‌اند، ولی ما چون قانون را می‌دانیم و دستورالعمل وزارت کار را داریم، خوشبختانه همکاران در سطح کشور کوتاه نیامده‌اند که حکم آنها نیز موجود است. در صورتی که با توجه به زمینه کاری مخابرات، اکثر پرسنل متخصص وفنی هستند و حجم کاری اصلی مخابرات به دوش نیروهای شرکتی می باشد. که بخشی از این نیروها کارشناسان گروه های۱۴، ۱۳ و بالاتر می باشند.

این مطالبه‌گر شرکت مخابرات ایران درباره دیگر مشکلات همکاران خود بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما داریم قراردادهای ۳ ماهه است. در هر فصل قرارداد جدیدی با کارکنان منعقد می‌شود و دوباره ما این استرس را داریم که برای سه ماه بعدی آیا برای ما قرارداد می‌آورند یا نه در صورتی که همه ما بالای ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه داریم، اما مشخص نیست دلیل این قراردادهای سه ماهه و یا قراردادهای معین از زمانی که خصوصی سازی شده چیست.

جعفرپور درباره تاریخچه خصوصی سازی مخابرات ایران اظهار کرد: خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران از سال ۸۸ انجام شد که در پرسش و پاسخ شرکت خصوصی سازی در مورد بیست و یکم گفته شده است که ما به راحتی می‌توانیم نیروهای شرکتی را قرارداد مستقیم کنیم یعنی دقیقاً ۷۳ سوال را برای اینکه وارد بازار بورس شوند مثبت پاسخ دادند الان سوال این است که مدیرعامل مخابرات گفته است که ما سال ۹۹  هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان زیان داده‌ایم اما ما می‌پرسیم اگر زیان‌ده بوده‌اند، چرا اعلام ورشکستگی نکردند؟ شرکت مخابرات ایران‌ فقط برای پرسنل بخش خصوصی اش مشکل مالی دارد؟! در حالیکه به پرسنل رسمی‌اش حق جذب می‌دهد، در حالیکه سود سهام پرداخت می‌نماید؟!

وی با گلایه از پرداخت نشدن مطالبات کارکنان شرکتی مخابرات ادامه داد: به همین دلیل می‌گویند که ما نمی‌توانیم مطالبات را بدهیم و همچنین و قبول هم نداریم چون نیروهای پیمانکاری هستید که ما برون سپاری کرده‌ایم اما طبق قانون وزارت کار موظف شدند که طرح طبقه‌بندی اجرا شود اما باز هم زیر بار نمی‌رود ما قرارداد هایمان را با شرکت‌های پیمانکاری به اداره کار بردیم، لیست ایرادات را وزارت کار گفت و به شرکت‌ها ابلاغ کرد که اصلاح کنند اما بازهم قراردادها بدون ایجاد اصلاحات انجام می‌شود و با کوچکترین اعتراضی تهدید به اخراج و لغو قرارداد می‌نمایند.طبق قانون اداره کار حکم به نفع پرسنلی که شکایت نمودند صادر نموده ولی مخابرات با تهدید تا کنون مانع اجرای حکم شد.

وی با درخواست همسان‌سازی بین کارکنان مخابرات گفت: مسئله مهم عدم رعایت عدالت مزدی است که در مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توسط جناب آقای رئیسی عنوان شد که چرا در یک اداره در یک‌اتاق ۴ نفر با شغل یکسان و تحصیلات یکسان ۴ رقم متفاوت دستمزد دریافت می‌کنند که خلاف عدالت است نیروهای شرکتی همان کارهایی را انجام می‌دهند که نیروهای رسمی انجام می‌دهند با نزدیک شدن زمان بازنشستگی نیروهای رسمی، نیروهای شرکتی همان کارها را انجام می‌دهند. برای نیروهای شرکتی طرح طبقه بندی صحیح اجرا نمی‌شود طبق نامه وزارت کار پیمانکار اگر کارها را برون‌سپاری کند به نحوی باید قرارداد ببندد که با طرح حقوق و مزایا طبق طرح پیمان دهنده مخابرات است، اجرا کند. ما نامه‌ای هم به استاندار فرستادیم و تمام درخواست‌ها را در آن نامه قید کردیم که مهمترین آن عدالت مزدی بود که در برابر کارکنان باشد در صورتی که حقوق ما یک سوم حقوق کارکنان رسمی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">