ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دردسرهای مشترکان تلفن همراه در نوروز

| دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۸۷، ۰۹:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

مشکل آنتن‌دهی نامناسب شبکه‌ی تلفن همراه و یا ارسال ناموفق و با تاخیر پیامک‌ها از موضوعاتی است که مشترکان تلفن همراه همواره با آن مواجه هستند که این روند در روزهای خاص به ویژه مناسبت‌ها و ایام عید نوروز خصوصا در نخسین روز آغاز سال افزایش می‌یابد و رسیدگی به این موضوع و اندیشیدن تمهیدات لازم از سوی اپراتورها مواردی است که همیشه بر آن تاکید شده و باید به آن توجه شود.

به گزارش (ایسنا)، با وجودی که به عقیده‌ی تعدادی از مشترکان اپراتور اول تلفن همراه، شبکه در تعطیلات نوروزی امسال به‌ویژه در تهران با توجه به وعده‌هایی که مسوولان شرکت ارتباطات سیار در رابطه با توسعه‌ی شبکه‌ و افزایش ظرفیت‌ها داده بودند، با اختلال‌های کمتری نسبت به سال‌های پیش مواجه بود اما بعضی از مشترکان هم‌چنان در برخی از مناطق تهران و یا سایر نقاط کشور به‌ویژه شهرهایی که هر ساله و در ایام نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند، با آنتن‌دهی نامناسب و در برخی مواقع حتی با عدم آنتن‌دهی مواجه بود که مسوولان مربوطه، مثل همیشه حجم ترافیک بالا را از مهم‌ترین دلایل آن برشمردند.

به گفته‌ی تعدادی از مشترکان در ایام نوروز امسال در برخی مواقع با وجود ارسال یک پیامک، گیرنده به جای یک پیام چندین پیام دریافت می‌کرد که اما محمدحسین فلاح اصغری - معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به علت این مساله گفت: تاییدیه‌ی پیامکی که از سمت مشترک به گیرنده ارسال می‌شود باید به مرکز ارسال پیام کوتاه ارسال شود تا مرکز از ارسال پیامک آگاهی یابد.

وی افزود: در برخی مواقع خود گوشی مشترک این پیام را به مرکز ارسال نمی‌کند و یا تمام خطوط BTS پر است و یا سیستم مشکل دارد و سیگنال در مسیر به مرکز ارسال نمی‌شود؛ بنابراین زمانی که این تاییدیه نرسد، مرکز بنا را بر این می‌گذارد که این پیامک به دست گیرنده نرسیده و دوباره این پیام را ارسال می‌کند.

برخی مشترکان در ایام تعطیلات نوروز از آنتن‌دهی مطلوب در مناطق جنوبی و مرزی کشور که مسافران زیادی را جذب می‌کنند ابراز رضایت کردند اما بعضی از ارسال پیامک‌ها در حالی که این پیام‌ از سوی گیرنده‌ها دریافت نشده‌ بود، گلایه داشتند؛ در برخی از شهرهای شمال کشور هم در دسترس نبودن مشترک و ناممکن بودن برقراری ارتباط و ارسال نشدن پیامک‌ها از مشکلات شبکه تلفن همراه به شمار می‌رفت.

عده‌ای از مشترکان نیز از نگرفتن پیام دریافت پیامک‌ها (delivered) در زمانی که این پیامک ارسال شده و طرف گیرنده ان را دریافت کرده بود، شکایت داشتند که به گفته‌ی معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار ممکن است این گونه پیام‌ها در ساعات شلوغی به مشترک ارسال نشود و البته حجم ترافیک و شلوغی از مسائلی است که باعث نمی‌شود چنین مشکلاتی به وجود آید و دلایلی که به آن اشاره شد می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

فلاح‌اصغری به ظرفیت سیستم‌های مربوطه اشاره و اظهار کرد: هر سیستمی یک ظرفیت تعریف شده‌ای دارد بنابراین زمانی که این ظرفیت به میزان زیادی افزایش یابد مشکلاتی را موجب خواهد شد.

او با بیان اینکه به دلیل توسعه شبکه‌ها وضعیت ترافیکی در ایام عید بسیار بهبود یافت اظهار کرد: برای سال جدید در مراکز سوئیچ ظرفیت‌سازی از نظر پذیرش مشترکان انجام شده و با توجه به جابه‌جایی در بخش رادیویی و BSC وضعیت سرویس‌دهی بسیار بهبود یافته بود.

وی افزود: برای سرویس‌دهی از طریق رادیو و BSC تنظیمات و تمهیدات لازم انجام شده بود و به همین دلیل ما هیچ گونه مشکلی در بخش حمل ترافیک از سمت سوئیچ‌ها و یا BSC‌ها نداشتیم و در واقع تمهیدات لازم به گونه‌ای اندیشیده شده که وضعیت آنتن‌دهی بیش‌تر بهبود یابد.

معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار با اشاره به وضعیت ارسال پیامک‌ها گفت: در این بخش نیز توسعه و پیش‌بینی‌های لازم انجام شد تا بتوانیم چنین ترافیکی را حمل کنیم.

وی با بیان این که در پنج روز اول سال تعداد 565 میلیون پیامک ارسال شد گفت: از ساعت 20 روز 28 اسفندماه تا ساعت 20 روز 29 اسفند‌ماه 73 میلیون پیامک ، از ساعت 20 روز 29 اسفندماه تا همین ساعت در تاریخ یکم فروردین‌ماه 215 میلیون پیامک ارسال شده است؛ بدین ترتیب در روز دوم فروردین‌ماه تعداد 112 میلیون، روز سوم 82 میلیون و در روز چهارم تعداد 83 میلیون پیامک ارسال شده است.

به گزارش ایسنا مجید مختارنیا - مدیر کل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار - نیز به خبرنگار ایسنا گفته بود: مطابق طرح جامع توسعه‌ی شبکه در استان تهران و به طور کلی بحث افزایش ظرفیت مراکز BSC را در دست اجرا داریم که این توسعه عمدتا در شبکه‌ی NSS و BSS در حال انجام است.

مختارنیا با بیان این که بحث افزایش ظرفیت مراکز بر اساس برنامه‌ی توسعه‌ی شبکه در تهران و در کلیه استان‌ها در حال انجام است، اظهار کرده بود: وضعیت شبکه بعد از انجام عملیات برگردان به مدت دو تا سه روز دچار افت کیفیت خواهد شد چراکه برخی فیچرها و تنظیمات شبکه به دلیل انجام عملیات برگردان موقتا غیرفعال می‌شود و فعال شدن مجدد آن معمولا به مدت دو تا سه روز زمان نیاز دارد که در این مدت در برخی از مناطق کیفیت صدا افت خواهد کرد و معمولا صدا به صورت بریده بریده شنیده می‌شود.

  • ۸۷/۰۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">