ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درس‌هایی از نبرد غول‌ها

| شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این روزها نبرد فناورانه چین و آمریکا در دوره ترامپ، بار دیگر چهره امپریالیسم و جهان‌خواری به سبک آمریکایی را به عریان‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است.

چینی‌ها در صنعت تولید گوشی و از آن مهم‌تر زیرساخت‌های نسل پنجم که اساس ارتباطات دنیا را به کلی متحول می‌کنند، از آمریکایی‌ها جلو افتاده‌اند.
آمریکا برای جبران این عقب‌ماندگی و سیطره‌اش اما تعارف را کنار گذاشته و در حال فشار به شرکت‌های چینی و در راس آن‌ها هواوی است، تا به این ترتیب برای شرکت‌های آمریکایی زمان بخرد تا بازارهای آینده دنیا را چه از جنبه اقتصادی و چه از جنبه تسلط غالب اطلاعاتی و امنیتی از دست ندهند.
آمریکایی‌ها اما قاعده بازی و یک رقابت اقتصادی را به هم زدند و سراغ ابزار همیشگی برای زدن رقیب رفتند. این ابزارها همان تعرفه‌گذاری‌ها و تحریم‌ها هستند. ترامپ تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای چینی تصویب کرد تا سرعت رشد آنها را کم کند. این حمله اما کافی نبود و از طرف دیگر به بهانه‌هایی که همیشه ساخته می‌شوند، آمریکا شرکت‌های چینی را تحت تحریم هم قرار دادند.
این ابزارها اما ظاهرا برای از پا انداختن غول چینی کارایی کافی را نداشتند و چینی‌ها در دو حوزه تولید گوشی و سیستم عامل و همچنین عرضه زیرساخت‌های نسل پنجم ارتباطات باز هم جلو رفتند. از طرف دیگر شرکت‌های آمریکایی نیز هنوز نتوانسته‌اند از سنگ‌اندازی و کندی رقیب بهره برده و عقب‌ماندگی خود را جبران کنند.
حالا اما آمریکا ابزار دیگری را رو کرده و این بار یقه خریداران محصولات نسل 5 چین را گرفته است. در آخرین اخبار از این نبرد اقتصادی و فناورانه، آمریکا حتی به قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحد استراتژیک خود یعنی انگلیس هم رحم نکرده است.
اخیرا بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به فشارهای آمریکا با بیان اینکه او هم تلاش دارد تا منافع اقتصادی و امنیتی کشورش را مد نظر داشته باشد، با طعنه‌ از آمریکا خواسته تا جایگزینی برای هواوی چین معرفی کند.
در عوض دونالد ترامپ و مشاورانش هم تهدید کرده‌اند در صورتیکه انگلیس با هواوی همکاری کند، برخی از شریان‌های انتقال اطلاعات خود به این کشور را قطع می‌کنند!
هدف از طرح نکات فوق و جنگ غول‌هایی با وسعت بازار چین و آمریکا این بود که در کشور ما نیز با وجود انبوهی از نهادهای ناهماهنگ و طرح‌های بر زمین مانده، وعده تولید گوشی موبایل داخلی، سیستم عامل ملی و زیرساخت‌های بومی داده می‌شود، بی‌آنکه اثری از وجود آنها باشد. (منبع:فناوران)

  • ۹۸/۱۰/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">