ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درس‌های سایبری حادثه پلاسکو

| شنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - گفتن و باور این موضوع کمی سخت است، اما به نظر می‌رسد همزمان با بروز وقایع بزرگ در کشور و تشکیل ستادهای بحران باید به موازات آن ستاد بحران سایبری نیز تشکیل شود تا از بروز موج‌های کاذب و مخرب بیشتر جلوگیری شود.

حادثه تلخ پلاسکو جز از دست‌رفتن جان و مال شهروندان تهرانی، از جهات دیگری نیز تلخ بود و بار دیگر روی سیاه و تاریک فضای سایبری را به رخ همگان کشید و درس‌هایی به همراه داشت.

  1. در سطح اولیه ماجرا، پخش شایعات کار را به جایی رساند که پلیس فتا اطلاعیه‌ای مبنی بر برخورد با شایعه‌پردازان فضای مجازی صادر کرد و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به سبک و سیاق خاص خودشان یعنی ایجاد هشتگ‌ها و کمپین‌ها تلاش کردند تا زامبی‌های مجازی را که دوربین به‌دست خود را به محل حادثه رسانده و در کار امدادرسان‌ها اختلال ایجاد کرده بودند، مورد نکوهش قرار دهند. اما آیا این اقدامات موثر و بازدارنده بود؟ پاسخ این پرسش منفی است. زامبی‌های مجازی اصلاح نمی‌شوند و وقت آن رسیده که این واقعیت تلخ را پذیرفته و یاد بگیریم از خودمان شروع کرده و «زباله‌سازان فضای مجازی» را در اقلیت و دنیای کوچک‌شان محدود و ناکام بگذاریم.
  2. این روزها هر موبایل‌به‌دست حاضر در بحرانی، برای آنکه متهم به بی‌فرهنگی نشود، نام روزنامه‌نگار شهروندی یا شهروند خبرنگار را بر خود گذاشته و به این ترتیب این کلمات را مجوزی برای حضور در هر مکانی می‌داند.

با احترام به جریان آزاد اطلاعات و دسترسی همگانی به آن، حادثه تلخ پلاسکو بار دیگر لزوم اتکا به رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسمی و باتجربه را تایید کرد؛ یعنی جایی که کسی با بیماری «اختلال شخصیت نمایشی» مواجه نیست و قطعا به دنبال تجارت لایک و کلیک و فالوئر هم نیست. روزنامه‌نگار دوره‌دیده و رسانه حرفه‌ای می‌داند در چنین شرایطی چطور و چگونه باید گزارش کند و صحت گزارش را فدای سرعت گزارش نمی‌کند.

  1. با تاسف فراوان باید این واقعیت را هم پذیرفت که بروز حوادثی مشابه حادثه پلاسکو و حتی در ابعاد بزرگ‌تر همچنان قریب‌الوقوع است. پس جا دارد در حوادث آتی، این موارد را مدنظر داشته باشیم:
  • بار دیگر که حادثه‌ای رخ داد، اگر می‌خواهیم واقعا مفید باشیم و به سهم خود کمکی کرده باشیم، از هجوم به اینترنت و ایجاد ترافیک و اختلال‌های کاذب که گاه می‌تواند منجر به کندی در کار امدادرسانان و مسوولان حوادث شود، خودداری کنیم.
  • از تماس‌های تلفنی و موبایلی غیرضروری به‌ویژه در محدوده حوادث خودداری کنیم تا باعث ایجاد اختلال در کار امدادرسان‌ها و مدیریت ارتباطات حوادث نشود.
  • احساسات خود را کنترل کنیم و نوشتن شعر، نقد، پیام‌های احساسی، یافتن مقصر و تسویه‌حساب‌های سیاسی در فضای مجازی را به زمانی دیگر موکول کنیم. وقتی بحرانی رخ می‌دهد همه توجهات باید متمرکز روی اصل حادثه باشد نه حواشی بی‌فایده و مختل‌کننده.
  • و درنهایت اینکه اگر واقعا قصد همدردی با بحران‌دیدگان را داریم، یادمان باشد فضای مجازی به‌ویژه در اوج بحران‌ها محل خوبی برای این کار نیست و نیازی به فراخوان تجمع و انداختن عکس از چند شمع نیست. اگر واقعا قصد تسلی خاطر داریم، باید مطابق آداب و رسوم این کار را در زمان و مکان مناسب انجام داد.
  • ۹۵/۱۱/۰۲

پلاسکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">